וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הרשות תפנה לאו"ם, כל האופציות על השולחן"

פנחס וולף

14.9.2011 / 17:15

גורמים מדיניים בירושלים טענו כי המהלך לא יניב תוצאות ולא יקדם את תהליך השלום. הם הזהירו מהשלכות מדיניות וכלכליות של המהלך עבור הפלסטינים ואמרו: "הדבר יגרום להם מפח נפש"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

"ההליכה לאו"ם תהיה מבחינת הפלסטינים מפח נפש, כי זה לא יקרב את השלום" - כך אמרו היום (רביעי) גורמים מדיניים בירושלים, שבוע לפני כוונת הפלסטינים לפנות לאו"ם בבקשה להכיר בהם כמדינה. מעבר לכך, בישראל מזהירים כי להכרזה חד צדדית יהיו השלכות כלכליות ומדיניות לפלסטינים, כולל משמעויות לגבי הסכמים קודמים. היום גם הקונגרס האמריקאי, ובמידה פחותה גם ישראל, מסייעים לכלכלה הפלסטינית, ולדברי הגורמים סיוע זה עלול להיפגע. כרגע עדיין לא הוחלט מה תהיה התגובה הישראלית להכרזה, אך לדברי הגורמים, "כל האופציות על השולחן".

הפנייה הפלסטינית לאו"ם - כותרות אחרונות
ליברמן: "לפניית הפלסטינים לאו"ם יהיו השלכות קשות"
חמאס: "הכרזה על מדינה פלסטינית תחסל ההתנגדות"
בכיר ברשות: "נתניהו יכול עדיין למנוע פנייתנו לאו"ם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במעונו בירושלים ספטמבר 2010. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
כרגע עדיין לא הוחלט מה תהיה התגובה הישראלית להכרזה, אך לדברי הגורמים המדיניים, "כל האופציות על השולחן". בנימין נתניהו ואבו מאזן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

"ברור שאתה לא יכול לבצע צעדים חד צדדיים ולנהוג כרגיל", הם הבהירו. "אם אתה נוהג בדרך חד צדדית יש לכך מחיר. הפלסטינים צריכים לקחת בחשבון שבכך הם משנים את הסטטוס שלהם מכל הבחינות". בין ארסנל התגובות, ישראל תבחן גם את האופציה לבצע צעדים חד צדדיים משלה, כפי ששרים רבים מהליכוד מבקשים, לבטל את ההסכמים שנחתמו עד עתה עם הפלסטיניים ודברים נוספים.

במקביל, מתקיימים מגעים קדחתניים בימים האחרונים בין ארצות הברית ומדינות באירופה לבין הרשות הפלסטינית בניסיון למצוא נוסחת פשרה שתהיה מוסכמת על הפלסטינים ועל ישראל בנושא. עם זאת, על פניו נראה שהסיכויים למצוא נוסחת פשרה קטנים. "אין אלטרנטיבה למשא ומתן ישיר", ממשיכים לומר הגורמים לקראת סבב הפגישות של השליחים האמריקאים לאזור, דניס רוס ודיוויד הייל, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

בינתיים, מנהל נתניהו שיחות עם מנהיגים בעולם, כאשר כל הזמן מוחלפים מסרים בין הצדדים. "האמריקאים רואים את הנושא עין בעין עם ישראל", אמרו הגורמים. "גם אתמול, מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, אמרה שהמשא ומתן עובר בין רמאללה לירושלים ולא בניו יורק. משא ומתן הוא החלופה היחידה, ואין בלתו, לפתרון הבעיה הפלסטינית. הפתרון הוא לא לעקוף את המשא ומתן. כך היא ראייתנו וכך אנחנו אומרים לעולם הרחב וגם לפלסטינים".

גם השר להגנת העורף מתן וילנאי גינה את המהלך הפלסטיני ואמר כי "הפלסטינים טועים בענק והם יודעים את זה". לדבריו, "אין ספק שיקרה כאן משהו, אבל אף אחד לא יודע בדיוק מה. ישנם ויכוחים בין סלאם פיאד לאבו מאזן לגבי הפנייה לאו"ם. עם זאת, מערכת הביטחון נערכת לאפשרויות מגוונות, החל מכך שלא יקרה שום דבר, ועד לתרחישים קיצוניים". השר אמר את הדברים בתדרוך לכתבים על סיכום תרגיל העורף "נקודת מפנה 5", בו הביע שביעות רצון מההישגים בתרגיל שנערך בחודש יוני, וציין כי נרשם שיפור משמעותי במערכות הגילוי וההתרעה.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully