וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים נלחמים: האם אונסק"ו יכיר ברשות כמדינה?

טל שלו, כתבתנו המדינית

26.10.2011 / 9:06

לאחר שהוועד המנהל של הארגון המליץ בתחילת החודש לקבל את בקשת הרשות להכרה, ידונו בנושא 193 המדינות החברות בארגון ויצביעו בימים הקרובים. מאמץ דיפלומטי ישראלי למנוע השגת רוב

הקרב על ההכרה במדינה פלסטינית מגיע לבירה הצרפתית: על רקע המהלך המדשדש במועצת הביטחון של האו"ם להכרה ברשות הפלסטינית כמדינה, יחלו היום (רביעי) בפריז דיוני ארגון המדע והתרבות של האו"ם - אונסק"ו, בבקשת הרשות שהארגון יכיר בה כמדינה. שר החינוך, גדעון סער, ייצג את ישראל באסיפה בפריז, ובמקביל לפגישות עם גורמים שונים בקהילה הבינלאומית הוא צפוי לנאום מחר במליאת האסיפה.

בימים האחרונים גברו ההערכות כי לפלסטינים אין כרגע את הרוב הדרוש לאישור בקשתם במועצת הביטחון, הגוף הפוליטי באו"ם שמכריז על מדינות חדשות. בינתיים, הפלסטינים ממשיכים בניסיון לקבל הכרה בינלאומית, ויגישו ל-193 המדינות החברות באונסק"ו את בקשתם להתקבל כחברים מלאים בארגון, כל זאת על רקע איום אמריקאי להפסיק את מימון הארגון באם הבקשה תתקבל. במקביל, לפי דיווח בניו יורק טיימס, בימים האחרונים ניסתה ארצות הברית לגבש פשרה מול הפלסטינים, שתאפשר שדרוג מעמדם בארגון ללא קבלה כחברה מלאה.

עוד באותו נושא:
מועצת אונסק"ו המליצה: לקבל הרשות הפלסטינית כחברה
קלינטון: על אונסק"ו לשקול שוב צירוף הרשות הפלסטינית
אולי הפעם? נציגי הקוורטט יפגשו במולכו ועריקאת

"אישור יפגע בחידוש המשא ומתן"

הוועד המנהל של אונסק"ו כבר המליץ בתחילת החודש שעבר לאשר את הבקשה הפלסטינית, ההמלצה תובא בימים הקרובים להצבעה באסיפה הכללית של הארגון, שתימשך עד ה-10 בנובמבר. הרשות הפלסטינית, שכיום מוגדרת במעמד של משקיפה באונסק"ו, זקוקה לרוב של שני שלישים מחברות הארגון על מנת שבקשתה תאושר.

מאז המליץ הוועד על אישור הבקשה הפלסטינית הפעילה ישראל במאמץ דיפלומטי רחב היקף בניסיון למנוע את אישור הבקשה, ובתקווה לגייס את מספר הקולות הדרוש לסיכול ההצעה. במשרד החוץ תקפו את המהלך הפלסטיני באונסק"ו והדגישו כי מהלכים חד צדדיים מכניסים מקלות למשא ומתן, וכן מכשילים את מתווה הקוורטט לחידוש התהליך המדיני.

כמו כן הדגישה ישראל בפני המדינות החברות בארגון כי אונסק"ו אינו ארגון פוליטי, אלא ארגון מקצועי לקשרי מדע ותרבות, וכי החלטה פוליטית צריכה להתקבל קודם כל בפורום הפוליטי המתאים – מועצת הביטחון. במשרד החוץ מקפידים לברך את פעילותו המקצועית של אונסק"ו, אולם מבהירים כי בשנים האחרונות הארגון הפך זירה לקידום החלטות מדיניות של העולם הערבי. הארגונים המקצועיים צריכים להיות "נקיים מנושאים מדיניים", הבהירו גורמים במשרד. כמו כן, חוששים במשרד החוץ כי קבלתם של הפלסטינים לאונסק"ו עשויה ליצור תקדים ולחץ בארגונים בינלאומיים נוספים של ה, דוגמת ארגון הבריאות העולמי והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, להכיר ברשות הפלסטינית כמדינה.

ארצות הברית איימה להפסיק המימון

אונסק"ו הוא ארגון קשרי המדע והתרבות של האו"ם, והוא פועל בתחומים רחבים – החל משימור המורשת העולמית ואתרי המורשת, וכלה בקידום קרוא וכתוב, תכניות מדע, מיזמי היסטוריה, קידום חינוך מיני, ועוד. משמעותה העיקרית של קבלת הפלסטינים כחברים בארגון היא יכולתם לקדם מדיניות לגבי אתרי מורשת המהווים "חומר תבערה מדיני", דוגמת כנסיית המולד ואתרים בעיר העתיקה. הפלסטינים הצהירו בימים האחרונים כי מיד לאחר קבלתם בארגון, הרשות תחדש את המאמצים להכיר בכנסיית המולד ובעיר בית לחם כאתר מורשת עולמית. בישראל חוששים שהחלטות מסוג זה עשויות להגביל את התהליך המדיני. כמו כן, כחלק מהמאבק הפלסטיני באו"ם להכרה כמדינה, ממשיכים להדגיש בישראל בתקיפות כי מהלכים חד צדדיים אינם הדרך להוביל לפתרון הסכסוך.

גם האמריקאים שותפים לעמדה זו של ישראל: מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, קראה בתחילת החודש "לחשוב שוב לפני שמגיעים להצבעה הזו. ההחלטה לגבי המעמד צריכה להתקבל באו"ם ולא על ידי קבוצות חסות של האו"ם". במקביל, מאיימת ארה"ב לעצור את מימון הארגון אם תקבל את הפלסטינים כחברה, על בסיס חקיקה אמריקאית, לפיה ארצות הברית מחויבת להפסיק מימון של ארגון בינלאומי אם הוא מקבל לתוכו ישות פלסטינית שאינה מוכרת כמדינה. פירושו של דבר כי אם אונסק"ו תאשר את בקשת הפלסטינים, ארצות הברית תהיה מחויבת על פי חוק להפסיק את מימון הארגון – העומד על 70 מיליון דולר ומהווה 22% מתקציב הארגון.

לפי דיווח נוסף בעיתון האמריקני, בימים האחרונים ניהלו בכירים בארגון דיונים קדחתניים מול ממשל אובמה ומול הפלסטינים בניסיון למצוא פתרון שלא יפגע במימון הארגון. לפי הדיווח, שרת החוץ קלינטון ביקשה מהשליח למזרח התיכון, דיוויד הייל, לנסות לקדם את נוסח הפשרה, הכוללת הצטרפות לאמנות המרכזיות של הארגונים כחברה ללא הכרה במדינה, מול הפלסטינים ומול מדינות ערב. לפי אחת ההצעות שנדונו, תוענק חברות מלאה לפלסטינים באונסק"ו, אך היא תוקפא לתקופה של שישה עד תשעה חודשים, עד אשר תתקבל החלטה במועצת הביטחון או בעצרת הכללית של האו"ם, וכדי לתת זמן להתנעת התהליך המדיני שמוביל הקוורטט.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully