וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות התקבלה לאונסק"ו, ליברמן: לנתק הקשר עמה

כתבי וואלה!

31.10.2011 / 14:43

ברוב גדול ולמרות התנגדות ארה"ב, קיבל ארגון החינוך, התרבות והמדע של האו"ם את פלסטין כחברה מלאה. שר החוץ: "אי אפשר לעבור על זה לסדר היום. איננו שק חבטות, מקווה שהממשלה תגיב"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

זריקת עידוד רצינית לתביעה הפלסטינית למדינה עצמאית: האסיפה הכללית של ארגון החינוך, התרבות והמדע של האו"ם, אונסק"ו, הצביעה בצהריים (שני) ברוב גדול בעד קבלת פלסטין כחברה מלאה בארגון, אף שהאו"ם טרם הכיר בה כמדינה. ההחלטה התקבלה למרות מאמצים דיפלומטיים ניכרים של ישראל וארצות הברית, שהתנגדה לקבלת הפלסטינים אף איימה להפסיק את המימון שהיא מעניקה לארגון, אם יכריע בעד קבלת הרשות לשורותיו. ההכרעה היום באונסק"ו צפויה לספק רוח גבית למאמצים הפלסטיניים לזכות בחברות מלאה באו"ם, שעומדים בימים אלו לדיון במועצת הביטחון - שם תיתכן הצבעה כבר בחודש הבא.

הפלסטינים היו זקוקים לרוב של שני שלישים בהצבעה שנערכה היום במטה אונסק"ו בפריז, אך בפועל התקבלה ההחלטה ברוב גדול הרבה יותר - 107 מדינות תמכו בה לעומת 14 בלבד שהתנגדו. עוד 52 מדינות נמנעו, ואילו נציגי 20 המדינות החברות הנותרות לא נכחו בהצבעה. בין המדינות שתמכו בקבלת הפלסטינים היו גם כמה מעצמות מרכזיות, בהן צרפת, ספרד, סין, רוסיה, ברזיל והודו. ארה"ב, קנדה וגרמניה היו בין המתנגדות, ואילו איטליה ובריטניה נמנעו.

ועידת אונסק"ו - כל הכותרות:
סער לאונסק"ו: לא מתפקידכם להקים מדינות חדשות
הפלסטינים נלחמו על קבלה, ארה"ב איימה להפסיק המימון
מועצת אונסק"ו המליצה: לקבל הרשות הפלסטינית כחברה
קלינטון: על אונסק"ו לשקול שוב את צירוף הרשות

תשואות במליאת אונסק"ו בעקבות ההחלטה לקבל את פלסטין כחברה מלאה לשורות הארגון, 31 באוקטובר 2011. Thibault Camus, AP
תשואות ומחיאות כפיים במליאת אונסק"ו, היום אחרי ההצבעה בפריז/AP, Thibault Camus

השאלה הגדולה העומדת כעת על הפרק היא כיצד תתמודד ארה"ב עם ההחלטה, היות שחוק שעבר בקונגרס האמריקאי לפני 15 שנה קובע כי ארה"ב לא תממן כל סוכנות של האו"ם שתקבל את הפלסטינים כחברים מלאים. אונסק"ו תלוי במידה רבה בארה"ב, המממנת כ-22% מתקציבו - כ-70 מיליון דולרים בשנה. לאחר ההצבעה הסכים שגריר ארה"ב לאונסק"ו, דייוויד קיליון, לומר כי ארה"ב "נותרה מחויבת" לאונסק"ו, אך ההחלטה האחרונה "תסבך" את מאמציה לתמוך בארגון. הוא לא פירש ולא הרחיב. לפני ההצבעה נאמה תת מזכירת החינוך בממשל האמריקאי, מרתה קנטר, ואמרה כי קבלת הפלסטינים היא "מהלך מזיק שנעשה בטרם עת". דברים דומים מסר בהמשך גם דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, שהוסיף כי ההחלטה "לא תועיל" לתהליך השלום. שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, הוסיפה בציוץ בטוויטר כי ההחלטה "תפגע קשות" באונסק"ו.

שגריר ישראל לאונסק"ו, נמרוד ברקן, כינה את ההחלטה "טרגדיה". "אונסק"ו עוסק במדע, לא במדע בדיוני", אמר לאחר ההצבעה. "הכריחו את אונסק"ו לדון בנושא פוליטי שנמצא מחוץ לתחום אחריותו, ודחפו את הארגון אל קיצוץ משמעותי בכספים המוזרמים אליו".

"תכלית המהלך באונסק"ו היא לעקוף את הדיונים המתקיימים כעת במועצת הביטחון", אמר שר החינוך גדעון סער בנאומו השבוע בפתח הכינוס. "הפלסטינים רוצים פסאדה של מדינה כדי להמשיך את הסכסוך ואת מאבקם נגד ישראל מעמדות משופרות". סער תקף את הקו האנטי-ישראלי באונסק"ו, ואמר כי "בכנסי אונסק"ו מועלות פעם אחר פעם באובססיה אנטי ישראלית הצעות החלטה נגד ישראל. בה בעת, אונסק"ו אינו עוסק, למשל, בדיקטטורות של אירן וסוריה הרוצחות ומדכאות באופן יומיומי את אזרחיהן שלהן".

ליברמן: "חייבים לגבות מחיר"

במקביל להצבעה בפריז, התייחס לנושא שר החוץ אביגדור ליברמן, בישיבת סיעתו, ישראל ביתנו. "אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום על אונסק"ו", אמר ליברמן. "ההמלצות שלי יהיו ברורות מאוד. אנחנו חייבים לשקול לנתק כל קשר עם הרשות הפלסטינית. איננו יכולים לספוג פעם אחר פעם מהלכים חד-צדדיים. אנחנו חייבים לגבות מחיר גם על ההשתלחויות חסרות הרסן וגם על המהלכים בפורומים הבינלאומיים. אי אפשר להשאיר זאת ללא תגובה הולמת".

עוד הוסיף ליברמן: "קיבלנו את נאום בר אילן של נתניהו ואת ההקפאה, והסכמנו לקוורטט. מעכשיו הכדור בידי הפלסטינים. מעכשיו לא תהיה שום הקפאה ולא יהיו שום ויתורים מצד ישראל. אנחנו מוכנים לדבר, אך לא להיות שק חבטות של אף אחד. אני מקווה שהממשלה תקבל החלטות ברורות ותגיב גם על המהלך שמתבצע היום בנושא אונסק"ו".

השתתפו בהכנת הידיעה: ניר יהב, טל שלו ופנחס וולף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully