וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתוני העולם מחזקים את אבו מאזן ומבקרים את נתניהו

התקשורת בארה"ב בעיקר מודאגת מהמשבר בוול סטריט, אך כמו באירופה, גם שם סיקרו באופן נרחב את הנאומים באו"ם. אבו מאזן הצטייר כאמיץ, ונתניהו כמתנשא. ואיך סוקר הנושא בטורקיה?

רשתות התקשורת הזרות הקדישו את הכותרות הראשיות של שידוריהן לנאומים הדרמטיים שנישאו אמש (שישי) בעצרת האו"ם. הנאומים שודרו בשידור חי, והפקיעו, בסך הכל ובמשך יותר משעה, את זמני השידור בכמעט כל ערוצי הטלוויזיה המרכזיים.

עצרת האו"ם בניו יורק - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
הפלסטינים ביקשו הכרה, נתניהו: "בואו נדבר דוגרי"
הקוורטט: "הסכם בין ישראל לפלסטינים בתוך שנה"
הרוג פלסטיני בשומרון, צה"ל ירה אש חיה
דו?גרי, מה כבר שמענו בעבר מנאום נתניהו?


אתרי האינטרנט של העיתונים הגדולים והמרכזיים, המשקפים במידה מסוימת את הכותרות שיופיעו בהמשך גם בעמודי החדשות של המהדורות המודפסות, הוקדשו אף הם לנאומיהם של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ושל ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. עם זאת, מרבית הדיווחים היו חדשותיים בעיקר, ומאמרי הפרשנות הנוקבים עוד יפורסמו בהמשך.

רוב האתרים הציגו תמונות של החגיגות בערים הפלסטיניות: ריקודים, שירה והנפות דגלי אש"ף, ושל האלפים שצפו בנאומו של אבו מאזן שהוקרן אליהם בשידור חי. מרבית אתרי העיתונים דיווחו כי החגיגות נערכו באווירה טעונה במידה מסוימת, ברקע מותו של מפגין פלסטיני מוקדם יותר באותו יום בקוסרה, מירי חייל צה"ל. עם זאת, מפגינים שצוטטו בכמה עיתונים, סיפרו בטון אחיד למדי כי מדובר ביום "המרגש ביותר בחייהם", למרות שהמשלחת הפלסטינית צפויה לנחות בעמאן בקרוב ללא תוצאות שיהיה ניתן לראות בתקופה המיידית.

אבו מאזן בזמן נאומו באו"ם מחזיק את מסמך הבקשה באו"ם, ספטמבר 2011. רויטרס
הרושם העולה מהסיקור העולמי - החדשותי, ולא הפרשני - הוא שאבו מאזן היה גיבור הערב/רויטרס

האל-פאיס הספרדי, שתיאר את שני הנאומים כאתגרים לאו"ם ואתגרים לארצות הברית, שמר אף הוא על טון מאופק יחסית. אתר העיתון תיאר את אבו מאזן ונתניהו כמי שנשאו שני נאומים מתונים ושקולים יחסית, אך סיכם כי במצב שבו הסכסוך כה סבוך ונפיץ, "עבור נתניהו ואובמה - ועבור ישראלים רבים - ייתכן שמדובר בהזדמנות האחרונה" להשיג הסכם עם הרשות הפלסטינית בעידן אבו-מאזן, המתון יחסית. לאבו מאזן קרא העיתון לפנות ישירות לישראל, ולא להסתמך על האו"ם כפתרון לבעיותיו.

בארה"ב מודאגים מהלווין המתרסק, אך גם מ"הרצאות הגיאוגרפיה" של נתניהו

בארצות הברית, כלי התקשורת היו עסוקים ביממה האחרונה בנושא מרכזי אחד: קריסת הבורסה בוול סטריט, בה צנחו המניות לרמתן הנמוכה ביותר מאז סוף 2008. לצד העיסוק הספק-סנסציוני ספק-רציני בלווין של נאס"א, שבשעות האחרונות נודע כי ייתכן שדווקא יתרסק לבסוף אל צפון ארצות הברית (בניגוד להערכה קודמת, לפיה יתרסק במקום אחר), התקשורת המקומית הציבה את ענייני העצרת הכללית של האו"ם במקום השני או השלישי בחשיבותו מבחינת סדר היום של סוף השבוע החדשותי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ה"וושינגטון פוסט" הקדיש דיווח נרחב לנאומו של אבו מאזן, והביא ציטוטים רבים מדבריו. אתר העיתון ציין כי כאשר הזכיר יו"ר הרשות את יאסר ערפאת המנוח, זכה המנהיג הפלסטיני לתשואות רמות משגרירי מדינות ערב, "בעוד שנציגי המשלחת הישראלית ושגרירת ארה"ב, סוזן רייס, ישבו ושתקו בפנים קפואות". לנאומו של נתניהו הוקדש חלק קטן יותר בטון הדיווח, והוא מוזכר כמי שדבריו נאמרו מעמדה מתגוננת (ולא בהכרח כתגובה להאשמות האפרטהייד של אבו מאזן). כמו כן נטען כי חלק מהאנשים עזבו את האולם לאחר נאומו של אבו מאזן, ונתניהו לא זכה לנאום מול קהל רב כ"מתחרהו".

אתר ה"ניו יורק טיימס" תיאר אף הוא את אירועי השמחה ברחבי הגדה המערבית, אך התמקד בדיווחו במאמצים הדיפלומטיים לחדש את המשא-ומתן עם עזיבתם של אבו מאזן ונתניהו את ארצות הברית. העיתון ביקר את יוזמת הקוורטט לחידוש המשא-ומתן תוך שנה, והגדיר אותה "מסמך מדולל", שנמנע מעיסוק בקשיים ובסוגיות הליבה. בסקירת הנאומים, ציין העיתון כי אבו מאזן ונתניהו נשמעו מקצועיים למדי, גם אם ראש הממשלה הישראלי "נדמה למרצה לגיאוגרפיה בזמן שתיאר את האיומים המופנים לארצו". לסיכום, ה"ניו יורק טיימס" תוהה אם הבאת הבעיה הפלסטינית אל האו"ם תוכל באמת להביא לחידוש המשא ומתן, ומזכיר שאבו מאזן ציין שעד כה, כל פתרון בינלאומי שכלל הצעה לשתי מדינות בארץ ישראל, לא יושם בהצלחה.

בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל בנאומו באו"ם, ספטמבר 2011. AP
הרושם העולה מהדיווחים הוא שנתניהו נתפס כמתנשא והטיח האשמות דווקא באו"ם, הארגון שהזמין אותו לנאום במליאתו/AP

באשר לתקשורת הערבית העולמית – זו הנקלטת במרבית הארצות, בכל מקרה - הרי שרשת אל ערבייה הסתפקה בתיאור יבש למדי של עיקרי הנאומים. רשת אל-ג'זירה, לעומתה, הביאה דיווחים נרחבים ממוקדי ההפגנות בשטחים, בעיקר מרמאללה, וראיינה בשידור חי עשרות מפגינים נרגשים. כמו כן, כתבים של אתר הרשת דיווחו בחגיגיות כי במוקטעה הוצבו 125 דגלי המדינות שהכירו עד כה במדינה הפלסטינית.

הכתבים מתחו ביקורת על ארצות הברית, ועל הנשיא ברק אובמה בפרט, ש"צידד בישראל" ומאיים בהטלת וטו במועצת הביטחון. ברשת תוארו קריקטורות בולטות שהופיעו בעיתונים הפלסטינים, שלעגו לארצות הברית.

בנוסף, דווח כי "החיים ברצועת עזה נמשכו ביממה האחרונה כסדרם", וכי לא נרשמה שם התרגשות מיוחדת לרגל נאומו של אבו מאזן. זאת, ככל הנראה, בגלל שאנשי חמאס, לפי הדיווח, מנעו בכוח מתושבי הרצועה לצפות בנאום, ושוטרים החרימו דגלי אש"ף מהרחובות המרכזיים. אגב, לא מוגזם להניח שהטון של הכתבים הוחרף לאחרונה כלפי ישראל, בשל מעצרו זה יותר מחודש בבית כלא צבאי של בכיר אל-ג'זירה וראש לשכת אפגניסטן של הרשת, סאמר עלאווי, שבא לישראל לבקר קרובי משפחה לרגל חודש רמדאן וחשוד מאז בקשרים עם חמאס.

ה"גרדיאן": אבו מאזן מתריס, אך נתניהו מזלזל

ה"גרדיאן" הבריטי, שכינה את נאומו של אבו מאזן "התרסה נגד ארצות הברית", הביא לסירוגין מדבריו ומעיקרי נאומו של נתניהו. אתר העיתון מבקר את הרטוריקה של נתניהו, שהוזמן לשאת דברים על בימת האו"ם ולא חסך את שבטו מהארגון, בעת שכינה אותו "תיאטרון האבסורד". כמו כן, מזכיר ה"גרדיאן" כי נתניהו הגיב לדבריו של אבו מאזן - שדיבר על "חלומות ותקוות", וכינה אותם בזלזול "חלומות, תקוות ורקטות".

רמאללה בזמן נאומו של אבו מאזן באו"ם, ספטמבר 2011. AP
המונים חוגגים ברמאללה בזמן נאומו של אבו מאזן. בעזה, מסיבות שונות, לא רקדו או שרו/AP

שלא במפתיע, העיתון שנוקט בעמדה הנוקבת ביותר כלפי אירועי אמש באו"ם הוא ה"הורייט" הטורקי. תחת הכותרת "איש האביב" ("מבשר האביב הערבי"), ולצדה תמונה מחמיאה של אבו מאזן, סוקר אתר העיתון - בכתבה שאינה חתומה בקרדיט - את עיקרי הנאום הפלסטיני, ותוקף במלים חריפות את הנאום הישראלי. "למרות הלחץ האמריקאי, הנשיא הפלסטיני עשה אתמול צעד היסטורי", נכתב. העיתון מציין כיצד נכשלו מדינות רבות להכשיל את כוונת הפלסטינים לפנות למועצת הביטחון, ושוזר את הדיווח בציטוטים רבים מנאומו של אבו מאזן, ומזכיר בגופן בולט את המפגין הפלסטיני שנהרג טרם הנאום ואת העשרות 30 שנפצעו.

ברצועת עזה, בה שולט חמאס, רבים התנגדו מפורשות לכוונתו של אבו מאזן לפנות לאו"ם, וכאמור, כפי שדיווחה רשת אל-ג'זירה, רבים שם כלל לא צפו בנאום - בין אם בכפייה ובין אם מבחירה. ה"הורייט" בחר לנצל את ההזדמנות כדי לנגח את מדיניות הסגר של ישראל על הרצועה, וכותב שבזמן ש"עלה ניחוח של חגיגה ברחבי הגדה המערבית" בעת ששודר בה נאומו של אבו מאזן, "לא הייתה כל שמחה בעזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully