וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מימשה האיום: תפסיק המימון לאונסק"ו

טל שלו וניר יהב

31.10.2011 / 20:12

בעקבות קבלת פלסטין כחברה מלאה, ובהתאם לחוק האמריקאי, הודיעה מחלקת המדינה כי לא יועברו 60 מיליון דולרים לארגון כבר בחודש הבא. בכך איבד אונסק"ו כרבע מתקציבו

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

ארצות הברית הודיעה הערב (שני) כי היא מפסיקה את מימון ארגון אונס"קו בעקבות קבלת הרשות הפלסטינית כחברה מלאה בארגון. דוברת מזכירות המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, אמרה לכתבים כי לארצות הברית לא הייתה ברירה מלבד עצירת המימון בגלל החוק האמריקאי. לדבריה, ארה"ב לא תעביר 60 מיליון דולרים לארגון, אותם הייתה צריכה להעביר בנובמבר הקרוב.

על בסיס החקיקה האמריקאית, ארצות הברית מחויבת להפסיק מימון של ארגון בינלאומי אם הוא מקבל לתוכו ישות פלסטינית שאינה מוכרת כמדינה. למעשה, הפסקת המימון גרמה לכך שאונסק"ו איבד כרבע מתקציבו. גורמים רבים בממשל האמריקאי, ביניהם מזכירת המדינה הילרי קלינטון, הזהירו בימים האחרונים, טרם ההצבעה היום, מההשלכות של קבלת הרשות הפלסטינית כחברה בארגון ואף ציינו את הפסקת המימון האפשרית. "ההחלטה לגבי המעמד צריכה להתקבל באו"ם ולא על ידי קבוצות חסות של האו"ם", אמרה קלינטון.

עוד באותו נושא:
הרשות התקבלה לאונסק"ו, ליברמן: לנתק הקשר עמה
משרד החוץ: "נשקול המשך היחסים עם אונסק"ו"
הפלסטינים נלחמים: האם אונסק"ו יכיר ברשות כמדינה?

תשואות במליאת אונסק"ו בעקבות ההחלטה לקבל את פלסטין כחברה מלאה לשורות הארגון, 31 באוקטובר 2011. Thibault Camus, AP
על בסיס החקיקה האמריקאית, ארצות הברית מחויבת להפסיק מימון של ארגון בינלאומי אם הוא מקבל לתוכו ישות פלסטינית שאינה מוכרת כמדינה. האסיפה הכללית של אונסק"ו בפריז, היום/AP, Thibault Camus

האסיפה הכללית של אונסק"ו הצביעה בצהריים ברוב גדול בעד קבלת פלסטין כחברה מלאה בארגון, אף שהאו"ם טרם הכיר בה כמדינה. ההחלטה התקבלה למרות מאמצים דיפלומטיים ניכרים של ישראל וארצות הברית, שהתנגדה לקבלת הפלסטינים אף איימה להפסיק את המימון שהיא מעניקה לארגון, אם יכריע בעד קבלת הרשות לשורותיו. ההכרעה היום באונסק"ו צפויה לספק רוח גבית למאמצים הפלסטיניים לזכות בחברות מלאה באו"ם, שעומדים בימים אלו לדיון במועצת הביטחון - שם תיתכן הצבעה כבר בחודש הבא.

אונסק"ו הוא ארגון קשרי המדע והתרבות של האו"ם, והוא פועל בתחומים רחבים – החל משימור המורשת העולמית ואתרי המורשת, וכלה בקידום קרוא וכתוב, תכניות מדע, מיזמי היסטוריה, קידום חינוך מיני, ועוד. משמעותה העיקרית של קבלת הפלסטינים כחברים בארגון היא יכולתם לקדם מדיניות לגבי אתרי מורשת המהווים "חומר תבערה מדיני", דוגמת כנסיית המולד ואתרים בעיר העתיקה. הפלסטינים הצהירו בימים האחרונים כי מיד לאחר קבלתם בארגון, הרשות תחדש את המאמצים להכיר בכנסיית המולד ובעיר בית לחם כאתר מורשת עולמית. בישראל חוששים שהחלטות מסוג זה עשויות להגביל את התהליך המדיני. כמו כן, כחלק מהמאבק הפלסטיני באו"ם להכרה כמדינה, ממשיכים להדגיש בישראל בתקיפות כי מהלכים חד צדדיים אינם הדרך להוביל לפתרון הסכסוך.

"ירחיק הסיכויים להסכם שלום"

שרי השמינייה יתכנסו מחר לדון בתגובה הישראלית לקבלת הרשות הפלסטינית כחברה מלאה בארגון אונסק"ו. כמו כן, משרד החוץ הודיע הערב כי הוא דוחה את החלטת האסיפה הכללית של אונסק"ו. "מדובר בתרגיל פלסטיני חד צדדי, אשר לא יוביל לשינוי בשטח, אך ירחיק את הסיכויים להסכם שלום. החלטה זו לא תהפוך את הישות הפלסטינית למדינה בפועל, ותערים קשיים מיותרים על דרך חידוש המשא ומתן", נכתב בהודעת המשרד וכי "מדינת ישראל תשקול את המשך צעדיה וכן את המשך שיתוף הפעולה שלה עם הארגון".

מנגד, בירכו הפלסטינים על קבלתם לארגון: יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודה הערב למדינות שהצביעו בעד קבלת הרשות לארגון. "ההצבעה היא למען השלום והיא מבטאת קונצנזוס בינלאומי של תמיכה בזכויות הלאומיות הפלסטיניות, ובראשן הזכות להקים מדינה עצמאית", אמר, "בנוסף היא מהווה ניצחון לעצמאות הפלסטינית. העולם כולו עמד היום לצד עמנו והדבר מדגיש את הצורך בהקמת מדינה פלסטינית במהירות האפשרית".

בהודעה שפרסם ארגון חמאס נמסר כי מדובר בצעד "חשוב למען הסוגיה הפלסטינית ולמען שמירה על המקומות הקדושים, אל מול ההפרות והפגיעה הישראלית במורשת שלנו ובמקומות הקדושים שלנו, ובראשם מסגד אל-אקצא והעיר ירושלים". לדברי חמאס, ההצבעה בעד הפלסטינים מוכיחה כי הקהילה הבינלאומית מבינה כי הצדק נמצא לצד הפלסטינים "וחושפת את פני הברבריות הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully