וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בכל מחיר: כך הפסיד נתניהו בדיון על טרכטנברג

פנחס וולף

4.10.2011 / 1:47

ראש הממשלה התעקש ללכת על הצבעה בישיבת הממשלה על מסקנות הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי. שרי ישראל ביתנו וש"ס התנגדו, נתניהו דחה לבסוף את ההצבעה וכך נפגע הדימוי הציבורי שלו קשות

כרוניקה של כישלון ידוע מראש, ניסיון לא מוצלח של הוכחת מנהיגות, התנהלות לא ברורה. לא משנה איך נגדיר את ההפסד הצורב של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדיון על מתווה טרכטנברג - משהו פה לא עבד. כבר אתמול בבוקר, גורמים פוליטיים התקשו להבין את התעקשותו של נתניהו ללכת על הצבעה "בכל מחיר", במיוחד לאחר שביום ראשון בערב הובהר לשרי "ישראל ביתנו" שהם יכולים להירגע כי לא תתקיים הצבעה. ראש הממשלה יכול היה להסתפק גם במוצא של כבוד מהפלונטר, בכך שיתקיים דיון ובישיבה הבאה תתקיים הצבעה. זהו אקט הגיוני ומקובל, אך נתניהו חשש מלחצים שיופעלו עליו והחליט לעשות שריר. השרים עשו שריר משלהם, והתוצאה ידועה.

הדיון על מסקנות ועדת טרכטנברג - כותרות נוספות:
בדרך למשבר? ישראל ביתנו נחושה נגד טרכטנברג
מכה לנתניהו: דחה הצבעת הממשלה על מתווה טרכטנברג
דחיית טרכטנברג: ”אי אמון של הממשלה בנתניהו”

הכל התחיל בבוקר יום ראשון. שרי הממשלה קיבלו את סדר היום של ישיבת הממשלה השבועית שהתקיימה אתמול (שני), והם הבינו שראש הממשלה החליט לקיים דיון והצבעה על מסקנות הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, בראשותו של פרופ' מנואל טרכטנברג. השרים זעמו. זה התחיל ב"ישראל ביתנו". אלה שלחו מכתב למזכיר הממשלה, צבי האוזר, בדרישה לא להעלות את הנושא לדיון, ובטח לא לקיים הצבעה. הסיבה: לא היה מספיק זמן ללמוד את החומר. לא חלף זמן רב ו"ש"ס" הצטרפה לחבריה לקואליציה והודיעה כי גם היא תתנגד לאישור מתווה טרטנברג.

גם שרים בליכוד הביעו התנגדות לדו"ח

בשעות בין הערביים של יום ראשון נרשם הישג לישראל ביתנו. נתניהו החליט ללכת על "פשרה מפא"יניקית", משהו שגם ש"ס וגם ישראל ביתנו יוכלו לחיות איתו: יתקיים דיון, לא תתקיים הצבעה. השרים הלכו לישון בידיעה מסוימת והתעוררו עם ידיעה הפוכה, לפיה ההצבעה תתקיים. שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, שהוביל את המהלך מצד "ישראל ביתנו", כינה זאת אתמול "פליק פלאק". בישיבת "שרינו" של שרי הליכוד לפני ישיבת הממשלה, המשנה לראש הממשלה סילבן שלום הזהיר את נתניהו כי הצבעה רק תזיק לליכוד. ראש הממשלה המשיך להתעקש לקיים את ההצעה אתמול.

תחילה, נראה היה שלנתניהו יהיה רוב: שרי ישראל ביתנו, ש"ס ועצמאות – המהווים יחד 13 שרים – יתנגדו. 16 שרי הממשלה האחרים יתמכו. אלא שבמהלך ישיבת הממשלה התמונה התהפכה: סילבן שלום ויוסי פלד הודיעו שהם מצטרפים למתנגדים, משה כחלון ישב על הגדר ועוד לא החליט כיצד יצביע. נתניהו, שהבין שהוא עשוי לנחול מפלה, הפעיל לחץ אינטנסיבי על המתנגדים. במקביל, הוא הודיע לשרים כי בכוונתו "ללכת עד הסוף" עם הדו"ח, ולא משנה מה – ההצבעה תתקיים. הוא ידע שאת ישראל ביתנו הוא לא יצליח להזיז. הוא קיווה לגרום להימנעות של ש"ס או עצמאות, אולי להיעדרות של פלד או סילבן שלום, וכך להשיג רוב מקרי בעד הדו"ח.

זה לא הצליח. ישיבת הממשלה, שתוכננה להסתיים בשעה 15:00 נמשכה עד הערב. ב- 16:30 נתניהו יצא מהישיבה לפגישה שתוכננה מראש עם שר ההגנה האמריקאי, ליאון פנטה. בינתיים, אנשיו המשיכו לנסות ללחוץ על המתנגדים לשנות את דעתם, ללא הצלחה. כשחזר שחרר נתניהו את השרים להפסקה, ובשעה 18:00 הישיבה חודשה. לאחר שעה של דיון נוסף, הוא הבין: רוב הוא לא ישיג. הצבעה תגרום לו למפלה והוא העדיף את פתרון דחיית ההצבעה. אילו רק היה מחליט כך 12 שעות קודם לכן, הדימוי הציבורי שלו היה נראה אחרת לגמרי.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully