וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: ה"ברברת" על אירן עלולה לשחוק את ההרתעה

3.11.2011 / 8:00

תתקוף - או לא תתקוף? תלוי את מי שואלים. אמיר בוחבוט מעריך שריבוי הפרסומים בנושא, חלקם יזומים על ידי ישראל עצמה, עלולים להציג את נתניהו כמי שנובח אבל לא מעז לנשוך

הרמטכ"ל באותם ימים היה רב-אלוף רפאל (רפול) איתן. הוא הזהיר את ראש הממשלה מנחם בגין כי מעגל הסוד בדבר תקיפת הכור הגרעיני בעירק נפרץ, וכי לפחות 300 אנשים במערכת הביטחון יודעים על כוונות ישראל. כולם היו נאמנים מבחינתו, אך הוא התוודה: "אני לא ישן בלילות, אני חרד". החשש העיקרי היה שהצבא העירקי ימתין בדריכות לחיל האוויר הישראלי עם מטוסים וסוללות נ"מ מתקדמות. בגין הבין היטב את הדחיפות, וממד הזמן הפך משמעותי.

ה"ברברת" הישראלית בימים אלו בנוגע לתקיפה אפשרית באירן התרחבה, בגלל מי שמצא לנכון להדליף פרטים אינטימיים מדיונים סגורים. ההתנהלות של הדרג המדיני, בשונה מהימים שקדמו לתקיפה בעירק, הפכה את הסוגיה לדיון בינלאומי בו עוסקים כל כלי התקשורת בעולם. גורם ההפתעה פג, אלא אם כן מועד התקיפה יידחה באופן משמעותי. במצב שבו העולם חושד כי אתה עומד לתקוף את פרויקט הגרעין האירני, נאלצים ברק ונתניהו לשכנע לא רק את חברי הממשלה, אלא בעיקר את הקהילה הבינלאומית, שבשלב זה הציבה תמרור "עצור" למהלך. ברגע שראשי המדינות יודעים על כוונה ישראלית - והם מזהירים אותך לבל תפעל ללא ידיעתם - אתה עלול לסכן את מערכת היחסים שלך מול אותן מדינות, שמספרן הולך וגודל.

הקו הברור בין מה שמותר לישראל ולמה שאסור, נמתח, ונצבע בשחור, על ידי שר ההגנה האמריקאי ליאון פנטה. בעת ביקורו בישראל, פנטה עמד על בימה בקומת הקרקע של בניין משרד הביטחון, כשאהוד ברק עומד מטרים ספורים ממנו, ואמר כי כל מה שישראל תעשה עליה לעשות ביחד עם ארה"ב. הוא חזר על כך מספר פעמים. ניתן להניח כי בשיחה בארבע עיניים שהתקיימה בין השניים, פנטה היה הרבה יותר נוקב. האמריקאים העריכו ישראל פתחה בהכנות, ומיהרו להגיע. זהו המכשול העיקרי לתקיפה באירן.

האם התקשורת צריכה לדווח על התקיפה באירן? הצביעו בפייסבוק

המכשול עשוי להיות מוסר בשבוע הבא

כלי התקשורת בארה"ב העלו את רף הציפיות והסקרנות מדו"ח הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם שיפורסם ביום שלישי. הממשל האמריקאי לוחץ על אנשי הסוכנות לפרסם פרטים שיביכו את האירנים, ויחשפו שהם חותרים לייצור פצצה גרעינית, וכי לא מדובר בפרויקט אזרחי. יש טוענים כי מדובר במהלך שנועד לפגוע במשטר האירני על רקע חשיפת ניסיון החיסול של השגריר הסעודי בוושינגטון, ויש טוענים כי הטעות שעשתה ארה"ב לפני המתקפה על סדאם חוסיין לא תחזור על עצמה; לכן, הם מנסים להכשיר את דעת הקהל האמריקאית לפני תקיפה. הטענה המרכזית לפני התקיפה בעירק, כי סדאם מחזיק בנשק כימי שלא אותר עד היום. ההוכחות נגד אירן, אם יוצגו על ידי הסוכנות, יהיו אלו שיביאו לתפנית בדעת הקהל הבינלאומית ויפתחו חלון הזדמנויות לתקיפה.

תוצאות תקיפה ישראלית באירן

ישראל איננה יכולה לעצור לבדה את פרויקט הגרעין שמפתחת טהרן. היא יכולה לעכב משמעותית את התהליך, אך לא להשמידו באופן סופי. אם הממשלה רוצה להטיל מהלומה שממנה האירנים לא יתרוממו בעשור הקרוב, עליה ליצור קואליציה רחבה מאוד של צבאות, שיתקפו במשותף את המתקנים ואת תשתיות הצבא האירני, כדי למנוע הסלמה בינלאומית. פגיעה ממוקדת בפרויקט הגרעין, אך חוסר יכולת להגיע אל מרכז העצבים של המשטר האירני, עלולה להפוך את משמרות המהפכה לחיה פצועה ומדממת, שתנסה להכות בכל סממן מערבי באמצעות טילים ובאמצעות כוחות אל-קודס ברחבי העולם. מדובר בנאמני המשטר האירני, רובו חשאי והוא מסוגל לפעול ביום פקודה בעשרות מדינות כדי לבצע פיגועים הרסניים.

בנוסף לכך, יכול המשטר האירני לדחוף את החיזבאללה ואת שאר ארגוני הטרור בעזה להפעיל מערך של עשרות אלפי רקטות נגד מטרת בישראל, מה שידרוש מצה"ל מאמץ עילאי למנוע את שיתוק המדינה לאורך זמן. די בניתוח קצר לסיבוב האלים האחרון בעזה כדי להבין מה יקרה כאן שיינחתו מאות רקטות ביום. ומה על היום שאחרי? ללא תמיכה בינלאומית עלולה ישראל לצלול למצור מדיני חריף שיביא לפגיעה בכלכלה הישראלית.

חצי הכוס המלאה

אז מה ייצא לנו מהשיח הבינלאומי על אפשרות לתקיפה גרעינית באירן? אם הסוכנות לאנרגיה אטומית תחשוף פרטים חדשים על אירן, והקהילה הבינלאומית תשתכנע שישראל באמת רצינית בכוונותיה לתקוף, עשוי להתפתח תהליך שיכול להוביל לשני תסריטים. התסריט הראשון יכלול אישור אמריקאי לתקיפה רחבה באירן במסגרת קואליציה מערבית, שתכריע את המשטר של אחמדינג'ד. כחלופה, יוטל סל של סנקציות חריפות משמעותיות על אירן, מהלך שימוטט את המשטר ויאיץ מהפכה.

סנקציות על הבנק המרכזי האירני הוא מהלך בו מבקשת ישראל לנקוט זמן רב, והוא יכול להיות צעד שיביא לקריסת כלכלתה. בשלב זה, מצטייר בנימין נתניהו כמי שאומר: "תחזיקו אותי, אני עומד לתקוף". הוא משדרג את מעמדו, ומציב את עצמו במרכז הבימה הבינלאומית. מצב זה עשוי לזכות את ישראל ב"מתנות", בניסיון לרכך את העמדה הישראלית. אותן מתנות, לכאורה, ישפרו את המצב המדיני וישדרגו את כוחו של צה"ל בתקציבים או במערכות נשק מתקדמות, אך באותה נשימה עשוי נתניהו להצטייר כמי שנובח ולא בהכרח מסוגל לנשוך. כוח ההרתעה הישראלי הוא זה שמונח כאן על כף המאזניים.

עוד בנושא:
רמטכ"ל בריטניה ביקר בארץ; "לונדון נערכת לתקיפה באירן"
צפו: כך תרגל חיל האוויר תקיפת "מטרות רחוקות"
הרמטכ"ל האירני: "עונש מפתיע" למי שיתקוף אותנו

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully