וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון ל"תג מחיר": זיתים

יחיאל גריינימן

26.10.2011 / 20:17

התנכלויות מצד מתנחלים כלפי פלסטינים המוסקים זיתים ואירועי תג מחיר הפכו לדבר שבשגרה. הרב יחיאל גריינימן סבור שהפתרון לתופעה והדרך לדו-קיום, היא מסיק משותף ליהודים ופלסטינים

במסגרת קונפליקטים לאומיים ודתיים יש למעשים כוח חזק ממילים. הצתה אחת של מסגד חזקה הרבה יותר מהכרזה כי "ידינו מושתת לשלום" בהשפעתה על הצד הפלסטיני. ומהצד השני: פיגוע טרור אחד הטובח בחפים מפשע בישראל, חזק הרבה יותר מהכרזות על נכונות לפשרה מצד בכירים פלסטינים. הדינמיקה הזו מקנה כוח רב לקיצוניים המוכנים "לדבר" עם הצד השני במעשים קיצוניים.

עוד באותו הנושא:
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בגדה: 5 נפצעו
הפלסטינים נערכים למסיק - בצה"ל נערכים לאלימות
תיעוד: כך מתנכלים המתנחלים לפלסטינים

רק לאחרונה זכינו לראות מעשי ונדליזם, אלימות והטלת טרור רבים מצד הימין הקיצוני בישראל. תחת הקוד "תג מחיר", הזדעזע רוב הציבור הישראלי לשמוע על הצתת מסגד בכפר טובא-זנגריה והשחתת בתי קברות ביפו. פרקטיקות בזויות אלו שבדרך כלל הורגלנו לחוות בשטחים זלגו כעת גם לתחומי ישראל ועודן מאיימות על מרקם היחסים העדין שבן יהודים לפלסטינים.

חזון של שיתוף פעולה ברוח היהדות

כמעט לכל מקום שבו הושחת מקום הקדוש לאחת מהדתות נהגו אנשי דת יהודים להגיע ולהביע סולידריות והתנגדות נחרצת למעשים אלו המחללים שם שמיים. רבנים מארגונים שונים בתכלית באו על מנת לתת כשי ספרי קודש חדשים במקום אלו שנשרפו, ועל מנת לצאת חוצץ נגד תופעת תג מחיר, שהשראה לה ניתן למצוא בספרים של מספר רבנים אחרים בעלי אג'נדה פונדמנטליסטית. מדובר במעשים המעבירים מסר שמחלחל עמוק בתודעה של שני העמים. אבל אלו המקרים יוצאי הדופן, לא היומיום. אמיצים ככל שיהיו, מעשים אלו לא מבטאים שותפות מתמשכת.

שותפות מתמשכת ניתן למצוא בעונת מסיק הזיתים בגדה. עת המסיק הפכה זה מכבר לזירת "תג מחיר" אחת גדולה - בדמות התנכלות של קיצוניים מקרב המתנחלים לחקלאים הפלסטינים, לעיתים תוך שימוש באלימות מסכנת חיים. מנגד זיהינו לרוב היערכות לא מספקת, לעיתים רשלנית במובהק, של כוחות הביטחון, האכיפה והמשפט אל מול התופעה. הקיצוניים המוכנים "לדבר" עם הצד השני במעשים, לקחו את הטון וחטפו את השיח הציבורי.

אל מול מעשיהם של הקיצוניים אנו פועלים גם כן בזירת המעשים; אנו מנסים ליצור שיתוף פעולה מתמשך, מעשי ויומיומי במסגרתו מלווים פעילים ישראלים את החקלאים הפלסטינים לאורך עונת המסיק. נוכחות הפעילים הישראלים בנקודות חיכוך המועדות לפורענות מפחיתה במשהו את הסיכון לחיים, לרכוש, לעצים ולזמן המסיק של הפלסטינים. זאת משום שכוחות הביטחון לוקחים יותר ברצינות מקרים בהם יש סכנה לישראלים לעומת מקרים בהם הסכנה היא לפלסטינים בלבד. גם זמן המסיק של הפלסטינים מוגבל לזמן האבטחה שמקצה להם צה"ל (בלעדיה אין שום סיכוי כי פלסטינים יצליחו למסוק את מטעיהם מבלי להיות מגורשים בכוח - במקרה הטוב - תוך זמן קצר). לכן העזרה הממשית של הפעילים הישראלים בעבודת המסיק מסייעת לפלסטינים לכל הפחות להתקרב לקטיף שלם של מה שהוא שלהם: הזיתים שהניבו המטעים שבבעלותם.

עם עונת המסיק אנו קוראים לעוד ישראלים להתגייס למאבק היעיל ביותר ברוח "תג המחיר", מאבק של מעשים המנחילים חזון של שיתוף פעולה ברוח היהדות משחר הימים, חזון של אהבת את הגר, ושל כבוד לפרי האדמה ולאדם שנברא בצלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully