וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות החלטת שר הדתות: רבני צהר לא יחתנו זוגות

פנחס וולף

8.11.2011 / 6:02

השר יעקב מרגי, הורה לאכוף תקנה לפיה בני זוג יכולים להירשם לנישואים רק במקום מגוריהם. בצהר חוששים שהדבר יוביל זוגות חילוניים לחפש אלטרנטיבות להתחתן: "השר גורם להתבוללות"

"שלום, הגעתם לארגון רבני צהר. אם פניתם בעניין חתונה – לצערנו, לא נוכל להמשיך לרשום זוגות לנישואים יהודיים על ידי הרבנים המתנדבים בצהר, וזאת בשל החלטת שר הדתות, מר יעקב מרגי. פנייה ישירה שלכם אל השר מרגי תסייע בשינוי החלטתו, כדי שייתן לצהר להמשיך לחתן" – זהו נוסח ההודעה שישמעו מהיום (שלישי) זוגות, המעוניינים להינשא באמצעות ארגון רבני צהר, שיתקשרו למשרדי הארגון.

לטענת רבני צהר, מיזם החתונות של הארגון נסגר בעקבות החלטה שקיבל השר לענייני דתות, יעקב מרגי (ש"ס) ומשמעותה היא שזוגות חילוניים, שנעזרים בארגון, יתקשו להירשם לנישואין. כבר לפני מספר שנים נקבעו כללים שהצרו את צעדיהם של רבני צהר, כאשר נקבעו תקנות המגדירות אילו רבנים יהיו מוסמכים לחתן זוגות. כך למשל, נקבע כי ראש ישיבת הסדר רשאי היה לחתן רק את תלמידיו בעבר או בהווה, או רב לשעבר, שעוסק במקצוע נוסף ואינו מתפרנס מרבנותו, לא יכול לחתן כלל. דוגמה נוספת היא שרב צבאי רשאי לחתן קצינים בדרגת רב-סרן ומעלה. יצוין, כי מתוך 600 רבני צהר, רק מעטים עמדו באותם קריטריונים, וכך זרם הפניות לצהר דעך עם הזמן.

"השר מרגי דוחף את הזוגות החילוניים אל מחוץ לישראל"

אלא שהארגון מצא דרך לאכוף את התקנות, כפי שפועלים הבד"צים החרדיים. אלה רושמים לנישואין לא דרך המועצות הדתיות, ומעבירים חלק מכספי אגרת הרישום למועצה הדתית, שחסכה לעצמה את העומס ואת משך הטיפול בהליכי הרישום. בצהר החלו לרשום זוגות לנישואים דרך רבנות שהם, בה משמש יו"ר הארגון, הרב דוד סתיו כרב העיר, וברבנות של כפר עציון. כעת, השר מרגי הורה לאכוף תקנה הקובעת כי בני זוג יכולים להירשם לנישואים רק במקום מגוריו של אחד מבני הזוג ובצהר זועמים בשל העובדה, שלטענתם, מדובר באכיפה סלקטיבית נגדם, משום שהבד"צים החרדיים ממשיכים לעבוד באותה צורה.

הרב סתיו הביע חשש לגורלם של אלפי הזוגות הרבים שהצהירו כי לא יתחתנו דרך הרבנות וכי יחפשו דרכים אלטרנטיביות להתחתן, שלא על פי ההלכה, כמו חתונה רפורמית או חתונה אזרחית בחוץ לארץ. "השר מרגי גורם להתבוללות העם היהודי פשוטו כמשמעו", האשים הרב סתיו, "כל כך הרבה פעמים שמעתי במו אוזני את האמירה 'או צהר או קפריסין' מזוגות שהודיעו לי כי בשום פנים ואופן לא ידרכו ברבנות. 'צהר', בגישתה הנעימה והמקרבת, יחד עם הקפדה על ההלכה, מאיימת על פרנסתם של הרבנים שרואים בזוגות החילוניים מקור בלתי נדלה לפרנס. השר מרגי ממש דוחף אותם ואת ילדיהם ונכדיהם וניניהם מחוץ לכלל ישראל. אני מאוד מקווה שהממסד הרבני והפוליטי יתעשתו ויסייעו לנו ליצור נקודת מפגש מחברת ואמיתית בחברה הישראלית ולא פירוד ושמד".

"רבנות שוהם מקבלת תעודות נישואין מעבר לצורך האמיתי"

מלשכתו של מרגי נמסר בתגובה, כי "כמשרד לשירותי דת איננו מתעסקים במי הם הרבנים שמאושרים לערוך חופות ומי לא, כיוון שנושא זה מצוי בתחום סמכותה הבלעדי של מועצת הרבנות הראשית. השר מרגי לא מונע מרבנות שוהם לקבל תעודות נישואין, אלה ההפך הוא הנכון, רבנות שוהם מקבלת תעודות נישואין מעבר לצורך האמיתי. כידוע, תקנות החוק קובעות חד משמעית שניתן לפתוח תיק רק כאשר אחד מבני הזוג מתגורר באותה עיר בה נפתח התיק. השר מרגי נפגש עם הרב דוד סתיו מספר פעמים, יחד עם המנכ"ל בארי, והועלתה הצעה כי השר ינחה את כלל המועצות הדתיות בארץ לקבל את רבני צהר המאושרים על ידי הרבנות הראשית ובכך יבואו על סיפוקם, אולם לצערנו חזרו בהם אנשי צהר מהצעת השר והצהירו כי ינהלו מאבק תקשורתי נגד השר ומשרדו".

ארגון רבני צהר הוקם לאחר רצח ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין, על ידי קבוצת רבנים של הציונות הדתית מתוך שאיפה להשתתף בעיצוב דמותה היהודית של מדינת ישראל, ומתוך הידברות וחיפוש אחר מרכיבי זהות משותפים. הפרויקט הראשון, שהפך עם השנים לפרויקט הדגל של הארגון, היה מיזם הנישואין - במסגרתו נישאים מידי שנה למעלה מ-2,000 זוגות, ללא קבלת תמורה בטקס יהודי-אורתודוכסי שהוא גם משמעותי ובעל אמירה אישית של בני הזוג. הרבנים בארגון מתחייבים שלא לגבות תשלום בגין עריכת חתונות, ושלא לערוך יותר מחתונה אחת בערב, כדי להביא לכך שהחתונה תהיה כרוכה בחוויה טובה וחיובית עבור בני הזוג.

עוד בנושא:
עשור לאסון ורסאי: רבנים נגד חתונות במבני פל-קל
רב שיח: שיחה עם הרב דוד סתיו
סוף לפילוג בין רבני הציונות הדתית?

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully