וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער: "לא נוותר על אינטרסים ישראלים חיוניים"

פנחס וולף

16.9.2011 / 0:02

בגרסה משלו לנאום המפורסם של אריאל שרון, אמר שר החינוך כי "לא נחזור על טעויות העולם המערבי עם צ'כוסלובקיה ב-1938". יו"ר האופוזיציה לבני: "הבידוד העולמי - לא מכת טבע"

"לא נסכים להקריב אינטרסים ישראליים חיוניים, כמו שעשה העולם לצ'כוסלובקיה ב-1938" – כך אמר הערב (חמישי) שר החינוך, גדעון סער, במהלך כנס הרמת כוסית לקראת ראש השנה, עם מאות מפעיליו בגני התערוכה בתל אביב. סער התייחס בדבריו להסכמת בריטניה וצרפת לדרישתו של היטלר לספח חלקים מצ'כיה, במטרה להימנע מעימות עם הצורר הנאצי, מאמץ שכידוע לא הצליח למנוע את מלחמת העולם השנייה. סער המשיך ואמר כי "אמרתי היום לשר החינוך הצ'כי: 'תזכרו ותלמדו מההיסטוריה שלכם'. ב-1938 מדינות דמוקרטיות, כדי להשיג שקט זמני, הקריבו את האינטרסים של מדינה דמוקרטית – צ'כוסלובקיה, וויתרו עליה. מה זה נתן? שנה אחת של שקט עד שהחיה הנאצית התעוררה. אנחנו לא נסכם להקריב אינטרסים ישראלים חיוניים".

דברי שר החינוך הזכירו בתוכנם את "נאום צ'כוסלובקיה" שנשא לפני עשור, באוקטובר 2001, ראש הממשלה דאז, אריאל שרון. בעיצומה של האינתיפאדה השנייה הוא פנה למדינות המערב ואמר: "אני פונה לדמוקרטיות המערביות, ובראש ובראשונה למנהיגות העולם החופשי ארצות הברית – אל תחזרו על הטעות הנוראה של 1938. אל תנסו לצרף את הערבים על חשבוננו, לא נוכל לקבל את זה".

בדבריו תקף סער את הפלסטינים על סירובם לשבת למשא ומתן עם ישראל. "במשך שנתיים וחצי הרשות הפלסטינית מסרבת לחדש את המשא ומתן – לא ישראל אשמה בזה", אמר השר. "הפלסטינים הם סרבנים סדרתיים של שלום, החל בהחלטה באו"ם ב-1947, אז אמרו 'לא', דרך קמפ דייויד, כשברק הציע לתת להם מדינה כמעט בקווי 1967, ולחלק את עיר הבירה, והם אמרו 'לא', ועד הוויתורים הנוספים שהציעה ממשלת אולמרט, כשהסכימה להחזיר אלפי פלסטינים לתוך ישראל – דברים שלא יקומו ולא יהיו – גם אז הם אמרו 'לא'. כי הם לא רוצים משא ומתן לפתרון הסכסוך. הם לא רוצים מדינה כדי לסיים את הסכסוך. הם רוצים מדינה כדי להמשיך את הסכסוך".

עוד בנושא:

קלינטון: "הדרך לפלסטין אינה חולפת בארה"ב"
הרשות פנתה רשמית לאו"ם: הכירו בנו כמדינה
לקראת 20 בספטמבר: "צה"ל יכפיל מערך הכוחות בגדה"

"הבידוד הנוראי - לא מכת טבע"

בדבריו עקץ סער גם את האופוזיציה. "תלמדו מהשגיאות של עצמכם ותתייצבו מאחורי העמדה הישראלית שלנו", אמר שר החינוך. "אתם יודעים מי אשם בכך שאין שיח מדיני, ואתם יודעים מה הסכנה של המהלך הפלסטיני. אם נזכור מה האינטרסים האמיתיים שלנו, לא נקריב אותם כדי לקבל כמה דקות של יחסי ציבור טובים. אנחנו יודעים איפה אפשר לוותר, ועל מה אסור לוותר".

באירוע דומה שערכה מועצת קדימה לקראת ראש השנה, אמרה יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, כי "לצערי הרב, ישראל הגיע למצב שבו זה כבר לא משנה מה ראש הממשלה נתניהו ינאם באו"ם – השאלה היא אם הוא גם יעשה". לבני המשיכה לתקוף את ראש הממשלה, ואמרה: "שאף אחד לא ימכור לנו שהבידוד הנוראי הזה הוא מכת טבע. כשהפרשן הלאומי, שר הביטחון אהוד ברק, אומר שזה צונאמי, הוא אומר שזה קורה לנו – ולא סתם, זה לא רק קשור למה שקורה באזור, אלא קשור למדיניות הכושלת של הממשלה הזאת".

"לראשונה מאז הקמת מדינת ישראל, אין אף שגריר ישראלי באף מדינה במזרח התיכון שהיא מדינה ערבית או מוסלמית. הדרך היחידה לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית זה דרך הסדר. זה אינטרס ישראלי, ולא טובה לאף אחד. כמי שהייתה בחדר המשא ומתן עם אותם אנשים שהולכים לאו"ם – אני יודעת שזה אפשרי, תוך שמירה על האינטרסים שלנו. האינטרסים הללו נשחקים, וככל שראש הממשלה מדבר על זה יותר, הם נשחקים יותר".

עדכון ראשון: 22:45

לפניוות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully