וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר: "ענת קם העמידה בסכנה את 'עופרת יצוקה'"

30.10.2011 / 16:37

"חשוב שהציבור יידע שהיא העמידה את המבצע בסכנה, וזה היה יכול להסתיים אחרת", ציין הקצין. דובר צה"ל במהלך הפרשה, בניהו: "צה"ל יכול לשמור על סודותיו מפני אויביו, לא מפני אנשיו"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק)

"היא התנהגה כמו בוגדת" – כך אמר היום (ראשון) קצין בכיר בצה"ל על ענת קם, שנשלחה הבוקר לארבע וחצי שנות מאסר בפועל לאחר שהורשעה בהחזקת ומסירת מידע סודי בלא היתר, בזמן תפקידה כפקידה בפיקוד המרכז. "ראוי היה לתת לה עונש כבד יותר", אמר הקצין, "חשוב שהציבור ידע שהיא העמידה בסכנה את מבצע 'עופרת יצוקה'. זה היה יכול להסתיים אחרת". הקצין המשיך ואמר כי "היא עשתה את זה במודע ובגלל זה החומרה גדולה יותר. היא לא עשתה את זה ממניע כספי ולא ממניע רומנטי".

פרשת ענת קם - כותרות אחרונות
האם יוגש כתב אישום נגד אורי בלאו?
מאסר של ארבע שנים וחצי נגזר על ענת קם
לקראת אישום? הפרקליטות ערכה שימוע לאורי בלאו

4 וחצי שנות מאסר נגזרו על ענת קם. דרור עינב, דניאל בוק
"התנהגה כמו בוגדת". ענת קם/דניאל בוק, דרור עינב

מאז הפרשה הפיק צה"ל לקחים רבים, והטמיע סדרה של הנחיות ופקודות במטרה להימנע מדליפת מסמכים מסווגים: החל במחשבים בעלי טביעה ביומטרית, וכלה במדפסות שאוגרות מידע על זהות המדפיס ועל מהות החומר שהודפס.

תת-אלוף במילואים אבי בניהו, שכיהן כדובר צה"ל בזמן הפרשה והיה מעורב בה במידה רבה, אמר היום על רקע מתן גזר הדין, כי "יצא לי לעמוד לא אחת על המשמר נגד גורמי ביטחון שונים בנושא שימוש לא ראוי בערך של ביטחון המדינה. לא הסכמתי שייעשה שימוש באותה נשימה במושג 'חופש עיתונות'. לאירוע הזה אין דבר וחצי דבר עם חופש העיתונות, או בהקשר של מקור ועיתונאי. ההדלפה הייתה ועודנה נשמת אפה של העיתונות, אך כאן מדובר בחיילת שהפרה את האמון שניתן בה ומעלה בשבועתה לצה"ל. היא העבירה למעלה מ-2,000 מסמכים מליבת הסוד של מדינת ישראל, והעבירה אותם לפרסום בשל אידיאולוגיה. צה"ל נערך לשמור על סודותיו מפני אויביו, אך אין צה"ל יכול לשמור על סודותיו מפני אנשיו".

4.5 שנות מאסר בפועל

מוקדם יותר גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב מאסר של ארבע שנים וחצי בפועל ו-18 חודשי מאסר על תנאי על קם, שהודתה והורשעה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של החזקת ומסירת מידע סודי ללא היתר. במסגרת ההסדר הסכימה הפרקליטות לא לייחס לקם כוונה לפגוע בביטחון המדינה. השופטים נענו לבקשתה של קם, וקבעו כי ביצוע המאסר יעוכב בשבועיים. התקופה בה הייתה במעצר בית לא תנוכה מהעונש.

קם יצאה נסערת מאולם בית המשפט לאחר הקראת גזר הדין. פרקליטה, עורך הדין איתן להמן, אמר כי מדובר בגזר דין מחמיר, וכי בית המשפט התעלם מפסיקה קודמת ומהטיעונים להקלה בעונש. "נקרא את פסק הדין ונשקול לערער", אמר.

השופטים, נורית אחיטוב, מרים דיסקין ורענן בן יוסף, הקריאו באולם גזר דין מצונזר, בו תיארו כיצד העתיקה קם את המסמכים והעבירה אותם לידי עיתונאי הארץ, אורי בלאו. הם ציינו שתסקיר שנערך לקם קבע הייתה לה מוטיבציה גבוה לשירות צבאי תורם, אולם בסוף התאכזבה מהשירות. עוד צוין, כי מעצר הבית הממושך בו שהתה פגע בה קשות. בנוסף, הם ציינו את הפגיעה האפשרית לו אותם מסמכים היו מגיעים לידי מדינת אויב, כפי שהעיד על כך מומחה ביטחון. אולם, אותו מומחה ציין כי לא ניתן למנוע באופן מוחלט הוצאת מידע סודי מצה"ל. "הטענה של קם שמדובר במעשה של טיפשות היא ניסיון היתממות מאוחר ולא משכנע לתרץ לעצמה את המעשים שלא ניתן להצדיקם בשום דרך", כתבו השופטים.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully