וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים: התנאים אינם בשלים לשיחות עם ישראל

סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטינית, אמר בנאום בוושינגטון כי שיחות ישירות בין ישראל והרשות ללא תנאים מוקדמים יניבו דבר מלבד האשמות הדדיות. ”על ישראל לעצור את הבנייה בגדה”

"העת הנוכחית אינה מתאימה לניהול משא ומתן ישיר בין ישראל והרשות הפלסטינית", כך אמר לפנות בוקר (חמישי) ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, בנאומו בוושינגטון בוועידת ATFP - "כוח המשימה האמריקני למען פלסטין". לדבריו, "לפני שיתחילו השיחות, על ישראל להקפיא את הבנייה בהתנחלויות". אם ישראל לא תעשה כן בקרוב, איים פיאד, הפלסטינים יתייאשו, ועלולים לחדול לנסות להקים מדינה עצמאית, ולחתור לקבלת זכויות הצבעה שוות במדינת ישראל. דבריו אלו נאמרו על רקע ניסיונות הקוורטט לגרום לשני הצדדים לנהל שיחות ישירות, טרם הצבעת מועצת הביטחון של האו"ם על בקשת הרשות הפלסטין להתקבל כחברה מלאה בארגון, אשר לפי הדיווחים תתקיים ב-11 לנובמבר.

עוד באותו נושא
הפלסטינים: "הפסקת הבנייה בשטחים - תנאי למו"מ"
הפנייה הפלסטינית לאו"ם: ההצבעה תיתכן בנובמבר
פרשנות: החגיגה של חמאס, התסכול של פתח
מתווה הקוורטט: "הסכם בין ישראל לפלסטינים, תוך שנה"

לדברי פיאד, אין טעם בשיחות "ריקות", לפני שיוצב המתווה הכללי לשיחות ויוגדרו התנאים המוקדמים. "להערכתי, התנאים אינם בשלים כרגע לניהול שיחות שיובילו לתוצאות משמעותיות", אמר פיאד בנאומו. "סביר להניח ששני הצדדים יבואו לשיחות מעמדת מגננה ויעסקו בהאשמות הדדיות, ולא בנושאים המהותיים".

"השיחות נמשכות כבר כמעט 15 שנה, בלי שיראו סימני פרודוקטיביות, או שתובטח הצלחתן בזמן הקרוב", הוסיף פיאד. העובדה שהשיחות בתיווך אמריקאי לא צלחו "הובילה לאכזבה רבה ולהתפכחות מאשליות שהכיבוש הישראלי, שהחל בשנת 1967, יסתיים בעקבותיהן, ושהן יובילו לכך שאנחנו הפלסטינים נחיה סוף-סוף כאנשים חופשיים".

"מפעל ההתנחלויות חייב להיפסק"

ישראל, גרס פיאד, תוקעת טריז בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. הוא הזכיר את העובדה שישראל אישרה לאחרונה את בנייתן של 2,610 יחידות דיור במזרח ירושלים, מעבר לגבולות הקו הירוק. "הפלסטינים לעולם לא יאשרו הסכם שלא יכלול את מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית", ציין.

פיאד התייחס גם ליחסיהם של הפלסטינים וארצות הברית, ואמר כי "יחסינו התדרדרו, אם לדבר בכנות, לאחר המאורעות האחרונים באו"ם". בדבריו התייחס לנאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בועדת האו"ם שנערכה בניו יורק בספטמבר האחרון, בה ביקשה הרשות כי פלסטין תתקבל כחברה מלאה באו"ם. אובמה אמר כי הוא מתנגד לתהליכים מדיניים חד-צדדיים של הפלסטינים, ולא הזכיר בנאומו את גבולות 67'. מאוחר יותר הודיע כי במידה ויהיה רוב בעצרת הביטחון של האו"ם שיצביע בעד קבלת בקשת הפלסטינים, תשתמש ארצות הברית בזכות הווטו שלה בכדי שהדבר לא יתאפשר. דבריו של אובמה עוררו שביעות רצון בישראל, אך מפח נפש בקרב הפלסטינים.

השיחות בין ישראל והרשות הפלסטינית אמורות היו להתחיל לפני סוף אוקטובר, על פי לוח הזמנים שהציב הקוורטט. ד"ר סאיב עריקאת, בכיר ברשות וראש צוות המשא ומתן, אמר כי "ברגע שישראל תתחייב להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, כולל ירושלים, ולקבל מדינה פלסטינית בגבולות 67' - נפתח במשא ומתן". יושב ראש הרשות אבו מאזן, הצטרף להצהרה זו והביע זעם על החלטת ישראל לבנות למעלה מאלף יחידות דיור בשכונת גילה שבמזרח ירושלים, שאושרה לפני מספר שבועות. על רקע זה החליט הקוורטט לנהל שיחות נפרדות עם שני הצדדים, ב-26 לאוקטובר.

ביום שלישי הביע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את צערו על כך שהפלסטינים אינם מעוניינים לנהל משא ומתן ישיר עם ישראל. "אנו מצרים על כך שלא יהיו שיחות ישירות בין שני הצדדים בפגישה המתוכננת ל-26 באוקטובר, בגלל התנגדותם של הפלסטינים. רק שיחות ישירות ללא תנאים מוקדמים יאפשרו לתהליך השלום להתקדם". פיאד התייחס בנאומו להצהרתו של נתניהו ואמר כי היא מוטעית: "אין זה היעדר השיחות שעוצר את תהליך השלום מלהתקדם". לטענתו, העובדה שהשיחות הללו התנהלו פעמים רבות ללא תנאים מוקדמים ועקביים, היא זו שעוצרת את המשא ומתן מלהניב תוצאות דה-פקטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully