וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתולים זוהרים יסייעו למצוא תרופה לאיידס?

חוקרים בארה"ב השתילו לחתולים גן של מדוזה, הגורם להם לזהור כפלואורסנט ירוק. הטכניקה הזו אמורה לסייע במעקב אחר פעולת גנים שונים, ובמקרה של החתולים - לסייע בחקר נגיף ה-HIV

אחרי הכלבה הזוהרת - מגיעים גם החתולים הזוהרים. הקניית תכונות של מנורת פלואורסנט לבעלי חיים (ובהם יתושים, עכברים, ארנבים וחזירים) ממשיכה לעמוד בחזית המחקר המדעי, והשבוע מתפרסם מחקר שנערך בארצות הברית והתמקד בהנדסה גנטית של חתולים, כך שייצרו חלבונים הדומים לאלו שמייצרות מדוזות הזוהרות בחושך, ויבהיקו באור ירוק בהיר.

המחקר פורסם באחרונה בכתב העת המדעי "Nature Methods". על פי דיווח ה"גרדיאן" הבריטי, אריק פושלה, ראש צוות המחקר במעבדת מאיו בעיר רוצ'סטר שבמינסוטה, יצר במהלך הניסוי שלושה חתולים זוהרים, אליהם הושתל הגן GFP ("חלבון ירוק פלואורסנטי") באמצעות נגיף שנשא אותו. טכניקת החדרת הגן באמצעות נגיף היא פשוטה יותר מטכניקת השיבוט בה מרבים להשתמש בהנדסה גנטית, ונדרשים פחות בעלי חיים ליישומה.

גן ה-GFP, שמקורו כאמור במדוזות, גורם לחלבונים מסוימים לזהור באור פלואורסנטי ירוק כשהוא מואר בתדרי אור מסוימים, והשימוש בו מאפשר לעקוב אחר פעולת גנים שונים בבעלי חיים שונים. השיטה הזו זיכתה את מפתחיה בפרס נובל לכימה בשנת 2008, משום שהיא מסייעת בחקר מנגנונים הקשורים למחלות שונות.

במקרה של החתולים, מקווים החוקרים כי השימוש ב-GFP יסייע בחקר נגיף ה-HIV ומחלת האיידס לה הוא גורם. "חתולים רגישים לנגיף ה-FIV, קרוב של ה-HIV", הסבירה ל"גרדיאן" הגנטיקאית פרופ' הלן סנג. "לכן, השימוש בטכנולוגיה החדשה עשוי לספק מידע רב ערך על איידס. עם זאת, חתולים אינם מודל שניתן להסיק ממנו לגבי בני האדם, והמידע שיופק מהם יתברר כבעל ערך רק אם יתברר שהוא תקף גם אצל חיות מעבדה אחרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חתולים רגישים לנגיף ה-FIV, קרוב של ה-HIV"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully