וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחיתות בצרפת: זיכוי בפרשה אחת, על רקע פרשה חדשה

רה"מ לשעבר דה וילפן זוכה מהוצאת דיבתו של הנשיא סרקוזי, בעוד שמו משתרבב לפרשת "מזוודות המזומנים מאפריקה" שנחשפה השבוע. ב"לה מונד" תוהים: "האם צרפת הופכת לרפובליקת בננות?"

בית דין לערעורים בצרפת אישר היום (רביעי) סופית את זיכויו של ראש הממשלה לשעבר, דומיניק דה וילפן, שהואשם בהוצאת דיבה נגד הנשיא ניקולא סרקוזי. דה וילפן, איש מפלגתו של סרקוזי, עשוי להתמודד נגדו על מועמדות המפלגה לנשיאות לקראת הבחירות בשנה הבאה.

פרשת הוצאת הדיבה, שזכתה לכינוי "פרשת קלירסטרים", פרצה לתודעה לפני הבחירות לנשיאות ב-2007 וסבבה סביב פרסום רשימה כוזבת של שמות, בהם שמו של סרקוזי, של אנשים שהיו מעורבים לכאורה בסחר נשק לא חוקי עם טייוואן. סרקוזי האשים את דה וילפן בשרבוב שמו לרשימה. כבר בשנה שעברה זוכה דה וילפן, אך התביעה ערערה על פסק הדין ודרשה להרשיעו ולגזור עליו 15 חודשי מאסר על תנאי. כעת דחה גם בית דין לערעורים את כתב האישום.

השערוריות בפוליטיקה הצרפתית - עוד כותרות:
משפט שיראק נפתח בצרפת בהעדרו: "לא כשיר יותר"
שטראוס-קאהן שב הביתה - קבלת פנים צוננת בצרפת
עוד שר צרפתי מואשם באונס והטרדה מינית
סרקוזי משקשק: לה פן דור ב' נוטלת את ההובלה

"אני רוצה להצדיע לעצמאותה של מערכת המשפט שלנו", אמר דה וילפן בתגובה על הזיכוי. "הייתי רוצה לקוות שפסק הדין הזה יהפוך את ארצנו לפגיעה פחות מגילויים של הכפשה ושמועות זדוניות. מי ייתן וזה יהיה שיעור עבורנו, לקראת בחירות 2012".

"20 מיליון דולר בתוך תופים מסורתיים"

פרשת קלירסטרים מסתיימת בדיוק בשבוע בו פרצה שערורייה חדשה לשיח הציבורי בצרפת, שגם בה מעורבים שמותיהם של דה וילפן וסרקוזי, כמו גם שמו של הנשיא לשעבר ז'אק שיראק, שגם עומד בימים אלו לדין במקביל על עבירות שחיתות שונות שנעשו בתקופת כהונתו כראש העיר פריז.

על פי הפרסום בסוף השבוע בעיתון "ז'ורנאל דו דימאנש", דה וילפן ו"מורו הרוחני" שיראק, קיבלו במהלך השנים שוחד בסך 20 מיליון דולרים ממנהיגי קולוניות לשעבר באפריקה, בתקופה שכיהנו כנשיא וראש ממשלה, בין היתר בצורת "מזוודות מלאות בכסף" ששימשו למימון מסעות בחירות. בחלק מהמקרים, כך נחשף, הגיע הכסף בתוך תופים אפריקאיים מסורתיים שניתנו כמתנות.

נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק וראש הממשלה לשעבר דומיניק דה וילפן, פריז, מאי 2007. Benoit Tessier, File, Pool, AP
מכחישים בתוקף. שיראק/AP, Benoit Tessier, File, Pool

את המידע החדש חשף יועצו של סרקוזי לענייני אפריקה, רובר בורז'י. בראיונות נוספים שהעניק לרדיו ולטלוויזיה בימים האחרונים אישר בורז'י כי גם מנהיג מפלגת "הברית הלאומית" הימנית-קיצונית, ז'אן מארי לה פן, היה בין מקבלי ה"נדבות" מאפריקה, והוסיף כי "אין אדם בפוליטיקה הצרפתית שלא ידע על 'המימון הסודי' מאפריקה". הוא הכחיש בתוקף כי סרקוזי עצמו היה בין מקבלי השוחד, אך פרשנים רבים בצרפת אינם מאמינים לכך.

בעיתון המוביל "לה מונד" פורסם אתמול מאמר ביקורת חריף על "הגילויים המסריחים" ועל השחיתות הפושה במדינה, וכותבו תהה בין היתר אם צרפת אינה "הופכת לרפובליקת בננות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא צרפת ניקולא סרקוזי ממתין לפגישה בפתח ארמון האליזה, פריז, 13 בספטמבר 2011. Thibault Camus, AP
בינתיים ממלא פיו מים. סרקוזי ממתין לפגישה, אתמול בפתח ארמון האליזה/AP, Thibault Camus

שיראק ודה וילפן, יש לציין, מכחישים בתוקף את ההאשמות החדשות, שנחקרות כעת במשטרה. דה וילפן אף העריך כי ייתכן שהפרסום כעת נועד לפגוע בסיכויי ההתמודדות העתידיים שלו על הנשיאות - רמז עבה לכך שייתכן שהיוצרות התהפכו, וכעת סרקוזי הוא שמכפיש אותו. הוא לא נקב מפורשות בשמו של סרקוזי, אך פרקליטו, אוליבייה מצנר, תיאר את ההאשמות ל"פרשת קלירסטרים שנייה", והוסיף כי היא כנראה לא הייתה מתפרסמת אם מרשו לא היה "יריבן של דמויות פוליטיות מסוימות". הוא הוסיף כי ידרוש מרשויות החוק לחקור את דה וילפן בהקדם בפרשה, כדי להסיר ממנו את החשד.

סרקוזי עצמו, אגב, ממלא בינתיים פיו מים, ונמנע מכל תגובה - הן לגבי זיכויו של דה וילפן, והן לגבי הפרשה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully