וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לאפשר לעזתית הנצורה בגדה לשוב לביתה

גלעד גרוסמן

4.10.2011 / 11:05

עמותת "גישה" הגישה עתירה לבג"ץ בשם תושבת עזה בת 34, אשר הוחתמה במרמה לכאורה על מסמכים האוסרים עליה ועל 5 ילדיה לשוב לביתם. בעתירה נכתב כי "המשיבים פוגעים פגיעה אנושה ובלתי מידתית בזכויות בסיסיות"

שעבאן צפדי, פלסטיני תושב רצועת עזה, לא פגש את אשתו וחמשת ילדיו מזה שנה וחצי - כך נטען בעתירה שהוגשה לבג"ץ באמצעות עו"ד נעמי הגר מעמותת "גישה" בשבוע שעבר. על פי העתירה, סלאם צפדי בת ה-34, שנולדה וגדלה בגדה המערבית, התחתנה עם בעלה בשנת 2002 ועברה להתגורר עמו בשטחי הרצועה. באפריל אשתקד קיבלה אישור לבקר את משפחתה בגדה, אותה לא פגשה מזה שמונה שנים, יחד עם ילדיה. הביקור עתיד היה להימשך חודשים ספורים, אך מאז נמנעת מצפדי היכולת לחזור לרצועה.

חמשת ילדיה של צפדי מעולם לא פגשו את משפחתם המתגוררת בגדה המערבית, והיא לא זכתה להיפרד מאביה, אשר נפטר בשנת 2006, בזמן מבצע עופרת יצוקה. לפני כשנה וחצי קיבלה היתר לעבור מרצועת עזה לגדה, דרך ישראל. על פי העתירה, ההיתר שהונפק לה היה דו-לשוני, למעט סעיף אחד – סעיף מטרת הביקור, אשר נכתב בשפה העברית, אותה צפדי אינה קוראת או מבינה. על פי סעיף זה, מטרת הנסיעה הייתה "צרכים ייחודיים – חזרה לאזור יהודה ושומרון".

בנוסף הוחתמה צפדי על מסמך הנושא בעברית את הכותרת "כתב התחייבות לחזרה לאיו"ש", אך בערבית הכותרת "התחייבות" – ואי היכולת לשוב לרצועת עזה כלל אינה מוזכרת במסמך. כמו כן הובהר לצפדי כי חתימה על ההתחייבות הינה תנאי בל-יעבור לאישור בקשה עתידית להיכנס לשטחי ישראל ולגדה המערבית. במעמד החתימה נכחו חייל שאינו דובר ערבית ואדם נוסף הדובר ערבית, בלבוש אזרחי, אשר הסביר לה כי כאשר תרצה לשוב לרצועת עזה יהיה עליה להגיש בקשה נוספת במנהלת התיאום והקישור שבאזור שהותה בגדה המערבית ותקבל היתר לחזור.

"פגיעה אנושה ובלתי מידתית בזכויות בסיסיות"

בקשתה של צפדי לשוב לביתה שברצועת עזה הוגשה למנהלת התיאום והקישור בג'נין בחודש יולי 2010, לקראת שנת הלימודים וחודש הרמדאן. לשטחי הגדה נכנסה שלושה חודשים מוקדם יותר, בחודש אפריל. מאז פנתה מספר פעמים למנהלת התיאום והקישור באופן עצמאי, אולם נמסר לה כי עדיין לא התקבלה תשובה. בחודש אפריל האחרון, תשעה חודשים לאחר שהגישה את בקשתה המקורית, פנתה צפדי לקצין פניות הציבור במנהל האזרחי בגדה, במטרה להסדיר את כניסתה וכניסת ילדיה לישראל בכדי לעבור לעזה, אולם בקשתה נדחתה. הסירוב נומק בכך שאין לאפשר את מעברם של תושבי הגדה המערבית לרצועת עזה ללא הוכחת סיבה הומניטרית חריגה, וכי קשרי משפחה בלבד אינם מהווים הצדקה מספקת.

בעמותת "גישה" טוענים כי המסמך בעברית לוקה בפגמים מהותיים, וכי הליך ההחתמה של צפדי על המסמכים לווה בפגמים נוספים, ההופכים את המסמך לחסר כל תוקף משפטי. בעמותה מבהירים כי צפדי אינה מעוניינת להתגורר בגדה וכי ביתה נמצא ברצועה, חרף העובדה שהיא רשומה כתושבת הגדה. "בסירובם להתיר לעותרת ולילדיה לשוב לביתם, המשיבים פוגעים פגיעה אנושה ובלתי מידתית בזכויותיהם הבסיסיות של העותרים לשוב לביתם, בזכותם לחיי משפחה, לחופש תנועה, לכבוד ולחינוך", נכתב בעתירה.

בית המשפט הורה למדינה להשיב לעתירה בתוך 30 יום. עד תאריך פרסום הכתבה לא התקבלה תגובה ממשרד הביטחון.

התרחשויות נוספות ברצועת עזה
תושבי עזה מסרבים לצאת מהקופסא
דו"ח: שיעור האבטלה ברצועת עזה - מהגבוהים בעולם
עתירה: לאפשר לצעירי עזה ללמוד בחו"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully