וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגה עסקה לשחרורו של הישראלי אילן גרפל מהכלא המצרי

טל שלו, פנחס וולף וניר יהב

24.10.2011 / 19:11

גרפל ישחורר ביום חמישי בתמורה ל-25 אסירים מצריים, ללא דם על הידיים. העסקה, שהוצאתה לפועל כפופה לאישור הקבינט, נחתמה בעקבות לחץ כבד שהפעילה ארה"ב על מצרים

ישראל ומצרים הגיעו להסכמה על שחרורו של הישראלי-אמריקני הכלוא במצרים, אילן גרפל, הנאשם בריגול חמור. בהודעה רשמית מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר הערב (שני) כי "במסגרת מאמצים של ישראל ומצרים, ובסיועה של ארצות הברית, הסכימה מצרים לשחרר את גרפל, ולבקשת מצרים הסכימה ישראל לשחרר 25 אסירים מצריים, ובכללם שלושה עצירים קטינים". עוד נמסר בהודעה כי "ממשלת ישראל הבהירה שאין מדובר באסירים ביטחוניים ושההסכם כפוף לאישור הקבינט הביטחוני, שיכונס מחר לצורך עניין זה". גורם ישראלי המעורב במשא ומתן לשחרורו של גרפל אמר כי העסקה תצא לפועל ביום חמישי הקרוב.

עוד בנושא
דיווח: העסקה לשחרור גרפל תתבצע עוד יומיים
דיווחים במצרים: עסקת גרפל קרבה, פחות ישוחררו
עסקת אילן גרפל: ”רשימת המשוחררים הועברה למצרים”

"המרגל הישראלי" בפייסבוק: מטיף במסגד בקהיר. צילומי חובבים שהועלו לאתר יוטיוב ופייסבוק, תמונות גולשים
הושגה עסקה לשחרורו. אילן גרפל/תמונות גולשים, צילומי חובבים שהועלו לאתר יוטיוב ופייסבוק

העסקה נרקמה על ידי שליחו המיוחד של ראש הממשלה, יצחק מולכו, השוהה כעת בקהיר ובסיוע ח"כ ישראל חסון (קדימה) שעזר במגעים בשל קשריו הטובים עם הגורמים המצרים. במסגרת העסקה ישוחררו 25 אסירים ובירושלים מדגישים כי מדובר באסירים ללא דם בידיים. מדובר בעיקר במדריכים של אמצעי לחימה. העסקה נחתמה בעקבות לחץ כבד שהפעילה ארה"ב.

ישראל חסון סייע לשחרור

מתווה העסקה יהיה זהה למתווה בו התבצעה עסקת שליט. מחר תכונס ישיבת קבינט מדיני-ביטחוני לאישור העסקה. לפי ההערכות, השרים צפויים לאשרה. בסיום ישיבת הקבינט יפורסמו שמות האסירים באתר שב"ס ולאחר מכן יינתן מועד של 48 שעות על מנת לאפשר הגשת עתירות לבג"ץ נגד שחרור האסירים.

חסון, שעדיין שוהה במצרים, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות, כי "אם הקבינט יאשר את העסקה ובג"ץ ידחה את העתירות שיוגשו בנושא, כנראה שאילן גרפל יגיע לישראל כבר השבוע". לדבריו, "היה פה מאמץ מצרי-ישראלי והגענו להבנה. זה תם ולא הושלם. זה יושלם כשהוא יחזור הביתה ושאולי נצליח לשחרר איתו עוד אנשים שנמצאים כאן". עם זאת, הוא ציין כי לא מתוכנן שחרור של ישראלים נוספים הנמצאים במצרים.

גם גורמים רשמיים במצרים אישרו את הפרטים. הדיווח על השגת העסקה דווח גם בכלי התקשורת במצרים. סוכנות הידיעות הרשמית במדינה דיווחה כי היא כוללת "היבטים שלא פורסמו". בהודעת ראש הממשלה לא נרשמה כל התייחסות לישראלי אחר העצור במצרים, עודה תראבין, וגם הוא מואשם בריגול.

מוקדם יותר התייחס שר החוץ, אביגדור ליברמן, לדיווחים אודות שחרורו האפשרי של גרפל. השר ציין כי "אפשר רק לקוות שהוא ייצא לחופשי כמה שיותר מהר. היום ברור לכולם שהוא לא מרגל, לא סוכן, לא איש מוסד ולא איש CIA. לכן עצם המעצר שלו הוא דבר שמאוד לא נוח לנו, וצריך לקוות שהוא ייצא כמה שיותר מהר".

אתר החדשות המצרי "אל-יום א-סאבע" דיווח כי עסקת גרפל צפויה להתבצע דרך מעבר טאבה המקשר בין ישראל למצרים. עוד נטען כי שניים מתוך 25 האסירים המצרים שישוחררו הם אסירים שנעצרו על רקע פוליטי ועוד כמה הם אסירים שיושבים בכלא הישראלי לאחר שהואשמו דווקא " בתכנון לבצע פיגועים נגד אתרים רגישים בישראל ביחד עם ארגונים חמושים פלסטינים". המקורות המצרים אישרו הם כי העסקה כוללת סעיפים שלא פורסמו "מסיבות הנוגעות לביטחון לאומי".

בישראל לא התייחסו עדיין לפרסומים מסוף השבוע, לפיהם כוחות הביטחון המצרים עצרו לפני מספר ימים במעבר טאבה אזרח ערבי-ישראלי בחשד שניסה להבריח נשק דרך המעבר. לטענת המצרים, הישראלי, מועאד' זוהייר, בשנות ה-30 לחייו, נתפס עם רובה, אקדחים, כדורים ותחמושת נוספת שהיו בתוך קופסה מעץ שהייתה בצורת צלב. זוהייר נתפס בעת חיפוש במכוניתו, בה היה עם רעייתו ממוצא אוקראיני בעת שנסעו מאילת לסיני.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

נעצר לפני כארבעה חודשים, הואשם בריגול

גרפל נעצר במצרים לפני כארבעה חודשים, והואשם בריגול למען המוסד. לאחרונה הוחמר כתב האישום נגדו והוסף לו סעיף בו הוא נאשם בהסתה לפגיעה במבני ציבור. לפי דיווחי התקשורת המצרית, "המרגל הישראלי" נעצר במלון במרכז קהיר כשברשותו מחשב נייד ושלושה טלפונים ניידים, המכילים, כך נטען, "מידע חשוב ומסוכן שעלול לפגוע בביטחון המדינה". עוד טענו מקורות בטחונייים בדיווחים כי הוא נהג להגיע על בסיס יומי לאזור כיכר א-תחריר בקהיר ו"להסית" את הצעירים במקום: "הוא חילק כסף לחלק מהם ואף עודד את חלקם להתעמת עם כוחות הביטחון".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully