וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הערבים יימנעו מהחלטה נגד ישראל בכנס הגרעין"

15.9.2011 / 16:59

לדברי דיפלומטים ערבים, מדינות ערב החליטו, כ"צעד בונה אמון", לחרוג ממנהגן ולהימנע מקידום החלטה התובעת מישראל לעמוד לפיקוח גרעיני, בוועידה השנתית של סבא"א שתתקיים בשבוע הבא

דווקא על רקע המתיחות הגוברת במזרח התיכון, וערב ההכרזה הפלסטינית על הקמת מדינה - מגיע צעד פייסני מהצד הערבי. מדינות ערב יימנעו מהתקפה גלויה על ישראל בנושא הנשק הגרעיני בו היא מחזיקה לכאורה, במפגש של חברות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) בשבוע הבא - כך מסרו היום (חמישי) גורמים דיפלומטיים לרויטרס. המחווה צפויה להתקבל בברכה על ידי מדינות המערב.

לדברי גורם דיפלומטי ערבי בכיר, ההחלטה להימנע מקידום החלטה בגנות ישראל נועדה "לפנות מקום" כדי לסייע בהצלחתם של שני מפגשים עתידיים - ועידה של סבא"א שאמורה להתקיים בנובמבר הקרוב ולעסוק באזורים מפורזים מנשק גרעיני, בהשתתפות מדינות ערב וישראל, וכינוס שמצרים יזמה ואמור להתקיים בשנת 2012, בנושא כינון אזור מפורז מגרעין במזרח התיכון. יש לציין כי בחודש שעבר פורסם כי ישראל הסכימה להשתתף בוועידה זו - פרסום שבירושלים מיהרו להכחיש.

כבר לפני שלושה חודשים הודיעו מדינות ערב כי בכוונתן לקדם החלטה דומה גם בכינוס השנה, אך מעולם לא הגישו הצעת החלטה בנושא - וכעת, כך נראה, נטשו את הרעיון לגמרי. "למה שלא ניתן לזה צ'אנס?", אמר הדיפלומט הערבי, שהסביר כי ההחלטה התקבלה השבוע במפגש שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר, וכי הייתה זו החלטה "קשה מאוד". גורמים דיפלומטיים ערביים נוספים ציינו כי מדובר ב"מחווה של רצון טוב" ו"צעד בונה אמון".

עוד התפתחויות עולמיות בתחום הגרעין:
צרפת: הרוג בפיצוץ במתקן גרעיני, אין דליפה
אירן: הכור בבושהר חובר לרשת החשמל הארצית
אחרי 3 שנים: צפון קוריאה תדון בהשעיית הגרעין

כינוס מועצת הנגידים של סבא"א, וינה, 12 בספטמבר 2011. Ronald Zak, AP
כינוס מועצת הנגידים של סבא"א, השבוע בווינה/AP, Ronald Zak

כמו בכינוסים הקודמים ב-2010 וב-2009, גם בכינוס השנתי הקרוב של המדינות החברות בסבא"א, שייערך ב-19-23 בספטמבר, היה צפוי שמדינות ערב יובילו החלטה התובעת מישראל לחתום על האמנה הבינלאומית למניעת תפוצת נשק גרעיני (NPT), שהיא אינה חתומה עליה, ולהעמיד את כל מתקניה הגרעיניים לפיקוח של סבא"א. עמדת ישראל בנושא היא שדרישות אלו יתקבלו רק כאשר ייחתם הסכם שלום כולל במזרח התיכון. ב-2009 הצליחו הערבים להעביר החלטה כזו, ובה הבעת "דאגה מהיכולת הגרעינית הישראלית", אך בשנה שעברה הצליחה ארה"ב למנוע החלטה דומה.

ארה"ב ומדינות המערב גורסות מצדן שעדיף להימנע מהחלטות שיבודדו את ישראל, כדי להימנע מפגיעה במאמצים ה"רחבים יותר" להביא לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני. דיפלומט מערבי אמר היום לרויטרס כי אם אכן הפעם יימנעו הערבים מהחלטה כזו, "ודאי שנקבל זאת בברכה". עם זאת, הוסיף, עדיין לא התקבלה החלטה כזו רשמית, ולכן "אני עדיין מעט מתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully