וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי הפעם? נציגי הקוורטט יפגשו במולכו ועריקאת

טל שלו, כתבתנו המדינית

26.10.2011 / 0:14

נציגי הקוורטט ייפגשו בירושלים עם נציגי ישראל והרשות בניסיון נוסף להתניע דיאלוג בין הצדדים. השגריר בוושינגטון מייקל אורן לא מעודד: "להחזיר את אבו מאזן לשולחן? אני לא אופטימי"

כחלק מניסיון נוסף להתניע את המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים, ייפגשו במהלך מחר (רביעי) נציגי הקוורטט עם הצדדים, בנפרד. את ישראל ייצג בפגישה השליח המיוחד של ראש הממשלה, עורך הדין יצחק מולכו, ואת הפלסטינים ייצג בפגישה ראש הצוות למשא ומתן ברשות, סאאב עריקאת. בפגישות ישתתף גם שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר.

בירושלים ממשיכים להדגיש כי ישראל השיבה בחיוב להצעת הקוורטט וקוראת לפלסטינים להצטרף למשא ומתן ישיר, ואולם שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, ביטא היום את הציפיות הנמוכות מהתהליך; בשיחה עם כתבים בוושינגטון העריך השגריר כי "המדיניות הישראלית הייתה ונותרה חזרה למשא ומתן ישיר, ללא תנאים מוקדמים. עד להודעה חדשה – זו המדיניות שלנו – להחזיר את אבו מאזן לשולחן המשא ומתן. מה אני יכול לומר?", שאל אורן, "זה לא נראה בהיר במיוחד".

המשא ומתן המדיני - כותרות אחרונות
ליברמן: ”אבו מאזן מאיים לעזוב? זו ברכה, לא איום”
אבו מאזן: אולמרט הבטיח לשחרר יותר אחרי העסקה
הפנייה הפלסטינית לאו”ם: ההצבעה תיתכן בנובמבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון וטוני בלייר, יוני 2011. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
אולי הפעם זה יעבוד? השליח המיוחד בלייר ושרת החוץ של האיחוד האירופי אשטון עם ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

נציגי הקוורטט ייפגשו עם שני הצדדים, בנפרד, כאמור, למרות שלפי המתווה המקורי שהציגה בסיום העצרת הכללית בסוף ספטמבר הרביעייה הבינלאומית, הכוללת את ארצות הברית, האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם, היו נציגי הצדדים אמורים להיפגש ביניהם תוך חודש. לפי דיווחים ראשוניים, היו אמורים הצדדים להיפגש בעמאן בירת ירדן, ואולם בשבוע שעבר נודע כי הפגישות יתקיימו בנפרד. שלושה חודשים ממועד הצהרת הקוורטט, היו אמורים הצדדים להגיש הצעות קונקרטיות בנושא גבולות וביטחון, והמתווה הציב מסגרת זמנים להגעה להסדר קבע לא יאוחר מסוף 2012.

ישראל הסכימה להצעת הקוורטט, הפלסטינים - טרם

במקביל, ממשיכים הפלסטינים לקדם את המהלך החד-צדדי של הכרה במדינה עצמאית באו"ם ובמוסדותיו. באמצע נובמבר צפוי דיון נוסף של מועצת הביטחון בהצעה הפלסטינית, ואולם בישראל מעריכים כי נכון לעתה אין ברשות הפלסטינים רוב לבקשתם (למרות שגם אם ישיגו, ארצות הברית צפויה להטיל על ההצעה וטו – ט.ש.), והצעתם לא תתקבל. גורלה של בקשתם להתקבל לארגון המדע והתרבות של האו"ם, אונסק"ו, עשוי להיות שונה.

ישראל השיבה בחיוב להצעת הקוורטט לשוב למשא ומתן, למרות שהביעה הסתייגויות ואי-נוחות מחלק מהדברים, ואולם הפלסטינים מתמידים בסירובם ומתנים את חזרתם לשולחן המשא ומתן בהקפאת הבנייה בהתנחלויות ובביסוס המשא ומתן על גבולות 67'. בחודש שחלף מהצהרת הקוורטט אושרה בישראל תכנית בנייה של 1,100 יחידות דיור בשכונת גילה שמעבר לקו הירוק, וכן הופקדה תכנית לבניית 2,610 יחידות דיור בגבעת המטוס - אף היא מעבר לקו הירוק. שני המהלכים עוררו תגובות זועמות בקהילה הבינלאומית, וזכו לביקורת מצד ארצות הברית, אירופה והאו"ם. בימים האחרונים דווח על ניסיונות שונים לגבש פשרה שקטה מול ישראל והפלסטינים, ולהשיג הסכמה להקפאת בנייה חלקית – ואולם בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווחים, והמשיכו להדגיש כי ישראל לא מוכנה לקבל תנאים מוקדמים למשא ומתן.

על רקע העסקה לשחרורו של החייל גלעד שליט, עלתה בימים האחרונים דרישה פלסטינית נוספת כתנאי למשא ומתן – שחרור אסירים פלסטינים לידי הרשות. יו"ר הרשות אבו מאזן, שלפי ההערכות עשוי להיחלש בעקבות ההישג המשמעותי של חמאס בשחרור האסירים, סיפר בראיון למגזין "טיים" כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הבטיח לו שחרור אסירים רבים נוספים לאחר עסקת שליט, והוסיף כי הוא מצפה ש"הישראלים יממשו את ההבטחות שלהם".

בירושלים מנגד מדגישים כי אבו מאזן הוא שמסרב לבוא למשא ומתן עם ישראל. "ראש הממשלה אמר שהוא מוכן לפגוש את אבו מאזן בכל מקום ובכל זמן, ובלבד שאנו דנים במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים", אמרו היום בלשכת ראש הממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

באירופה הזכירו היום שהצהרת הקוורטט קראה לצדדים להימנע מצעדים פרובוקטיביים; מלבד תכניות הבנייה במזרח ירושלים, הביעו באירופה מורת רוח לנוכח דבריו של שר החוץ, אביגדור ליברמן, שייחל לעזיבתו של אבו מאזן, וכינה אותו "מכשול למשא ומתן, שיש להסירו". דוברת מטעם האיחוד האירופי אמרה היום כי דבריו של ליברמן "אינם מסייעים ביצירת אווירה של אמון המסייעת למשא ומתן". עוד הדגישה הדוברת את החשיבות הרבה שהאיחוד האירופי מייחס לתפקיד של אבו מאזן כמנהיג המחויב לפתרון צודק לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בכיר פתח וראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאאב עריקאת, כינה את דבריו של ליברמן "הסתה לחיסול ורצח אבו מאזן". לקירור האווירה נזעק נשיא המדינה, שמעון פרס, שאמר היום כי "יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וראש הממשלה סלאם פיאד, הם מנהיגים רציניים הרוצים בשלום ופועלים למניעת אלימות וקיצוניות באזורנו. יש להמשיך לקיים מולם משא ומתן לשלום, כדי להגיע להסכם שלום מלא, שיסיים את הסכסוך ארוך השנים".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully