וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפטרות פוקס: "קשר למוסד ולאופוזיציה באירן"

התקשורת הבריטית חושפת פרטים על התנהלות אדם ווריטי, "יועצו" של שר ההגנה. בין היתר נטען כי ניהל סדר יום דיפלומטי עצמאי במסגרתו פעל להפלת אחמדינג'ד - וייתכן ש"הופעל" ע"י המוסד

כלי התקשורת בבריטניה ממשיכים היום (ראשון) לנבור בפרטי הפרשה שהביאה שלשום להתפטרותו של שר ההגנה, ליאם פוקס, לאחר שהתגלה כי חברו הקרוב, אדם ווריטי, היה מעורב עמוקות בפעילותו הדיפלומטית ונסע עמו לפגישות רבות ברחבי העולם, במימון כספי משלם המסים הבריטי - תוך ניצול פגישות אלו לקידום האינטרסים העסקיים הפרטיים שלו.

אלא שעל פי דיווחים עדכניים, מצטיירת כעת תמונה לפיה אין מדובר בשחיתות עסקית בלבד: לפי דיווחים של שני עיתונים, בפגישות שקיים, ווריטי גם ניהל מעין סדר יום דיפלומטי עצמאי משלו, ובין היתר פיתח קשרים עם המוסד הישראלי ועם גורמי אופוזיציה אירניים, במטרה לפעול להפלת שלטונו של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד. כל זאת - ללא קשר למדיניות הרשמית של בריטניה.

פוקס התפטר ביום שישי לאחר שהודה כי כשל בתפקידו, בכך ש"איפשר לגבול בין חייו האישיים והציבוריים להיטשטש". אולם לפי הגילויים החדשים, נראה כי השערורייה אף רחבה יותר. בין היתר, מפרסם היום ה"אינדפנדנט" תחקיר שערך בנושא, ממנו עולה כי בפגישה שאירגן ווריטי בשולי כנס הרצליה בפברואר 2009, שעסקה בסנקציות על אירן וגם פוקס השתתף בה, נכחו גם אנשי מוסד. מקור ישראלי אמר לעיתון כי לאנשי המוסד לא היה ספק שווריטי הוא פקיד ממשל בריטי, המשמש כראש הסגל של פוקס. בפועל, לא נשא ווריטי באף תפקיד רשמי, אך הדבר לא הפריע לו לחלק כרטיסי ביקור בהם נכתב כי הוא "יועץ" של שר ההגנה.

"אידיוטים מועילים" בשירות המוסד

גם הצהובון "דיילי מייל" עוסק היום בקשרים הישראליים של ווריטי בן ה-33, ואף מגדיל לעשות ומעלה את הסברה כי המוסד למעשה "הפעיל" את ווריטי ופוקס, גם אם לא בידיעתם. פעילותו של ווריטי, נטען, מומנה על ידי "גורמים בממשל הבריטי המצדדים באינטרסים של מדינות זרות, בהן ארצות הברית, ישראל וסרי לנקה". זאת, אף ש"ישראל וסרי לנקה אינן בעלות ברית צבאיות של בריטניה", והאינטרסים שלהן לעתים אף מנוגדים לשלה. "למרות זאת, ברור לחלוטין שפוקס ושותפו ווריטי פעלו לקידום אינטרסים גיאו-פוליטיים של שתי מדינות אלו - תמורת כסף".

עוד נטען בעיתון, כי בממשלה הבריטית "מודאגים ביותר" מכך שהחקירה שנפתחה בשבוע שעבר בפרשה תתמקד רק בהיבט השטחי הנוגע למימון פעילותו של ווריטי, ולא באפשרות שהוא ופוקס למעשה פעלו כ"אידיוטים מועילים" בשירותו של המוסד, שהפעיל אותם.

ב"אינדפנדנט" מוסיפים ומרחיבים רבות על מזימה להפלת השלטון האירני, בה היה מעורב ווריטי לכאורה. ווריטי, נטען, ביקר פעמים רבות באירן, וגם נפגש עם גורמי אופוזיציה אירניים בוושינגטון ובלונדון ועם גורמים ניאו-שמרניים בארה"ב, שסברו כי ביכולתם "להפיל את אחמדינג'ד". כל זאת, מדגישים בעיתון, שעה שמדיניותה הרשמית של בריטניה היא להמשיך ולנסות להגיע לפיתרון דיפלומטי במשבר הגרעין האירני.

"זו תוכנית מגוחכת וחסרת סיכוי, וזה חסר אחריות מצדו", אמר לעיתון מקור בממשל הבריטי. "נראה שהוא שכנע את אנשי האופוזיציה האירניים שיש להם גיבוי מממשלת בריטניה - אף שכנראה מעולם לא זכה לגיבוי כזה". לדבריו, אם אותם גורמי אופוזיציה היו מתחילים לפעול, תחת ההנחה השגויה שבריטניה מאחוריהם, "הם ככל הנראה היו נמחצים באכזריות". יש לציין, עם זאת, כי לפחות לפי מקור אחד אחר, ווריטי עדכן גם את שירות הביון הבריטי, MI-6, במגעיו באירן - אם כי בדיעבד.

"בכך שעבד עם היועץ הבלתי רשמי בעל הקשרים הרחבים, אך נטול הסיווג הבטחוני ובעל מקורות המימון העמומים, ייתכן שפוקס התפשר בנושאים של ביטחון לאומי", מסכמים ב"דיילי מייל". "זה הסיפור האמיתי, שצריך להזכיר לשרי הגנה עתידיים כי עליהם לפעול למען האינטרסים של מדינה אחת בלבד - בריטניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully