וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו ההגנה של גבי אשכנזי בפרשת הרפז

האסטרטגיה המובהקת של אשכנזי: מודה בטעויות נקודתיות אבל לא מתייחס באופן ישיר לתוכן המסרונים ומידת מעורבותה של רעייתו רונית. "קצין איסוף" - אמיר בוחבוט מסכם את השבוע הצבאי

"אתה מבריק. פשוט מבריק", אמר הגנרל בדימוס אשוק מהטה לרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, דקות אחדות לאחר שסיים להרצות ביום שלישי השבוע על סוגיות ביטחון אזוריות בכנס הטרור של המרכז הבינתחומי בהרצליה. אשכנזי חייך מאוזן לאוזן והודה לו על המחמאות. מהטה, בשנות ה-60 המאוחרות לחייו, היה בתפקידו האחרון מפקד הכוחות של צבא הודו בסרילנקה.

קצין איסוף - הטורים האחרונים
האם המושיע של צה"ל הפך למפלג המטה הכללי?
השתקן מסיירת מטכ"ל: מיהו האלוף טל רוסו?

"שמעתי עליו רבות ברחבי העולם. קצינים רבים לומדים אותו", מספר הקצין ההודי, "אני מתרגש ללחוץ את היד שלו. הוא לוחם אמיתי". אשכנזי, שהיה צמא כל כך לאהבת הקהל, הניח את תיק העור על קדמת הבמה והמשיך לשוחח עם האזרחים שניגשו לשבח את ההרצאה, שניתנה באנגלית, למעט ההתייחסות לפרשת הרפז שנעשתה בעברית. "גולנצ'יק גולנצי'ק, אבל איך הייתה האנגלית שלי?" שאל אשכנזי את רענן גיסין.

אלו ימים קשים עבור אשכנזי. פניו לא כתמול שלשום. ללא מאבטחים חמושים, ללא עוזרים, הוא פוסע במורד המבנה ומחפש את הדרך למעלית. לפתע ניגש אליו מרצה אמריקאי, משבח אותו על אופן החשיבה האסטרטגית ומבקש ממנו להרצות באותו נושא באוניברסיטת קולומביה. אשכנזי שלף כרטיס ביקור מהודר באנגלית ואמר לעיתונאי: "אני אגיע עוד מספר שבועות לארצות הברית. תתקשר, אולי זה יסתדר".

"אני הרי מסוכן יותר מהאירנים"

אנשים נוספים ניגשו לאשכנזי וביקשו ללחוץ את ידו. "אתה מוכר לי", אמר אשכנזי לאחד מהם. "אתה אולי מכיר אותי מהיחידה. אחר כך הייתי מג"ד אצלך", השיב הבחור הגבוה. אשכנזי הרים גבה. "אתם לא מחפשים אותי?", שאל, והבחור השיב במהרה: "אני משלך. אני מאלה שאוהבים אותך".

ספק מאמין ספק חושד, המשיך אשכנזי לחנייה בדרך לרכב שכור מסוג 'מאליבו' שברולט בצבע שחור בוהק. לפתע ניגש אליו חבר כנסת ומבקש לשוחח עמו, כשהוא רומז לו כי יוצאי 'היחידה' מחפשים עליו חומרים. גבי מהנהן בראשו. זה לא חדש. כאילו הפרשה לא מספיק עסיסית. זו הייתה התחושה בקרב אנשי אשכנזי כשהקימו ועדה במשרד הביטחון בראשות תא"ל במיל' שמואל צוקר כדי לבחון את התנהלות המשרד בפרשת הרפז. הוועדה לא מצאה דופי בהתנהלות אשכנזי כמנכ"ל, למעט בעיות במשרד עצמו.

זוהי מנת חלקו חמישה ימים אחרי ששב ארצה משהות בת חודשיים בארה"ב. רב-אלוף במילואים גבי אשכנזי, נלחם לא רק על העובדות, אלא בעיקר על עתידו ועל הזיכרון הקולקטיבי בחברה הישראלית. חבריו מספרים כי הוא לא בוחר מילים כשהוא נדרש לתאר את התחושות הפנימיות. לדבריהם, כוחות גדולים נאבקים כדי למנוע ממנו את העתיד. חבריו מסבירים כי מדובר בעתיד פוליטי. "לא מתחשבנים איתי על העבר אלא העתיד. אני הרי סכנה גדולה יותר מהאיראנים", הוא מספר לחבריו הקרובים.

אשכנזי מאבד רייטינג

כדי להיחלץ מהסערה התקשורתית שבמרכזה הוא מתנהל כבר שמונה חודשים, מסביר אשכנזי כי עשה טעויות לא מעטות בפרשה. קו ההגנה שלו מתמקד מסמכי הרפז. לשיטתו, הוא היה צריך לגרוס אותם או להעביר אותם לרשויות אכיפת החוק. טעות נוספת הייתה הצגת המסמך לאלוף דאז בני גנץ, שהגיע ללשכתו וביקש לדבר עם שר ביטחון כי שמע שיש מסמכים של פרסומאי מוכר מאוד, העוסקים בבחירת הרמטכ"ל. אלוף פיקוד צפון לשעבר גדי אייזנקוט הגיע גם הוא ללשכתו כדי לטעון שאחד היחצ"נים הגדולים במדינה ניסח מסמך בעניין. במקום להשתיק את הפרשה כפי שרצה, הוא פתח את המגירה והראה את המסמך גם לו.

אשכנזי מבין היטב כי היה צריך לקרוא אליו את האלוף יואב גלנט ולבקש ממנו הסברים ולאחר מכן לפנות לשר הביטחון אהוד ברק ולבסוף ליועץ המשפטי לממשלה. אשכנזי מאמין שלגלנט אין כל קשר למסמך וכי לא ידע עליו. יתרה מזאת, הוא טוען כי המסמך נועד להכשיל אותו ולא את בחירת גלנט לתפקיד הרמטכ"ל.

אחד מבאי הכנס, בחור חובש כיפה עם משקפיים, סינן לאחר הכנס: "הספינקס מדבר יותר ממנו. הוא דיבר על הפרשה שוב ולא אמר כלום". זהו קו ההגנה המובהק של אשכנזי מתחילת הפרשה. מודה בטעויות נקודתיות אבל לא מתייחס באופן ישיר לתוכן המסרונים ומידת מעורבותה של רעייתו רונית בפרשה. גם לא לאופן הבעייתי מאוד והמוזר בו פעל עוזרו ויד ימינו, אל"מ ארז וינר. אלו שתי דמויות שהלכו בצלו, אך ברגע האמת קפצו שתיהן קדימה. בפלוגה רובאית מיומנת זה לעולם לא היה קורה. המפקד תמיד בחוד.

עצם השתיקה של אשכנזי והבריחה מתשובות מלאות בתוכן, הופכות את השולי בפרשה לעיקר ומגבירות את יצר הסקרנות. אסור להלין על חלק מכלי התקשורת שעושים את עבודתם, כי גבי אשכנזי הוא האחרון שצריך לבקר את כלי התקשורת, שבמשך ארבע שנים הרעיפו עליו אהבה בזמן ההתגוששות של לשכתו עם לשכת שר הביטחון אהוד ברק.

טענת אשכנזי באמתלה שהוא ממתין לתוצאות המבקר, גורמת לו לאבד רייטינג גם במעוזיו. אשכנזי, חלוץ טבעי בעל משחק ראש משובח, היה נוהג לכדרר על מדשאות הירקון מדי יום שישי עם חבריו. אחרי הבקעת סדרת שערים הוא היה יורד על חפיסת סיגריות. כשמונה לרמטכ"ל נפרד מתחביב הכדורגל אך באליפות צה"ל האחרונה לפני כשנה בה שיחקו אלופי מטכ"ל מול מכבי חיפה הוא נעץ את הכדור יותר מפעם אחת ברשת והוכיח שהוא לא איבד את הברק.

היום גבי החלוץ ירד להגנה. אין חלוץ שאוהב 'לעשות' הגנה אבל הוא מבין שאם בקרב הזה הוא ינחל כישלון, ההפסד ילווה אותו כל חייו. הסוף עלול להיות זיכרון של רמטכ"ל נערץ שידע לדבר אל כל שכבות העם אבל לא ידע לדבר אל שר הביטחון שלו ואל חלק מהקצינים הכי קרובים אליו. רמטכ"ל שעשה אולי טעות אחת יותר מדי.

מה אתם תזכרו מאשכנזי הרמטכ"ל? בואו לדבר על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully