וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2,000 בהפגנת המתמחים: "המדינה צריכה להתנצל"

אריאל נוי

24.10.2011 / 19:19

רחבת מוזיאון תל אביב מלאה הערב בהפגנת הרופאים המתמחים, שקראו לראש הממשלה נתניהו להתערב במשבר. שדרן הרדיו נתן זהבי, שנשא דברים, קרא: "זה הזמן לשינוי אחרי הזנחה ארוכת שנים"

כ-2,000 רופאים מתמחים, סטאז'רים, סטודנטים לרפואה, בני משפחותיהם ואזרחים הפגינו הערב (שני) ברחבת מוזיאון תל אביב, יום לפני הדיון הגורלי בבג"ץ בערעור על החלטת בית הדין הארצי לעבודה שלא לאפשר להם להתפטר.

המפגינים נשאו שלטים, עליהם מתנוססות כתובות כגון "המדינה נלחמת על בריאותה", "מדינה אוכלת עובדיה" ו-"דרוש שר בריאות במשרה מלאה". מספר מתמחים הגיעו להפגנה בעודם לובשים את מדי העבודה, עליהם שלטים ובהם כתוב "אני עובד בכפייה". רבים מהם קראו להתערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם כשר הבריאות, במשבר החמור ביותר שידעה לדבריהם מערכת הרפואה הציבורית בישראל.

קריסתה של הרפואה הציבורית - כותרות אחרונות
המשבר מתרחב? אחיות בוולפסון נטשו מחלקות
המתמחים יעתרו: "ביטול ההתפטרות אינו חוקי"
המתמחים: התקדמות קטנה במגעים מול האוצר
צווי מניעה הוצאו לרופאים המתמחים המתפטרים

שדרן הרדיו נתן זהבי נשא במהלך הערב נאום חריף. "בעוד שלושה ימים אני בן 65 בזכות הרפואה בישראל. אתם צריכים להמשיך להיאבק ולהבין שיכול להיות שיהיו נפגעים. ככה זה במאבקים. זה הזמן לשינוי אחרי הזנחה ארוכת שנים", אמר זהבי. "שמו את ליצמן סגן שר הבריאות. אחד שלא מכיר במדינה ציונית לא יכול לשמש סגן שר. תפנו לרב עובדיה יוסף, הוא זה שמנהל את המדינה, תסבירו לו שהוא צריך לשכנע את שר הבריאות ושר האוצר האמיתי של מדינת ישראל, בנימין נתניהו. המדינה צריכה לבקש היום סליחה מכם ציבור הרופאים".

הפגנה של מתמחים וסטודנטים לרפואה בתל אביב, אוקטובר 2011. דרור עינב
מספר מתמחים הגיעו להפגנה בעודם לובשים את מדי העבודה, עליהם שלטים ובהם כתוב "אני עובד בכפייה"/דרור עינב

גם מנהיגי המחאה החברתית, ביניהם דפני ליף ויו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, איציק שמולי, הגיעו על מנת להביע הזדהות עם המאבק. דפני ליף אמרה לוואלה! חדשות כי "אני חושבת שכשאומרים צדק חברתי מתכוונים גם לזה. אנחנו דיברנו על דיור וגם על הרפואה הציבורית שקורסת. המתמחים הרימו דגל שהוא חשוב ואמיץ. העובדה שהם כאן ועוד מאות אזרחים מוכיח לנו שצריך שינוי מערכתי בכל התחומים".

איציק שמולי אמר בהפגנה כי "בקיץ האחרון קרה דבר גדול, שטרם היה בישראל. אנו מזכירים למדינה איזו מערכת בריאות אנו רוצים לראות. נגמרו הסיפורים. המתמחים, הציבור והסטודנטים דורשים פתרונות אמיתיים, ולא נוותר עד שיהיו פתרונות שכאלה". הוא הוסיף כי "המאבק שלנו עבר מתוך האוהלים לתוך האנשים, ולא נוותר, לא על הבריאות, לא על הרווחה, לא על החינוך ולא על מדינת ישראל טובה יותר".

הפגנה של מתמחים וסטודנטים לרפואה בתל אביב, אוקטובר 2011. דרור עינב
גם מנהיגי המחאה החברתית הגיעו על מנת להביע הזדהות עם המאבק/דרור עינב

"ביבי, גורל הרפואה בידיך"

ד"ר יונה וייסבוך, בן 32, מתמחה בבית החולים בילינסון בפתח תקוה, יו"ר עמותת המצפה לילד ואחד ממובילי המאבק מראשיתו סיפר לוואלה! חדשות כי הוא גאה בהפגנה הזו. "אני גאה שהרופאים הצעירים דואגים לדור העתיד. זה הזמן לשינוי. אפשר להיות על מפת ההיסטוריה ולשנות את פני הרפואה הציבורית בישראל", אמר.

אנטון ורשבסקי, המייצג את התאחדות הסטודנטים לרפואה, הסביר כי חברי ההתאחדות עומדים לימין המתמחים. "אנחנו לא נהסס להשבית את כל לימודי הרפואה בארץ לתקופה בלתי מוגבלת, אם לא יהיו ניסיונות כנים מצד הממשלה לפתור את המשבר", אמר. "היום התחלנו בהשבתה ומפה זה תלוי כבר באיך שהממשלה תפתור את הבעיה. זו לא מערכת הבריאות שאנו רוצים לראות, ולא המערכת שמגיעה לכל אזרח במדינה. אני קורא לאזרחים לבוא ולהפגין נגד מערכת הבריאות שמנצלת את רופאיה ומפקירה את אזרחיה".

גם הרופאים המומחים הגיעו להביע תמיכה. פרופ' ערן דולב, יו"ר ארגון רופאי בתי החולים שהוקם לאחרונה כאופוזיציה בתוך ההסתדרות הרפואית, אמר כי "בישראל קיים חוק שעות עבודה ומנוחה המתייחס לנהגים, טייסים ועובדי משמרות, אך החוק לא חל על רופאים. הדור שלי, שהחל לפעול במערכת הבריאות לפני חמישים שנה היה דור תמים, כמעט טיפש. לא ראינו את ילדינו צומחים ולא היינו מודעים למצוקות משפחותינו, וגם פגענו במטופלים כשניצבנו מולם טרוטי עיניים". דולב הדגיש כי "באתי לכאן כדי למנוע מצב שבו רופאים יעמדו עייפים למול מטופליהם. באתי למחות כנגד תנאי הפרישה של הרופאים הוותיקים, שאינם מאפשרים להם קיום בכבוד. לא ניתן לפתוח הסכמים? ניתן להתיר כל פלונטר אם רק רוצים. ביבי, גורל הרפואה בידיך, הרופאים המתמחים לא יהיו לבד".

לפנייה לכתב: אריאל נוי - arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully