וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה העתירות: אור ירוק לעסקה לשחרור גרפל

גלעד גרוסמן

27.10.2011 / 0:10

שופטי בית המשפט העליון דחו את העתירות בדרישה לבטל את העסקה לשחרור הישראלי-אמריקאי אילן גרפל ממצרים בתמורה ל-25 אסירים מצרים. "אין זה ראוי שנתערב בהחלטה", כתבו השופטים

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

העסקה לשחרור הישראלי-אמריקאי אילן גרפל תצא אל הפועל כמתוכנן. שופטי בית המשפט העליון דחו אמש (רביעי) את העתירות שהגישו אתמול בבוקר לבג"ץ ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) ותנועת "ארץ ישראל שלנו" בדרישה לבטל את העסקה לשחרור גרפל ממצרים תמורת 25 אסירים מצרים, אשר אושרה אתמול על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני.

"לאחר שעיינו בעתירה ובתגובה ושמענו טענות בעל פה החלטנו לדחות את העתירות", כתבו השופטים מרים נאור, אסתר חיות ויצחק עמית בפסק הדין . "העותרים שלפנינו מבקשים כי בית משפט זה יתערב בהחלטות מדיניות הנמצאות בלב סמכותה של הרשות המבצעת. כפי שנפסק לא אחת, אין זה ראוי כי נתערב בהחלטה שנתקבלה על ידי מי שבידיו כל הנתונים המדיניים והביטחוניים, ועליו גם מוטלת האחריות לתוצאות", כתבו בפסק הדין.

עוד באותו נושא:
עתירה לביטול עסקת גרפל: "אין לו אחריות למעשיו?"
הושגה עסקה לשחרורו של הישראלי אילן גרפל מהכלא המצרי
הקבינט אישר, עסקת גרפל תצא לפועל ביום חמישי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אילן גרפל במעצרו במצרים עם ח"כ ישראל חסון ועו"ד יצחק מולכו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד כתבו השופטים כי מדובר בעסקה שנעשתה מול המשטר הנוכחי במצרים, ו"נראה שאין צריך להכביר מילים על הרגישות המדינית המתבקשת", ו"בפרט בעת הנוכחית". הם הבהירו שבהחלטות מדיניות הכרוכות ביחסי החוץ של המדינה, שיקול דעתה של הרשות המבצעת הוא רחב ביותר, ולכן בית המשפט מתערב רק במקרים חריגים ביותר.

השופטים דחו את הטענות שלקבינט המדיני-ביטוני אין סמכות לקבוע לגבי עסקת חילופי שבויים. הם גם דחו את הטענה כי יש לבטל את העסקה מכיוון שנשקפת סכנה מהאסירים המשתחררים, וזאת מכיוון שלדבריהם, האחריות לשלומם ולביטחונם של אזרחי המדינה נתונה לממשלה, שלקחה זאת בחשבון בעת שהחליטה על העסקה. "בסופו של יום המקום לבחינת החלטות כמו זו שלפנינו על פי רוב אינו בבית המשפט אלא ב'משפט הציבור'", סיכמו השופטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

גרפל ינחת מחר בנתב"ג

גרפל צפוי לנחות היום בשעה 17:30 בנמל התעופה בן גוריון לאחר שישוחרר ממצרים. השליח המיוחד של ראש הממשלה, עורך הדין יצחק מולכו, יטוס בבוקר לקהיר וילווה את תהליכי שחרורו של גרפל מהכלא המצרי, וכן ילווה את גרפל בטיסה מקהיר לנתב"ג. בנתב"ג תמתין אמו של גרפל לבנה ומיד לאחר נחיתתו ייסע גרפל לפגישה קצרה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

העותרים טענו כי בניגוד להצהרת הקבינט חלק מהאסירים שישוחררו הם אסירים ביטחוניים, ואמרו כי הם סבורים שמדובר בהחלטה בלתי סבירה ובלתי מידתית. "מדובר בפרשה שונה מפרשת שליט או פרשות שהתרחשו בעבר כאשר חיילים או אזרחים של מדינת ישראל נחטפו", נכתב בעתירה. "מדובר באדם בוגר, בעל אזרחות אמריקאית, שהחליט על דעת עצמו ללכת ולהתערב בעניין לא לו, תוך שהוא מודע ונוטל על עצמו סיכונים שונים. אין ספור אזהרות התפרסמו בתקשורת הישראלית נגד נסיעה למצרים ואולם מר גרפל החליט לעשות את אשר עשה דווקא בשל אידיאולוגיה שמאלנית-קיצונית מוצקה ומתוך בחירה חופשית".

הפרקליטות הגישה את תשובת המדינה לעתירות נגד העסקה, ממנה עולה כי לאור זאת שהאסירים הנכללים בעסקה לא היו מעורבים בביצוע פיגועים או בפגיעה בחיי אדם אין נפגעים קונקרטיים משחוררם. עוד צויין כי העסקה כללה שיקולים מדיניים הקשורים ליחסים בין ישראל למצרים וכי לממשלה הסמכות לחתום על הסכמים מסוג זה, ועל כן אין מקום להתערבות בית המשפט. בתשובה אף צוטט פסק הדין בעתירות כנגד עסקת גלעד שליט על כך שלממשלה הסמכות לחתום על הסכמים מסוג זה. "בשל החשיבות הרבה בביצוע הסכמות בין ישראל למצרים אין מקום לעכב את ביצוע העסקה שכן כל עיכוב עלול להביא לסיכול שחרורו של גרפל", נכתב.

שלשום, לאחר אישור העסקה על ידי הקבינט, ועם פרסום רשימת האסירים באתר שירות בתי הסוהר, ניתנו לציבור 48 שעות להגשת עתירות נגד העסקה. מקץ התקופה הזו, יובאו בקשות החנינה לאישורו של הנשיא, שמעון פרס.

מארגון נפגעי הטרור "אלמגור" נמסר כי "הגיע הזמן 'למשפט הצבור והעם', שיבדוק מדוע הבג"ץ דוחה באופן סידרתי עתירות של נפגעי טרור המתנגדים לשחרור מחבלים בנימוק 'מדיני' אבל הוא מתערב ללא הרף בהחלטות מדיניות וצבאיות כאשר מוגשות עתירות פלסטיניות. יושב ראש הארגון, מאיר אינדור הוסיף כי "ממשלת ישראל, בסיוע בג"ץ, בונה בזאר ים-תיכוני של חטיפות אזרחים ושיחרורם תוך רמיסת ערכי צדק, משפט ושוויוניות בפני החוק".

השתתפה בהכנת הידיעה: טל שלו, כתבתנו המדינית

(עדכון ראשון: 20:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully