וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההבדל בין יצחק רבין למאיר דגן?

11.11.2011 / 12:00

פעם ניהלו את הדברים אחרת. הפתק שהעביר הרמטכ"ל רבין לשר הביטחון דיין במלחמת ששת הימים מעיד על היררכיה שונה. "קצין איסוף" - אמיר בוחבוט מסכם את השבוע הצבאי

בשנת 1967 הצבא הסורי הכין תוכנית חשאית שכונתה 'נאצר' לכיבוש חלקה הצפוני של ישראל, אך לאחר המכה הקשה שספג חיל האוויר הסורי ביום הראשון למלחמת ששת הימים היא נגנזה. בתגובה הוחלט בדמשק לבצע התקפות בקו הגבול על קיבוץ דן ואשמורה תוך שימוש בארטילריה ופגזי טנקים. חייהם של החקלאים לאורך הגבול הפכו לסיוט ולכן הם גיבשו לובי לשכנע את הממשלה לכבוש את רמת הגולן. שר הביטחון משה דיין, התנגד למהלך מחשש שהזירה הסורית תגרור את ישראל למבוך. ראש הממשלה לוי אשכול, תמך בעמדת החקלאים וזימן אליו את הרמטכ"ל רא"ל יצחק רבין ואלוף פיקוד צפון דוד אלעזר שתמכו ביציאה לפעולה.

ב-8.6.67, כינס ראש הממשלה ועדת שרים אליה זומנו גם נציגי החקלאים. דיין מצא את עצמו בעמדת מיעוט. רא"ל רבין נע בכיסאו, שלף פתק מקופסת עץ במרכז שולחן הדיונים, וכתב בצניעות וכבוד אל דיין, "משה. מה דעתך? לא נוח לי לדבר שלא על דעתך". דיין, קרא וכתב בתגובה על הפתק שנחשף כאן באדיבות ארכיון משרד הביטחון, "אינני מדבר (ולא אדבר כאן) ... אני סבור שאתה חייב לומר את דעתך במלואה. אני שר ואתה משרת בצבא. אין עלייך אחריות מדינית ויש עלייך חובות משמעותיות. משה". זו תמצית תהליך קבלת ההחלטות, שמכיר בסמכות ואחריות של המעורבים בו.

לוי אשכול, נעל את הישיבה ללא החלטה. למחרת בבוקר הורה שר הביטחון לכבוש את הרמה הסורית לאחר אישור ראש הממשלה. רבין נקט במהלך מלא הערכה ויראה לדיין בתקופה שהרוב ידעו את מקומם בהיררכיה.

קצין איסוף - הטורים האחרונים:
התקציב הקדוש: כך ניתן להקטין את הוצאות הביטחון
קו ההגנה של גבי אשכנזי בפרשת הרפז
האם המושיע של צה"ל הפך למפלג המטה הכללי?

תהליך מלא תככים, יצרים ומזימות

תהליך קבלת ההחלטות שנדרש כעת מראש הממשלה ושר הביטחון, בטרם ההכרעה בשאלה הרחבה כיצד לנהוג בפרויקט הגרעין האיראני, הוא מהמורכבים שידעה המדינה מאז הקמתה. בשל כך הוא מלא תככים, יצרים ומזימות.

פרופ' יחזקאל דרור כתב בספרו "מנהיג תהיה לנו" עצות למנהיג האולטימטיבי שקשורות לתהליך קבלת החלטות בעת הזו: "זכור שאתה חי בבועה שקופה: הכל עשוי להיוודע. שום מידור, סיווג ביטחוני, הסתרה או טשטוש אינם מבטיחים שהפסול לפרסום לא יתפרסם הדבר ברבים. הכל פרוץ. תקשורת מודרנית שמקשה עליהם את החיים, נורמות, חוקים בזכות הציבור לדעת, הדלפות ועוד". לא רחוק ממה שמתרחש בישראל כיום.

שר הביטחון אהוד ברק יודע היטב כי במלחמת לבנון השנייה הדרג המדיני קודם עשה ולאחר מכן חשב. שרים חששו לומר את דעתם כי לא היה להם נעים. הרמטכ"ל כלל לא פתח את 'הבור' בטענה כי הוא נסגר לרגל שיפוצים ולא כינס את פורום המטה הכללי לדיון. קצינים בכירים בצה"ל לא בהכרח אמרו את דעתם כשנשאלו על ידי הדרג המדיני, משום שכך דרש הרמטכ"ל דאז רב אלוף דן חלוץ. התוצאות היו בהתאם. ועדת וינוגרד, מתחה ביקורת על תהליך קבלת ההחלטות במלחמה והמליצה לקיים בעתיד בקרה שקולת דעת בתהליך, על מנת לצמצם את הסכנה שעלולה לנבוע מההסתמכות על רגש, אינטואיציה חסרת בסיס, תגובה אימפולסיבית או שיקולים פוליטיים. די כדי לבחון את מערכת היחסים העכורים בין דן חלוץ לעמיר פרץ כשר ביטחון, כדי להבין מה גודל המכשול שנאלצו השניים לחצות במלחמה.

לעצור את הקרנבל

תהליך קבלת ההחלטות בסוגיה האיראנית נפרץ. חלק מהמידע בתהליך, נבזז ופורסם. ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, שהיה חלק מהתהליך (וכל העולם יודע כעת את דעתו), שוגה כשהוא מנהל קמפיין פומבי ואגרסיבי נגד מתקפה על אירן. אנו חיים במדינה דמוקרטית, אך כראש ארגון שהיה חשוף למידע סודי ביותר מצופה ממנו לנהוג באחריות ולהשפיע על תהליך קבלת ההחלטות בדרך הגונה. מנגד בדרך אל סיכום התהליך על ראש הממשלה ושר הביטחון לשמוע את כל הקולות במערכת המדינית-ביטחונית ואז להכריע.

הצבא בסופו של דבר, צריך לבסס יכולות מבצעיות. הדרג המדיני צריך לדון בהן ועל בסיסן לקבל הכרעות. המשימה של ברק ונתניהו היא להוות את הקומץ, שאחראי על עתידם של הרבים. יצחק רבין כתב פתק למשה דיין. מאיר דגן עולה להתקפה נגד בנימין נתניהו בכל כלי תקשורת אפשרי. הגיע הזמן לעצור את הקרנבל שפוגע בביטחון המדינה. זוהי איננה תוכנית ריאליטי. השאירו את התהליך בחדרי חדרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully