וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח ועדת טרכטנברג: המסקנות העיקריות

26.9.2011 / 19:16

הצוות החברתי-כלכלי הגיש את המלצותיו לראש הממשלה, ובין היתר דרש ליישם את חוק חינוך חובה מגיל 3, הכפלת הארנונה על דירות רפאים ולהעלות את המסים לעשירים. עיקר ההמלצות בפנים

לשכת העיתונות הממשלתית

(צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, לשכת העיתונות הממשלתית. עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

בתום חודש וחצי של דיונים, הגיש אחר הצהריים (שני) יו"ר הצוות החברתי-כלכלי, פרופ' מנואל טרכטנברג, את מסקנות הוועדה לראש הממשלה בנימין נתניהו. הוועדה הושקה בקול תרועה רמה, והבטיחה להביא בשורה חברתית אמיתית למדינת ישראל, אך גם העומד בראשה הודה כי לא הצליח להביא לפתרון מרבית מהמצוקות החברתיות בישראל. בסך הכול, מבקש טרכטנברג להוסיף בין ארבעה לשבעה מיליארד שקלים בשנה לתקציבים חברתיים, תוספת שתמומן בעיקרה על ידי קיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון.

דו"ח טרכטנברג - כותרות אחרונות
פרופ’ טרכטנברג הגיש את המלצותיו לראש הממשלה
”המלצות ועדת טרכטנברג - כוסות רוח למת”
ועדת טרכטנברג תגיש המלצותיה: 30 מיליארד לרווחה

במסגרת עבודתה דנה הוועדה בארבעה תחומים הקשורים ישירות לשורשי המחאה החברתית: דיור, יוקר המחיה ותחרותיות, שירותים חברתיים ותמהיל המסים. בתחום הדיור, המליצה הוועדה על שורה של צעדים שמטרתם להגדיל באופן משמעותי אך לאורך זמן את היצע הדירות בתמהיל מגוון, ובכך לגרום לחזרתם של מחירי הדירות לרמה סבירה. בין היתר, יוכפל שיעור הארנונה על "דירות רפאים" בהן לא מתגורר איש, ויוענקו תמריצים לבנייה על קרקעות מוכנות – ומנגד גם יוטלו קנסות על מגרשים שלא נעשה בהם שימוש זמן רב.

בתחום החינוך והשירותים החברתיים, המליצה הוועדה להחיל את החוק הקיים בפועל עוד משנות השמונים, חוק חינוך חינם מגיל 3 בפריפריה, ומגיל 4 בכל הארץ. יתבצע פיקוח על כל המעונות, גם הציבוריים וגם הפרטיים, ותקבע תקרת גג לשכר שמותר יהיה לגבות. באופן מדורג, יוחל גם יום לימודים ארוך עד גיל 9, שימומן באופן מלא ביישובים חלשים ובאופן חלקי ביתר היישובים. כמו כן, יתבצע פיקוח על מחירי ספרי הלימוד.

צעדת המיליון בתל אביב מבט על ממסוק, אוגוסט 2011. איתמר גרינברג,
המוחים יהיו מרוצים מההמלצות? הפגנת הענק בכיכר המדינה/איתמר גרינברג

בתחום תמהיל המסים המליצה הוועדה להעלות את המס על רווחי ההון ב-5%, ל-25%, את מס החברות באחוז בודד, ואת המס השולי המקסימלי ל-48%. כמו כן, המליצה הוועדה להקפיא את הרפורמה במס ההכנסה, לבטל את ההעלאה ב-40 אגורות של הבלו על הדלק, שהייתה אמורה להתבצע בינואר הקרוב, ולהטיל "מס עשירים" בגובה 2% לבעלי הכנסה של יותר ממיליון שקלים בשנה. עוד המליצה הוועדה על מענק מס הכנסה שלילי עד לסכום של 700 שקלים בממוצע להורים, וכן לזכות ממס אבות לילדים בגיל שנתיים-שלוש.

באשר ליוקר המחייה, המליצה הוועדה לקבוע כללי פעולה חדשים לרגולטורים הממשלתיים, כך שהדאגה מפני יוקר המחייה יוגדר כיעד אליו הם מחויבים. כחלק מהמלחמה במחירים המאמירים, המליצה הוועדה להוריד אף לאפס חלק מהמכסים על מוצרים המגיעים לארץ, להוריד את מסי הקנייה ולהגדיל את הסכום המאפשר רכישות מחו"ל דרך האינטרנט בפטור ממסים.

עמנואל טרכטנברג במסיבת עיתונאים לאחר הגשת הדוח לבנימין נתניהו ראש הממשלה, ספטמבר 2011. עומר מירון
המלצותיו יאושרו? טרכטנברג/עומר מירון

בתחום התחבורה, המליצה הוועדה להקים רשות מטרופולינית, כפי שקיים במרבית מדינות אירופה. משמעות הדבר, היא לאפשר הגעה נוחה יותר מהבית למקום העבודה, באמצעות הגברת התדירות, קיצור זמני הנסיעה והגברת הנגישות בפריפריה. עוד המליצה הוועדה להחזיר את הפיקוח על מחיר הסולר בתחנות הדלק, ולהקים 40 תחנות דלק עצמאיות במרכזי הערים.

כדי לממן את הצעדים עליהם המליצה, יש להקצות תקציב בסך כולל של 30 מיליארד שקלים על פני חמש השנים הקרובים - מרבית התקצוב לטובת הצעדים בתחום החינוך (כ-19 מיליארד). עיקר המימון יגיע באמצעות קיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון, בשנה הקרובה בסך של 2.5 מיליארד שקלים, שאף עשוי לגדול בשנים הקרובות. שאר המימון יתקבל כתוצאה מביטול מתווה הורדת המיסים והעלאת מיסים אחרים.

מה בין המלצות טרכטנברג להמלצות מומחי המחאה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully