וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שמופקד על הגבול הכי השקט והכי מתוח של ישראל

28.9.2011 / 19:30

אל"מ רועי בארי מפקד על החטיבה המחודשת שאחראית על הגבול עם ירדן. ברקע האביב הערבי וההפגנות בעמאן, הוא מספר על ההיערכות לתרחיש קיצון: "היו אירועים שעדיין אי אפשר לפרט לגביהם"

בפברואר 2006 אלוף פיקוד מרכז, יאיר נווה, עורר תקרית דיפלומטית עם ירדן לאחר שאמר בשיחות סגורות כי המלך עבדאללה עלול להיות "אחרון מלכי הממלכה ההאשמית". ישראל מיהרה אז להבהיר את הדברים ולהתנצל. אולם היום יש הכרה בעובדה כי הבעבוע במזרח התיכון עשוי שלא לפסוח גם על המדינה השכנה. בישראל נערכים לכל תרחיש ובצה"ל מחזקים את קו הגבול עם ירדן.

בשנת 2004 הוחלט מטעמי התייעלות לבטל את חטיבת הערבה (406) ובאחרונה, בשל היערכות מחודשת הוקמה מחדש החטיבה. אל"מ רועי בארי שקד על תפישת ההפעלה וההקמה במשך כשנה ונכנס לתפקיד מפקד החטיבה לפני מספר שבועות. "המטרה היא לבנות את עוצבת אדום תחתיה פועלת החטיבה המרחבית שגיא (בגבול מצרים), מרכז שליטה (העיר אילת) וכעת חטיבת הערבה שאחראית על הגבול המזרחי", הסביר אל"מ בארי, "עד עכשיו מג"ב עשו כאן עבודה יפה אבל נכון שצה"ל ישמור על גבולות המדינה".

נוצר הרושם שזה הגבול הכי שקט והכי פחות מתוח שיש לישראל. אז למה להקים את החטיבה?

"אסור לזלזל במה שקורה כאן. רק לפני כחודש וחצי סיכלנו הברחה של 21 רובי קלאצ'ניקוב בים המלח. אני נערך לתרחיש קיצון".

אל"מ בארי בילה את רוב שנותיו בחטיבת גבעתי כלוחם ומפקד. במבצע "חומת מגן" הוא היה סגן מפקד חטיבת אפרים, ובלם את רוב מכוניות התופת שעשו את דרכן ללב מדינת ישראל. לאחר מכן פיקד על גדוד לביא בגזרת יהודה ושומרון והיה ממקימי חטיבת כפיר. בשנה האחרונה הוא שימש כמפקד חטיבת מילואים בפיקוד דרום.

פרט להקמת חטיבת הערבה מחדש מה עוד ישתנה ביחס של צה"ל לקו הגבול עם ירדן?

"לראשונה יכנס גדוד אב"כ של חיל ההנדסה הקרבית לפעילות מבצעית באזור וישתלב יחד עם כוחות המילואים. בגזרה שלנו יפעלו יחידת מסתערבים (ימ"ס רמון) ויחידת רימון שהיא ייעודית לגזרת עוצבת אדום. נוצר הרושם שבגבול ירדן יש רק אירועים פליליים. היו אירועים מבצעיים וחדירות שסוכלו שאנחנו לא יכולים לדבר עליהם".

יש איומים מידיים ויש איומים עתידיים. אתה יכול להתייחס לכך?

"הכוונה שלנו היא ברורה. לסכל פח"ע בכל מחיר. זה גבול מאוד ארוך ובתוכו יש מספר נתיבי הברחה קבועים, כמו באזור יהודה ושומרון, שעוברים דרך נחלים וצירי הליכה. ההנחיות שלי מחמירות לכל אירוע - ממחפשי עבודה ודרך הברחות סמים. לגבי איום עתידי לכולם ברור שזה כמו שיטפון. ברגע שהחודרים ייתקלו בסכר בגבול ישראל-מצרים בגלל הגדר ובזכות פרויקט טכנולוגי נוסף הם יחפשו להגיע לישראל בדרכים אחרות - למשל דרך ירדן. זה לא קיים וזה עוד לא פה אבל אני מנסה להביט רחוק. המטרה המהירה שלנו היא לייצר תמונת מצב".

במה אתם שונים ממג"ב? היתרון של שוטרי מג"ב הוא ביכולת לבצע מעצר וחיפוש בתוך שטח ישראל, וביכולת לאסוף מודיעין בתוכה.

"כמות הפעילות שאני מוציא בקו הגבול גבוהה יותר ממג"ב. אני מחובר מאוד למשטרה בכל האזור, כולל לסיירת הירוקה. לאחרונה הצלחנו לסכל הברחה גדולה של סמים. זה לא פורסם בכלי התקשורת".

אי אפשר להתעלם מהאביב הערבי וחוסר היציבות בעולם הערבי. יש קשר להקמת החטיבה בעת הזו?

"אי היציבות בעולם הערבי היא ברורה. אך דווקא ירדן משדרת יציבות - יש גבול בטוח ושליטה מלאה. יש לנו קשר טוב עם הירדנים. אני מעדיף לא להרחיב מעבר לזה. בכל זאת, אנחנו צריכים לחשוב כל הזמן מה יקרה בעתיד".

בגבול ישראל מצרים מקימים גדר מערכת בקצב ראוי להערכה, אין כוונות להקים גדר מול ירדן?

"יש כל מיני היערכויות והשיח שמתנהל בגזרה שלי הוא חיזוק מערך האיסוף הקרבי. זה יקרה. בסוף המטרה שלנו היא להגן על היישובים בגזרה אשר חלקם נמצאים קרוב מאוד לגבול. גם אם יהיה פיגוע בציר המוביל לאילת או במלונות ים המלח, שנמצאים תחת אחריותי, אנחנו ניתן מענה מיידי".

עוד באותו נושא
המלך עבדאללה: "ההנהגה הישראלית טומנת ראשה בחול"
מאות מפגינים מול השגרירות בירדן: "הסתלקו, חזירים"
דיווח: ירדן ייעצה לאבו מאזן לשקול שוב הפנייה לאו"ם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully