וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תחקיר הרג פלסטיני בקוסרה: קצין צה"ל הודח

יהושע בריינר

24.10.2011 / 0:04

קצין מחטיבת כפיר טען בתחקיר שבחן את מותו של פלסטיני בחודש שעבר, כי הרגיש מאוים בשל יידויי האבנים באזור, אולם מפקד גדוד חרוב החליט להדיחו. "הקצין לא פעל בצורה נכונה"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: סוכנות הידיעות תצפית)

קצין מחטיבת כפיר בדרגת סגן הודח מתפקידו בעקבות תחקיר אירוע מותו של פלסטיני בכפר קוסרה בחודש שעבר. התקרית אירעה במהלך הפרות סדר אלימות, שעות ספורות לפני נאום של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. במהלך העימותים האלימים בין כוחות צה"ל לבין מאות פלסטינים, בוצע שימוש בירי חי לאחר שכוח מגדוד חרוב חש בסכנת חיים. תחקיר האירוע קבע כי מפקד המחלקה אחראי לכך שהחיילים נכנסו למצב שבו הרגישו צורך לפתוח בירי. הקצין טען בפני מפקדיו כי הרגיש מאוים לאחר שהכוח הקטן שהיה תחת פיקודו הוקף בעשרות מיידי אבנים וכי בעת האירוע חש צורך לדחוק את הפלסטינים לכיוון הכפר. לפני כשבועיים הגיע הקצין לשיחה אצל מפקד גדוד חרוב, שהודיע לו כי הוחלט להדיחו מתפקידו ולהעבירו משירות קרבי.

ב-23 בספטמבר, בזמן שבגדה נרשם מתח רב לקראת האפשרות שתוכרז מדינה פלסטינית באו"ם, התקרבו מתנחלים מהמאחז אש-קודש לכיוון אדמות קוסרה. למקום הגיעו מאות פלסטינים וכוח קטן של צה"ל בפיקוד מפקד פלוגה בדרגת סרן הכריז על האיזור כולו שמורכב מאדמות חקלאיות בין קוסרה לאש-קודש כעל שטח צבאי סגור. בשלב זה לא נרשמו עימותים פיזיים כלל ובעקבות ההכרזה על שטח צבאי סגור, שבו עשרה מתנחלים שנכחו במקום למאחז. הפלסטינים סירבו לעזוב את המקום והכוח השליך רימון גז מדמיע לעבר הפלסטינים. בעקבות כך החלו עימותים קשים שבהם נטלו חלק כ-300 פלסטינים. הפלסטינים יידו אבנים באופן מאסיבי לעבר הכוח, שהשתמש באמצעים לפיזור הפגנות.

מתחקיר האירוע עולה כי עם תחילת האירועים הוקפץ למקום גם כוח בפיקודו של מפקד המחלקה שהותקף אף הוא באבנים. הקצין טען בתחקיר כי לאחר שהרגיש מאוים מעשרות הפלסטינים שסביבו, הוא החליט "לדחוק" את הפלסטינים לכיוון הכפר בעזרת שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ובכך להביא להפסקת יידויי האבנים. לדבריו, היה צורך מיידי ב"דחיקתם" בחזרה אל הכפר על מנת למנוע נפגעים מקרב החיילים. אלא שתוך כדי נסיגתם של הפלסטינים לכיוון הכפר נכנס הכוח למארב אבנים נוסף. במהלך האירוע הזה חש אחד החיילים בסכנת חיים ופתח, באישור מפקדיו, בירי חי. בסופם של האירועים נקבע מותו של פלסטיני בשנות ה-30 לחייו.

בתחקיר נקבע כי הירי שבוצע היה אומנם מוצדק, אולם הקצין הזוטר לא פעל נכון ומפקד הגדוד החליט לנקוט נגדו בצעד חמור של הדחה מתפקיד. יש לציין כי במקום לא נכח קצין בכיר מעבר לסרן שלא הודח, וכי ההיערכות במקום הייתה דלילה, זאת למרות שהאיזור ידוע מועד לחיכוכים ולעימותים בין מתנחלים לפלסטינים. גורם ביטחוני ביהודה ושומרון המכיר את פרטי התחקיר הגדיר זאת כ"חתירה למגע שלא לצורך" ואמר כי "המסר שמועבר לחיילים מאירוע כזה שבו קצין נענש בעונש חמור וללא פרופורציה הוא שצריך להתייעץ עם עורך דין לפני שחותרים למגע בשדה הקרב ובעת סכנת חיים".

בוועד מתיישבי השומרון זעמו על ההחלטה להדיח את הקצין ואמרו בתגובה כי "מפקד האוגדה, תת-אלוף ניצן אלון, מתווה זה זמן רב מדיניות של רפיסות וחוסר עמידה אל מול אויבי ישראל, והדחת הקצין היא עוד חוליה בשרשרת של התבטאויות ומעשים המושפעים מאג'נדת השמאל שתא"ל אלון מנחיל. מגמה זו הופכת את לוחמי צה"ל מכאלו שחתרו למגע על מנת לבצע את משימתם לחיילים הססנים שזקוקים לעורך דין צמוד לכל פעולה". מדובר צה"ל נמסר כי "הקצין הודח מתפקידו על רקע מספר אירועים מבצעיים ומשמעתיים".

(עדכון ראשון: 20:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully