וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילי הקצין שהודח בשל הרג מפגין: העונש פוליטי

יהושע בריינר

25.10.2011 / 15:52

לוחמים מגדוד חרוב שיגרו מכתב למפקד הגדוד, וטענו כי טעה כשהדיח את הקצין שהיה אחראי להרג הפלסטיני. לדבריהם, ההדחה נעשתה ממניעים פוליטיים. דובר צה"ל: לא נתייחס למכתב אנונימי

יח"צ - חד פעמי

(תיעוד התקרית. צילום: סוכנות הידיעות "תצפית", עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

לוואלה חדשות נודע היום (שלישי) כי חיילים מגדוד חרוב שלחו מכתב חריף למפקד הגדוד, סגן-אלוף יואב צוקרון, אחרי שמפקד מחלקה בגדוד הועבר מתפקידו, בעקבות תחקיר שמצא כי לא פעל כהלכה במהלך הפגנה, שבה נורה למוות מפגין פלסטיני.

התקרית אירעה במהלך הפרות סדר אלימות, שעות ספורות לפני נאומו בעצרת האו"ם של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. במהלך העימותים האלימים בין כוחות צה"ל לבין מאות פלסטינים, בוצע שימוש בירי חי, לאחר שהכוח טען כי חש בסכנת-חיים. תחקיר האירוע קבע כי מפקד המחלקה - השייכת לחטיבת כפיר - אחראי לכך שהחיילים נכנסו מראש למצב שבו הרגישו צורך לפתוח בירי.

כמה לוחמים מהגדוד זעמו על ההחלטה להדיח את מפקד המחלקה. הם גיבו במכתבם את הקצין שהודח, וטענו כי העברתו מהתפקיד נעשתה מסיבות פוליטיות. "אנו מכירים את הקצין כמי שחינך אותנו להשגת המטרה, גם במחיר של סיכון חיינו", כתבו הלוחמים למפקדם, "חתירה למגע לצורך הברחת פורעים היא בסיס לחיילות אמיתית. בעינינו, שיקול דעתו של הקצין היה נכון, אולם גם אם בעיני הקצונה הבכירה מדובר במשגה, הרי שעונש ההדחה אינו מידתי והוא מבטא יחס אכזרי ואטום". הם הזהירו כי "יחס כזה יגרום בעתיד לכל חייל או קצין להירתע לפני שהוא חותר למגע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחקיר קבע שהקצין הכניס את חייליו למצב שבו הם הרגישו מאוימים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך המכתב, טוענים הלוחמים כי הדחתו של הקצין לא נעשתה מטעמים מקצועיים גרידא: "קיימת אצלנו תחושה, שרק בגלל העניין המדיני שהיה באותו יום, תגובת הקצינים הבכירים הייתה כל-כך נוקשה, כאילו לא סיפקו את השקט הרצוי לפוליטיקאים. צר לנו שהקצין נענש עונש שכזה רק משיקולים פוליטיים", כתבו. "אנו דורשים לתקן את העוול, ובכך להעביר מסר של חיילו?ת טובה ומסורה תוך חתירה מתמדת למגע ולמניעת הפרות סדר בנאמנות לרוח צה"ל".

המכתב נשלח בפקס, החיילים סירבו לחתום בשמם

החתומים על המכתב הם "לוחמים בפלוגת החוד". את המכתב עצמו יזמו שבעה חיילים, ולדברי גורמים המצויים בפרטי במקרה, השבעה זוכים "לתמיכה מלאה של כשלושים מלוחמי הפלוגה". מחשש לעתידם הצבאי של הלוחמים, המכתב, שנשלח בפקס ללשכתו של המג"ד, לא נחתם בשמותיהם של כותביו. יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, הביע גם הוא תמיכה במכתב הלוחמים, ואמר כי "חיילי גדוד חרוב צדקו כשאמרו שהדחתו של קצין, שחתר למגע נגד פורעים ערבים, תוביל להחלשת הלוחמים ולסירוס היכולת המבצעית שלהם. ההחלטה מנוגדת לערכים הבסיסיים של כל לוחם, ואני מקווה ש'מורשתו' של האוגדונר היוצא, ניצן אלון, לא תעבור הלאה למחליפו".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "הקצין יסיים את תפקידו על רקע מספר אירועים מבצעיים ומשמעתיים. אין בצה"ל כוונה להתייחס למכתב אנונימי, ואין בו כדי לשנות או להשפיע על ההחלטה".

עוד על התקרית
בעקבות התחקיר - מפקד המחלקה הודח
קצין בכיר: הרג הפלסטיני בגדה - תקלה
הרוג פלסטיני בשומרון, צה"ל ירה אש חיה


לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully