וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועץ לקלינטון: "הסיוע לישראל - אינטרס אמריקני"

טל שלו, כתבתנו המדינית

5.11.2011 / 18:07

עוזר מזכירת המדינה לנושאים מדיניים-צבאיים, אנדרו שפירו, התייחס להחלטת הקונגרס האמריקאי להקפיא הסיוע לפלסטינים, ואמר כי "יש לבחון את המשמעות הנלווית, מי יתפוס את מקומנו?"

עוזר מזכירת המדינה האמריקאית לנושאים מדיניים-צבאיים, אנדרו שפירו, התייחס אתמול (שישי) לקולות העולים במדינה, המצהירים כי יש לבחון מחדש את העברת כספי הסיוע למדינות במזרח התיכון, על רקע המשבר הכלכלי הפוקד אותה. בנאומו בפני מכון וושינגטון התייחס שפירו לקריאות העולות לאחרונה בארצות הברית, לפיהן יש לבחון מחדש גם את שלושת מיליארד השקלים בשנה שמעניקים האמריקאים לישראל לצרכי ביטחון. לדבריו, חרף המשבר הכלכלי הפוקד את המדינה בשנים האחרונות, אין להפסיק את הסיוע, המהווה גם אינטרס אמריקאי: "איננו מספקים סיוע מתוך צדקה. אנו מספקים סיוע כי זה תורם לביטחון ארצות הברית. עוצמתה הצבאית של ישראל מרתיעה תוקפנות פוטנציאלית, והיא מסייעת לשימור שלום ויציבות במזרח התיכון".

עוד באותו נושא
קלינטון לקונגרס: לא לקצץ כספי הסיוע לרשות
חשש במצרים מהקפאת הסיוע האמריקאי: "מסר רע"
ועידת ה-G-8: סיוע של מיליארדים לטוניסיה ומצרים

שפירו התייחס גם לסיוע האמריקאי לגורמים אחרים באזור - בדגש על החלטת הקונגרס להקפיא את הסיוע הכלכלי לרשות. לדבריו, "חברי הקונגרס צריכים לבחון את המשמעויות הנלוות לקיצוץ בסיוע לרשות הפלסטינית". שפירו רמז בדבריו כי במידה וארצות הברית תמשוך ידה מהסיוע לרשות הפלסטינית, עלולים לעלות באזור גורמים קיצוניים יותר: "עלינו לשאול את עצמנו – אם אנחנו לא נהיה שותפים (של הרשות, ט.ש.), מי ימלא את החלל שנותיר מאחור?"

עוד הוסיף שפירו כי גברה חשיבותם של היחסים האסטרטגיים בין ישראל וארצות הברית, לאור התמורות שחלו בעולם הערבי בשנה האחרונה. הוא הדגיש את הברית בין המדינות, ואמר כי "ישראל היא כאבן יסוד בהתחייבויותינו הביטחוניות האזוריות, החל מההתמודדות עם האיום האירני, דרך שיתופי-פעולה במלחמה ברשתות טרור בינלאומיות וכלה בעצירת הפיתוח הגרעיני, ותמיכה בשינויים דמוקרטיים ופיתוח כלכלי באזור".

"מחויבים לביטחון ישראל"

"ישראל מתמודדת כיום עם חלק מהאתגרים הגדולים ביותר בהיסטוריה שלה", אמר שפירו, "עליונותה הצבאית של ישראל היא בעדיפות עליונה עבור מזכירת המדינה האמריקאית (הילרי קלינטון, ט.ש) והנשיא אובמה. השינויים המשפיעים על האזור דוחפים אותנו לחזק את מחויבותנו לביטחונה של ישראל". הוא תיאר את השותפות הערכית, האסטרטגית והתרבותית שחולקות המדינות, ואת שיתופי הפעולה הביטחוניים, בהם תמיכה אמריקאית בפיתוח מערכות הגנה ישראליות, דוגמת מערכת כיפת ברזל, עסקאות מטוסים, תמרונים צבאיים משותפים, שיתופי-פעולה תעשייתיים, ועוד.

מדבריו של שפירו עולה כי הוא רואה את הדברים המתרחשים במזרח התיכון כבעלי-משמעות גם לארצות הברית. הוא הסביר כי תוכנית הגרעין האירנית, המתבצעת תוך התעלמות מהמגבלות שהוטלו עליה על ידי הקהילה הבינלאומית, מאיימת על ביטחון ישראל והעולם. הוא אמר כי הסנקציות אותן הטילה ארצות הברית על אירן היו חסרות תקדים, והזכיר את רשת הקשרים שבין אירן לבין ארגונים אחרים במזרח התיכון.

שפירו הביע התנגדות נחרצת לטענות כי יש לבחון מחדש את תקציב הסיוע למצרים, שעלו לאחר ההפיכה האחרונה ונפילת משטר מובארק. לדבריו, יש לחזק את המדינות המתונות במזרח התיכון, וביניהן מצרים, לבנון, ירדן – וחלק ממדינות המפרץ הפרסי. לטענתו, חיזוקן מקדם את סיכויי השלום במזרח התיכון.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully