וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנחלים לוחצים: הכשרת המאחזים או הפלת נתניהו

יהושע בריינר ופנחס וולף

7.11.2011 / 19:47

על רקע הכרזתו של ראש הממשלה נתניהו לפיה הוא מתנגד לבנייה על קרקע פלסטינית פרטית, מעמיק הקרע בינו לבין המתנחלים. "אם בנימין נתניהו יפנה להרס, לא תהיה לו קואליציה"

ההצהרה החד-משמעית של ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בדבר התנגדותו לבנייה על קרקע פלסטינית ברחבי יהודה ושומרון, העלתה את המתיחות בינו לבין המתנחלים ובד בבד גרמה ללחץ בקרב ראשי המתנחלים. בהתייחסותו למאחזים הבלתי-חוקיים שהוקמו על קרקע פלסטינית אמר נתניהו בצהריים (שני) כי "המאמץ העיקרי צריך להיות מושקע בחיזוק היישובים ולא בהתנגשות עם החוק. לא צריך לבנות ולו מטר אחד ששייך למישהו בבעלות פרטית".

המתנחלים נגד נתניהו - הכותרות האחרונות:

נתניהו: מתנגד לבנייה על קרקע פרטית פלסטינית
בגבעת אסף נערכים לפינוי אפשרי: "יהיה פה מאבק"
לחץ על נתניהו: פעל להסדרת חוקיות המאחזים בהקדם
נתניהו נכנע ללחץ: בוחן הכשרת מאחזים בגדה
לקראת פינוי המאחזים, בליכוד לוחצים על נתניהו

דבריו של נתניהו נאמרו על רקע המאבקים שמתנהלים בכנסת, בממשלה ובפרקליטות המדינה מאחורי הקלעים, לקראת התשובה שתגיש מחר המדינה לבג"ץ, בעניין פינוי שישה מאחזים ביהודה ובשומרון וכן לקראת תשובה נוספת שתגיש המדינה בנוגע לשכונת עמונה שבעפרה. בהודעה האחרונה של המדינה, התחייב משרד הביטחון להרוס עד סוף 2011 שישה מאחזים ובראשם המאחז גבעת אסף הסמוך לבית אל.

מחר צפויה המדינה להגיש הודעת עדכון בנוגע להתקדמות ההליכים לקראת הריסת המאחזים, כאשר גורמים בכירים בהתיישבות ובקרב ראשי המתנחלים, אומרים באופן מפורש כי אם הממשלה תודיע שהמאחזים ייהרסו – הדבר יוביל להפלת הממשלה. גורם בכיר בהתיישבות אמר כי "אם נתניהו יהרוס מאחז נוסף, זו תהיה סטירת לחי לבוחרים והקואליציה שלו לא תעמוד ותמחא כפיים".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) התייחס אף הוא להצהרת ראש הממשלה בישיבת סיעת הליכוד. לדברי בן ארי, "הייתי מציע לנתניהו להתחיל בשמירת החוק באום אל פחם. נתניהו שמתקפל בפני המגזר הערבי והבדואים, גיבור על יהודים טובים. זו גזענות מדאיגה". מנגד, ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה בתגובה כי "ראש הממשלה לוקה בפיצול אישיות בעניין המאחזים: מר ביבי אמר למתנחלי המאחזים שהוא יפעל על פי החוק, אבל בה בעת, מיסטר נתניהו מקים צוות שמבקש להכשיר עבירות על החוק ולתת לגיטימציה לעבריינים. בעוד שרוממות שלטון החוק בגרונו, הוא מקים צוות להלבנת מאחזים, שבג"ץ כבר קבע שיש לפנותם כי הוקמו על קרקע פרטית. על ראש הממשלה לחדול ממסרים כפולים, ולהפסיק לפעול בשירות המתנחלים".

המתנחלים פועלים במספר מישורים

המאחזים המרכזיים שעומדים על הפרק הם גבעת אסף שבו מתגוררות 25 משפחות, עמונה וכן המאחז מגרון שלפי החלטת בג"ץ חייב להתפנות עד חודש מרץ 2012. מחר תתייחס המדינה בבג"ץ לשישה מאחזים (גבעת אסף, מצפה יצהר, גבעת הרא"ה, מצפה לכיש, מעלה רחבעם וגבעת הדגל) כשלטענת משרד הביטחון והעותרים לבג"ץ (תנועת שלום עכשיו וארגון יש דין) בנושא היא שהמאחזים הוקמו בניגוד לחוק ועל קרקע פלסטינית פרטית.

על מנת להכשיר את המאחזים בדיעבד, פועלים המתנחלים במספר מישורים. במישור המשפטי התבצע לחץ שהוביל את ראש הממשלה נתניהו להודיע על הקמת ועדה משפטית שתמצא דרכים להכשרת המאחזים. לטענת המתנחלים, זהות בעלי הקרקעות אינה ידועה, אולם אם אכן יבוא פלסטיני הטוען לבעלות, המדינה תפצה אותו בהתאם. אחד המועמדים לראשות הוועדה שתתבקש לבדוק הכשרת מאחזים הוא הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אביחי מנדלבליט. עו"ד מנדלבליט נחשב כ"סדין אדום" בעיני המתנחלים (על אף הכיפה שעל ראשו), והחלטות שנויות במחלוקת שקיבל, גרמו לימין ללחוץ על הסרת שמו כמועמד.

אלא שמי שמתנגד בתוקף להכשרת המאחזים, הם אנשי הפרקליטות, שעומדים על כך שהמדינה תעמוד מאחורי תשובותיה האחרונות לבג"ץ ותמשיך לפעול להריסת המאחזים הבלתי-חוקיים. אחת ההצעות שהועלו הייתה שעורך דין פרטי ייצג את המדינה. בכיר בהתיישבות אמר כי "פרקליטות המדינה אמורה לשרת את האינטרסים של הממשלה ולא להפך". עם זאת נראה כי עניין עורך הדין הפרטי ירד מהפרק.

המישור הנוסף שבו מצדדים המתנחלים הוא הפעלת לחץ פוליטי על נתניהו. לפני ישיבת סיעת הליכוד היום, נפגשו חברי כנסת ושרים עם הרבנים דב ליאור, זלמן מלמד ורבנים נוספים ודנו עמם בנושא. את הליכוד ייצגו בפגישה שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, שר התחבורה ישראל כץ, סגנית השר לאה נס, חברי הכנסת חיים כץ, זאב אלקין, יריב לוין, דני דנון, ציון פיניאן, ציפי חוטובלי, מירי רגב ואופיר אקוניס. בנוסף השתתפו בפגישה גם חברי הכנסת יעקב כץ (כצל'ה) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי) וראש מועצת יש"ע דני דיין.

"יהודה ושומרון אינו שטח כבוש"

"הגענו לתחושה שראש הממשלה חלש מכדי לעצור את ההרס הזה, צריך להפעיל לחץ נגדי יותר חזק מול אלו הלוחצים להרוס. צריך לומר לו שלא תהיה לו קואליציה אם יפנה להרס", אמר הרב מלמד. הרב ליאור אמר כי "ההתיישבות כולה תומכת במעשים שלכם למען ההתיישבות בארץ ישראל ולמען עם ישראל. אפילו לפי חוקי אמנת ז'נבה, יהודה ושומרון איננו שטח כבוש – מכיוון שאף מדינה לא הייתה בעלת ריבונות שם. אנחנו לא כבשנו מאף אחד. עם ישראל איננו גזלן, לא גזלו כאן קרקע, שייח' מוניס בצפון תל אביב היא באמת שטח כבוש. אתם אנשי הציבור צריכים לומר בצורה ברורה ובתוקף, ויש לכם הכוח. אם תבלמו הדבר הזה תיכנסו להיסטוריה כמי שמנעו את האסון הכבד הזה".

השר אדלשטיין אמר כי "המספר הגבוה שהגיע לכאן מבין חברי הכנסת של הליכוד, כחצי סיעה, מעביר את המסר הברור, הליכוד אומר אמירה ברורה: על הממשלה לבנות ולא להרוס". שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "ההתיישבות בארץ ישראל היא ערך עליון, צריך לעגן את זה ולמצוא פתרונות – זה לא עניין למערכת המשפט. הפתרון צריך להיות בידי המנהיגות, והיא צריכה למצוא אותן".

ח"כ מירי רגב תקפה את הכוונה למנות לראשות הוועדה את הפצ"ר לשעבר מנדלבליט: "הצוות שאמור למנות ראש הממשלה, במתכונתו הנוכחית, יעשה רק מה שהיועץ המשפטי לממשלה יאמר לו ומה שהיועץ יגדיר זה לא דברים שיובילו לפתרון". ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה פנה לחברי בכנסת ולשרים, ואמר כי "זהו רגע המבחן של נבחרי הציבור, שנבחרו על בסיס מפורש וברור של בנייה ביהודה ושומרון. יש כאן לאנשים את הכוח להתייצב ולומר: זה לא יעבור. הוועדה בהרכבה הנוכחי היא אסון. בוועדה צריכים לשבת אנשים שאינם באים לפגוע בהתיישבות".

מרבית השרים תומכים בעמדת המתנחלים אולם מי שהשמיע קול הפוך, היה דווקא מי שמזוהה עם ההתיישבות ביהודה ושומרון, השר בני בגין, שהודיע בשבוע שעבר לנציגי המאחזים שהגיעו ללשכתו כי לא ייתן יד להכשרת מאחזים היושבים על קרקע פרטית. בכירים בהתיישבות הגדירו את בגין כ"עלה תאנה" וכאכזבה גדולה, וכבר הודיעו כי יסירו את תמיכתם בו בבחירות הקרובות. "המסר הוא ברור", אומר בכיר בהתיישבות, "אם ביבי לא יידע למנוע את החורבן- הממשלה תיפול".

בתוך כך, ראשי סיעות המייצגים את רוב חברי הכנסת פנו הערב במכתב דחוף לראש הממשלה שכותרתו "הצלת יישובים ושכונות ביהודה ושומרון מחורבן". חברי הכנסת קראו לנתניהו להקים מיידית צוות משפטי למציאת "פתרונות יצירתיים שיאפשרות השארת היישובים והשכונות כולן על כנם". חברי הכנסת כתבו לנתניהו: "אנו קוראים לך לוודא שכתב המנדט של הצוות יאפשר לו בדיקה ואיתור פתרונות ביחס לכל הבעיות העומדות על הפרק". על המכתב אותו יזם ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) חתמו ראשי סיעות הליכוד, ישראל ביתנו, הבית היהודי, ש"ס, יהדות התורה והאיחוד הלאומי.

לפניות לכתבים: יהושע - joshjosh@walla.com, פנחס - pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully