וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: אחרי דרמה אחרונה, רוצח שוטר הוצא להורג

7 עדים ששינו גרסה, העדר ראיות מז"פ, שורת ערעורים, עצומת מיליון, בקשת חנינה מהאפיפיור ומהאיחוד האירופי - כל אלו לא עזרו לטרוי דייוויס, שהוצא להורג 22 שנה אחרי הרצח בג'ורג'יה

בארצות הברית הגיעה לקצה לפנות בוקר (חמישי) אחת הפרשיות הפליליות השנויות ביותר במחלוקת בשנים האחרונות, כשבעיר ג'קסון שבמדינת ג'ורג'יה הוצא להורג טרוי דייוויס, שהורשע ברצח שוטר ב-1989.

אחרי 22 שנים של פולמוס משפטי, ערעורים, עדים רבים שהתחרטו ושינו את גרסאותיהם ושלוש דחיות בביצוע גזר הדין, הסתיימה הפרשה בעוד דרמה אחרונה: ההוצאה להורג נדחתה שוב במספר שעות, בעוד בית משפט מיוחד לערעורים על הוצאות להורג דן בערעור נוסף של הדקה ה-90 - אך גם הערעור הזה נדחה לבסוף, ובשעה 23:08 לפי השעון המקומי, הוכרז מותו של דייוויס בן ה-42, רבע שעה אחרי שקיבל זריקת רעל קטלנית בבית הכלא בג'קסון. הכלא הוקף בטבעת אבטחה כבדה, בעוד מאות מפגינים בחוץ - רובם נגד ביצוע גזר הדין, ובודדים בעדו.

השנה: עוד פרשה שנויה במחלוקת - זיכוי קייסי אנתוני מרצח בנה התינוק

הפגנה מחוץ לבית הלבן, וושינגטון, נגד הוצאתו להורג של טרוי דייוויס שהורשע בג'ורג'יה ברצח שוטר, 21 בספטמבר 2011. AP Photo/Charles Dharapak, AP
מפגינים למען טרוי דייוויס, אתמול מחוץ לבית הלבן. אובמה נמנע מהתערבות: "זה לא ראוי"/AP, AP Photo/Charles Dharapak

גם בתוך תא ההוצאה להורג, המשיך דייוויס לטעון לחפותו. "לא היה לי אקדח", אמר. "אלו שעומדים ליטול את חיי - מי ייתן ואלוהים ירחם על נשמותיכם. שאלוהים יברך את נשמותיכם". לפי עדויות של כמה מהנוכחים, הוא גם פנה אל בני משפחתו של הנרצח, מארק מקפייל, שישבו בשורה הראשונה בקהל הצופים, ואמר להם: "לא רצחתי באופן אישי את בנכם, אבא, אח". לתומכיו אמר: "תחפרו עוד לעומק התיק, ותגלו את האמת".

אין אקדח, אין DNA

מקפייל, בן 27 במותו, נורה למוות ביולי 1989, בזמן שניסה לסייע לחסר בית שהותקף בחניון של מזללת "בורגר קינג" בעיר סוואנה שבג'ורג'יה. עדי ראייה זיהו את דייוויס כאיש שתקף את ההומלס, והיכה אותו באקדח כשהוא דורש ממנו בירה - ולאחר מכן ירה בשוטר. האקדח עצמו מעולם לא נמצא, וגם לא ראיות DNA הקושרות את דייוויס לאירוע. אולם על סמך עדי הראייה, הורשע דייוויס ברצח ב-1991 - ומאז, במשך 20 שנה, נמשכו הערעורים, בהם המשיכו פרקליטיו לטעון כי מדובר בטעות בזיהוי.

במהלך הערעורים, חזרו בהם שבעה מתוך תשעת עדי הראייה שטענו בתחילה כי זיהו את דייוויס, והצטרפו גם עדים שסיפרו על אדם אחר שהתוודה על הרצח. מושבעים שינו את דעתם שוב ושוב, והתיק התקדם מערעור לערעור - אך פעם אחר פעם, אישרו בתי המשפט בכל ערכאה וערכאה את פסק הדין. אחד השופטים לאורך הדרך אף כינה את מכלול העדויות החדשות "תעתוע ותו לא". התיק הגיע עד לבית המשפט העליון בוושינגטון, שהקדיש לו בשנה שעברה שימוע יוצא דופן, בסיומו פרסם פסק דין של 150 עמודים - המותיר על כנם את ההרשעה ואת גזר הדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנה מחוץ לבית הלבן, וושינגטון, נגד הוצאתו להורג של טרוי דייוויס שהורשע בג'ורג'יה ברצח שוטר, 21 בספטמבר 2011. AP Photo/Charles Dharapak, AP
תומכות של דייוויס מחוץ לבית הלבן, אתמול/AP, AP Photo/Charles Dharapak

במהלך השנים חתמו קרוב למיליון איש על עצומה למען זיכויו של דייוויס. הוא גם הצליח לגייס אישים שונים לעזרתו, בהם לא אחר מאשר האפיפיור בנדיקטוס ה-16, וגם הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר ומנהל ה-FBI לשעבר וויליאם סשנז. גם ברמה הבינלאומית התעוררה מחאה נגד ההוצאה להורג, בין היתר מטעם ארגון אמנסטי, שארגן אתמול הפגנה של 150 בני אדם בקריאה למנוע את גזר הדין, בכיכר הקונקורד בפריז. אפילו מועצת האיחוד האירופי קראה להשעות את ביצוע גזר הדין. "אנו מאוד מצרים על כך שאינספור הפניות לחנינה לא נענו בחיוב", נמסר בנושא ממשרד החוץ הצרפתי. גם מחוץ לבית הלבן בוושינגטון הפגינו אתמול עשרות, בתקווה שהנשיא ברק אובמה יתערב ברגע האחרון - אך דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, הבהיר כי זה יהיה "בלתי ראוי" שהנשיא יתערב במקרים פרטיים.

"זה היה חייב להיגמר כבר"

בערעור האחרון אתמול, התמקדו פרקליטיו של דייוויס בדו"ח הבליסטי ממקום הפשע, שהיה לטענתם לא תקין. כמו כן, ביקשו לשקול מחדש את בקשת החנינה שנדחתה - אך כל זאת לשווא. השופטים, התובעים ובני משפחתו של מקפייל הביעו כולם את בטחונם בכך שנעשה צדק. "הוא קיבל את כל ההזדמנויות בעולם (להוכיח את חפותו)", אמרה אנליז מקפייל, אמו של הנרצח, בראיון לסוכנות AP. "זה היה חייב להיגמר כבר".

דייוויס בילה את שעותיו האחרונות בתפילה ובשיחה עם בני משפחתו. הוא לא ביקש דבר מה מיוחד לארוחתו האחרונה. "טרוי דייוויס השפיע על כל העולם", אמרה אחותו מרטינה קורייה, הנאבקת בסרטן ויושבת בכסא גלגלים, דקות לפני ביצוע גזר הדין. "אנשים אומרים 'אני טרוי דייוויס' בשפות שאני לא מכירה".

אגב, דייוויס לא היה היחיד שהוצא אתמול להורג בארה"ב. בטקסס, הנחשבת ל"בירת ההוצאות להורג", הוצא להורג אדם שלאיש לא היה ספק באשמתו - לורנס ראסל ברואר בן ה-44, חבר בכנופייה המאמינה ב"עליונות הגזע הלבן", שהורשע ברצח אדם שחור ב-1998. ראסל, לפי כתב האישום בו הורשע, גרר את האיש בשלשלאות מאחורי המשאית שלו עד שמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully