פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הסיקור העולמי של עסקת שליט: מי הרוויח מההסכם?

      בתקשורת הזרה הסכימו כי חמאס יצא מחוזק מעסקת שליט. בבריטניה הזכירו בהיסוס את "נוהל חניבעל" ובטורקיה מיעטו במלים. כך נראתה העסקה לשחרור גלעד שליט בעיני העולם

      הסיקור העולמי של עסקת שליט: מי הרוויח מההסכם?

      (צילום: רויטרס, עריכת וידאו: טל רזניק)

      אמש (שלישי) כשהתקבלו הדיווחים הראשונים על חתימת העסקה לשחרורו של גלעד שליט, העדיפו רבים מעיתוני העולם לדלות כמה שיותר פרטים על מתווה ההסכם לפני שהציבו מולו שאלות קשות. הסיקור, בטון מהוסס תחילה, התמקד בהצגת טענותיה של ישראל (כפי שצוטטו מפיו של ראש הממשלה נתניהו) מול טענות חמאס (שצוטטו מפיו של יו"ר הלשכה המדינית של חמאס בדמשק, חאלד משעל). רק כעבור שעות ארוכות, החלו להופיע יותר ויותר מאמרים בנושא, שמתחו ביקורת על העסקה שגובשה ועל המחיר שהיא נושאת.

      עסקת גלעד שליט - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
      עסקת שליט: מה קרה מאחורי הקלעים של ישיבת הממשלה?
      נעם שליט בבית הנשיא: מקווים שגלעד יחזור לחיים וישתקם
      חמאס מאשר רשמית: מרואן ברגותי וסעדאת לא בעסקה
      הממשלה אישרה: העסקה לשחרור שליט תצא לפועל

      ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה בנושא שיחרור גלעד שליט, אוקטובר 2011. (לשכת העיתונות הממשלתית , אבי אוחיון)
      לא ברור מה הניע את נתניהו ומשעל לחתום דווקא כעת על "עסקה שהונחה על השולחן כבר לפני שנים", תהה העיתון "ניו יורק טיימס". נתניהו בדרך לישיבת הממשלה, אתמול (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

      באופן טבעי, חלף זמן רב עד ששוכנעו כלי התקשורת הזרים באמיתות הדיווח, שפורסם לראשונה ברשת אל-ערביה. בשל ריבוי הדיווחים בנושא שהיו בעבר - גם מצד אל-ערביה עצמה, ואווירת החשדנות כלפי עסקאות מסוג זה, אתרי האינטרנט של העיתונים הגדולים נקטו אובייקטיבית במידה רבה, יחסית, והביאו את הדיווחים כפי שנומקו משני הצדדים. מאוחר יותר, יביאו פסקאות ארכיון, שסקרו דיווחים בנוגע לעסקאות קודמות, שכלל לא הבשילו לשחרורו של שליט.

      בארצות הברית הוענק לדיווח סיקור נרחב, והוא הועלה לכותרות הראשיות או לכותרות המשניות באתרים רבים; עם זאת, הוא סולק במהרה, זמן קצר לאחר מכן, לטובת ההתפתחויות בפרשה המסעירה של הערב – חשיפת המזימה האירנית לרצוח בוושינגטון את השגריר הסעודי. מסיבת העיתונאים של ה-FBI ושל משרד המשפטים שסיקרה את הפרשה הועברה בשידור חי באתרים רבים, ודחקה תחתיה אתמול את הידיעות מישראל ומרצועת עזה.

      ב"ניו יורק טיימס" העריכו שהעסקה "עשויה לזעזע את המזרח-התיכון" בתקופה רגישה ממילא. בסיקור באתר העיתון נכתב, כי לא ברור מה הניע את נתניהו ומשעל לחתום דווקא כעת על "עסקה שהונחה על השולחן כבר לפני שנים". העיתון קובע כי לשני המנהיגים יש אינטרס פוליטי באזור, ורצון להסיט את תשומת הלב ממאמציו של אבו מאזן להכריז על מדינה עצמאית. עוד הוזכר, כי בשנה האחרונה הוחלפו בישראל בכירים במערכת הביטחון שהתנגדו לעסקה, ומונו במקומם אלה שתמכו בה - ראש המוסד, ראש השב"כ וראש אמ"ן. בנוסף, הובאו זה לצד זה דיווחים מהחגיגות ברצועת עזה לרגל חתימת העסקה, וצוטטו גם דבריה של יהודית שחור, ששכלה את בנה אורי לפני כ-15 שנה, ושהתנגדה לעסקה לשחרור מחבלים מהכלא.

      מאהל המחאה למען גלעד שליט לאחר אישור הממשלה את שיחרורו, אוקטובר 2011 (דרור עינב)
      "ניתן להתמודד עם מותו של חייל, אבל החזקתו הממושכת בשבי עלולה להיות הרסנית למורל הלאומי". הפגנת תמיכה בעסקה, אתמול (צילום: דרור עינב)

      אתר ה"אינדיפנדנט" הבריטי (בפעמים רבות סיפק דיווחים בלעדיים מהמזרח התיכון) התעכב אמש שעות ארוכות עד שהעניק סיקור של ממש לעסקה. הדיווח באתר התמקד בפרטי ההסכם שגובש, וניסה להעריך את השלכותיו. לטובת הקוראים, הוצגו בו "שני שבויי המפתח" – גלעד שליט ומרואן ברגותי. ברשימת פרשנות נלווה, תואר המאמץ שישראל משקיעה בהשבת חייליה מן השבי, חרף המחיר הפוליטי שעליה לשלם תמורתם. נכתב כי בעבר, הייתה התנגדות בישראל לשחרור "אסירים עם 'דם על הידיים'", ומוזכר בהיסוס יחסי ש"במסגרת נוהל חניבעל" מותר לחיילים לפתוח באש לעבר חוטפי חבריהם כדי למנוע חטיפות. "ניתן להתמודד עם מותו של חייל, אבל החזקתו הממושכת בשבי עלולה להיות הרסנית למורל הלאומי", נכתב.

      בגרמניה, ובייחוד ב"דר שפיגל", הדגישו כי העסקה יצאה לפועל בתיווכו של גרהארד קונרד, שליח ב.נ.ד (שירות הביון הגרמני) שפעל לגשר בין ישראל לחמאס. הודגש גם שברלין שמרה על חשאיות בתקופת המגעים – ומנגד, צוין, ברמז קל, ש"נתניהו הודה לגרמניה בטוויטר" עוד לפני ישיבת הממשלה. היומונים הפופולריים בגרמניה דיווחו בהתלהבות כי העסקה כבר הגיעה לשלביה המתקדמים: בהתבסס על דיווח של סוכנות הידיעות הגרמנית, הם הודיעו ששליט כבר הועבר אתמול למצרים דרך רפיח. הדיווח הוכחש אתמול ברצועת עזה, אך הוזכר בכמה כלי תקשורת במצרים שציטטו את כלי התקשורת הגרמנים.

      בצרפת, שם נערך קמפיין לשחרורו של שליט, אזרח המדינה, קיבלו בשמחה את הדיווח על חתימת העסקה. עם זאת, ב"לה פיגארו", נכתב כי נתניהו מסתכן וכי הוא שולח את האסירים לחמאס "כמתנה על גבי מגש" ומוזכרים דברים של חאלד משעל, שהילל את שחרור האסירים ורמז כי הארגון ימשיך לחטוף חיילים בעתיד.

      באל-ערביה מעניקים את הזרקור לחאלד משעל

      ברשת אל-ערביה, שסיפקה אתמול את הדיווח הראשוני והדרמטי על חתימת העסקה, הגדירו את חמאס כארגון שכעת "מזנק בחזרה לאור הזרקורים של המזרח התיכון". בדיווח נרחב של הרשת מוזכרים צעדים שונים שסייעו להבשלת העסקה, בהם שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים - "שזוכה לכותרות הראשיות בתקשורת הפלסטינית מדי יום". אבו מאזן, שנמצא בסיור במדינות אמריקה הלטינית כדי לקדם את ההכרה ברשות כמדינה במועצת הביטחון, מוגדר בדיווח כמי שמעמדו ייחלש ביותר מחתימת העסקה.

      בכתבת פרופיל נרחבת מחודש יולי, שהועלתה מחדש לאתר ה-"אל-פאיס" הספרדי לצד דיווח אוהד על חתימת העסקה, נכתב כי הפרשה עירבה במשך השנים "מניפולציות לשוניות" שעשו שני הצדדים. "בעוד שבישראל דיברו על 'חטיפה' - ובצדק", נכתב, "בחמאס הדגישו כי שליט נשבה בפעולה צבאית, בעודו חמוש ולבוש מדים". העיתון נוקט עמדה ברורה בהכרעה בין שני המושגים: "שליט הפסיק להיות אסיר מלחמה ברגע שחמאס סירב לאפשר לו ביקורים של הצלב האדום, ומנע ממשפחתו לדעת היכן הוא נמצא".

      בטורקיה לעומת זאת, התמקדו הדיווחים העיקריים אמש דווקא בהתנצלות שהעביר שר הביטחון ברק למצרים - ולא בשחרורם הצפוי של 1,027 האסירים הפלסטינים. הדיווח ב"הורייט" הטורקי שמר על לשון ניטרלית, והביא במקביל - ובקצרה - את טענות ישראל ואת טענות חמאס. הכותרת הראשית של האתר הסתפקה הבוקר בדיווח של כתב סוכנות הידיעות הצרפתית באנקרה, לפיו "טורקיה מברכת על חתימת העסקה לשחרורו של החייל הצרפתי-ישראלי". שר החוץ, אחמט דאווט אולו, צוטט כמי שאמר ש"טורקיה מרוצה מהעסקה, שיכולה להקל על המתיחות במזרח התיכון", מבלי להתייחס לתפקידה של אנקרה בתיווך.

      באופן צפוי למדי, בתקשורת הממוסדת האירנית (שהייתה עסוקה אתמול בהתמודדות עם ההאשמות מוושינגטון, אודות מזימת הטרור שרקמה טהרן לרצוח את השגריר הסעודי בארצות הברית), התעלמו לחלוטין משחרורו הצפוי של שליט - וגם משחרורם של האסירים הפלסטינים. בסוכנות הידיעות "פארס" (כלי התקשורת הלא-רשמי, לכאורה של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד) פורסמו האשמות שגרתיות נגד "המשטר הישראלי שמנסה להסיט את תשומת הלב מפשעיו", אך ללא קשר לעסקת שליט, אלא בשל טענות כי אירן מפתחת נשק גרעיני.