וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המושיע של צה"ל הפך למפלג המטה הכללי?

המשטרה כבר טיהרה את גבי אשכנזי מפרשת הרפז, אך כמי שהיה הרמטכ"ל שהצליח לאחד מחדש את הצבא המפולג אחרי מלחמת לבנון, עליו לשים קץ לשמועות ולספר על השתלשלות האירועים בקולו. "קצין איסוף" - אמיר בוחבוט מסכם את השבוע הצבאי

אני משוכנע שהרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, לא עבר אף עבירה פלילית בפרשת מסמכי הרפז. אני בטוח שאין לו יד ורגל בכתיבת המסמכים, בדיוק כמו שקבעה באופן חד-משמעי חקירת משטרת ישראל, שהטילה את האשמה על בועז הרפז. אך הסירחון של הפרשה הזו הגיע רחוק, ואין ביכולתו של אף אדם לטהר את האווירה פרט לאדם אחד. רב-אלוף במיל' גבי אשכנזי. הוא יכול לעמוד כעת מול המצלמות, ולענות על השאלות הקשות מאוד שמהדהדות ברקע, וכולן נוגעות בפן האתי של העיסוק הצבאי.

גבי אשכנזי חזר בזמנו לצה"ל כמושיע שמקבל לידיו מטה כללי מבוהל וחשדן שסבל מקיפאון והיה זקוק למנהיג מזן חדש, כשברקע הדהדו זעקותיו של יאנוש (אביגדור) בן גל לעבר הרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, שכינס את פורום האלופים לשעבר: "אתה הרמטכ"ל הכחול הראשון - והאחרון..". חלוץ סיים כהונה באצילות, כשהוא מותיר אחריו ספר תחקירים עב כרס ששימש את צה"ל כבסיס לשיקום הצבא. חלוץ עזב את צה"ל כשכולם יודעים להצביע על הבעיות ומוקדי הכשלים במטה הכללי.

גבי אשכנזי נוחת בישראל, ספטמבר 2011. דרור עינב
מסר קצר לעיתונאים בנמל התעופה אינו מספיק/דרור עינב

רא"ל במיל' גבי אשכנזי גזר על עצמו שתיקה והחל לעבוד במלוא הכוח. עם משמעת חסרת פשרות, אמת אחת וכוחניות שאופיינית לו, הוא הנהיג את הצבא לדרך חדשה. חזרה ליסודות המקצוע הצבאי, תכנית רכש ענקית, העלאת מספר האימונים במאות אחוזים וריענון התוכניות האופרטיביות. אין ספק שהוא הצליח להחזיר לצה"ל את הביטחון העצמי, את ההרתעה ואת תחושת המסוגלות להכריע מלחמות בעתיד.

בניגוד לתקופת פוסט-מלחמת לבנון השנייה, גבי אשכנזי לא הצליח לאחד את המטה הכללי. אשכנזי בחר בדרך מאוד מסוימת להתנהל ברגע שקיבל את מסמכי הרפז לידיו. בתחילה טען כי הניח את המסמך במגירה, אך לאחר מכן התברר כי לא עשה כן והראה אותו לחלק מהאלופים. אני מעריך ש-99% מהמפקדים בצה"ל היו מזמנים אליהם את האלוף יואב גלנט, ומבקשים ממנו הבהרה. דקה לאחר תום השיחה היה אמור אשכנזי לצעוד 25 צעדים כפולים מלשכתו הישר ללשכת שר הביטחון אהוד ברק, להניח על שולחנו את המסמך, ובתום השיחה עמו להעביר בפקס את המסמכים ליועץ המשפטי לממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אשכנזי הודה שטעה

אשכנזי בחר להראות את המסמך לחלק מהאלופים, או במילים פשוטות, נהג בשיטת ה"הפרד ומשול". המשטרה, לכאורה, הניחה סוף לפרשה, כשקבעה כי האחראי לזיוף הוא בועז הרפז. אשכנזי ניקה את השולחן ברגע שאמר כי טעה בדרך ההתנהלות, וגימד את הפרשה לעובי דף A4. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס החל לחקור את הפן האתי-מוסרי של הפרשה, אך מאז נחשפו פרטים חדשים על ידי העיתונאית איילה חסון. השתלשלות האירועים מספיקה כדי לתאר את האווירה בצמרת צה"ל.

המטה הכללי של שנת 2011, שקיבל לידיו הרמטכ"ל בני גנץ מידיו של גבי אשכנזי, התפצל לשלושה חלקים. לאלה שמאמינים לגבי אשכנזי, לאלה שמאמינים לאלוף יואב גלנט ולאלה שלא מאמינים לאף אחד.

בני גנץ יודע שעד שהפרשה לא תסתיים, לא יהיה ניתן לאוורר את סירחון הפגר מחדר הדיונים. התוצאה היא מטה כללי מפולג, לא רק בינו לבין עצמו אלא גם מול הדרג המדיני, שעסוק בהטלת חשד על כל פעולה בעלת גוון פוליטי. לא בכדי מתאמצים גורמים בסביבת ברק וגנץ להציג מערכת יחסים תקינה ובריאה. האלופים ובכירי צה"ל לא מרפים מהפרשה, כי היא יושבת על כתפיהם והופכת את כולם לנגועים. הרעות, הערך הכל כך יקר של צה"ל, נמכר בנזיד עדשים. אלופים שחשו קרובים לאשכנזי, הבינו שלא היו באמת אנשי אמונו. אחרת, איך לא התייעץ איתם? אלה שחשף בפניהם את המסמך, מאמינים היום כי הוא השתמש בהם.

שר הביטחון אהוד ברק יחד עם אלוף פיקוד דרום טל רוסו והרמטכ"ל בני גנץ באזור הפיגוע בדרום, אוגוסט 2011. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ברק ואשכנזי משדרים עסקים כרגיל, אך יודעים שהסירחון מסרב לפוג מהמטה הכללי/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

אחד מהקצינים נזכר לאחרונה בחופשה אליה יצאו אלופי המטכ"ל, לקראת תום כהונתו של אשכנזי. במהלכה, שלח אחד האלופים מסרון לאלוף אחר, ושאל אותו מדוע הוא לא הגיע למסאז' שהתקיים במלון. האלוף הראשון השיב כי הוא נמצא בקניות עם רעייתו, והשני שלח לו, בהלצה, מסרון שתיאר כיצד נראית המסז'יסטית. כשנפגשו בחדר האוכל לאחר מכן, גער בו הראשון ודרש ממנו למחוק את המסרון מתיקיית המסרונים היוצאים במכשיר הטלפון.

הרמטכ"ל אשכנזי, שנקלע לשיחה, שאל לפשר הדברים. הוא אמר בחיוך שלהבנתו, לא מספיק למחוק את המסרון מהמכשיר. בין אם מדובר בסיפור אמיתי שמתהלך לו במטה הכללי או בבדיה שתפסה תאוצה, זהו סוג השיח במטכ"ל. לא מעט מהאלופים מנסים היום לפענח מהלכים ואירועים, כדי לנסות ולהבין את החלקים הקטנים מהם מורכבת פרשת הרפז. גבי אשכנזי חייב לדבר, ולספק תשובות אמיתיות לפרסומים האחרונים. שיחה קצרה עם עיתונאים באולם הטיסות הנכנסות, על-גבי המזוודות, אינה מספיקה. ביום שני הקרוב, אשכנזי אמור לנאום במרכז הבינתחומי הרצליה. זו תהיה הזדמנות טובה להפריך את הטענות נגדו, ולהתעמת עם הפרסומים של העיתונאית איילה חסון.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully