וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "יחסים עם טורקיה? הם מתחברים לחיזבאללה"

פנחס וולף

7.9.2011 / 13:04

בצמרת הממשלה מסרבים עדיין להתרגש מהקרע העמוק שמעיב על היחסים עם ממשלתו של ארדואן. המשנה לראש הממשלה יעלון שב והדגיש כי "ללוחמי השייטת לא הייתה בררה אלא להגיב"

יממה לאחר שטורקיה הודיעה על החלטתה להשעות את קשרי המסחר הביטחוני עם ישראל, התייחס היום (רביעי) המשנה לראש הממשלה והשר לנושאים אסטרטגיים משה (בוגי) יעלון, להחרפת המתיחות בין ירושלים לאנקרה. במהלך נאומו בוועידת "כלכליסט" הנערכת בתל אביב, אמר השר יעלון כי "במשך כעשור, טורקיה החליטה לפנות מזרחה יותר מאשר מערבה במטרה להפוך אותה לרפובליקה איסלמית. זה לא קרה בגללנו".

הקרע בין ישראל לטורקיה מחריף - כותרות אחרונות:

לבני לעיתון טורקי: המשבר - מהתנהגות אמוציונלית
ארה"ב הביעה דאגה מהמשבר עם טורקיה וקראה להרגעתו
טורקיה השעתה קשרי המסחר הביטחוני עם ישראל

יעלון סיפר כי היחסים עם טורקיה החלו להתערער כבר בתקופה בה שירת כרמטכ"ל. לדבריו, "בתהליך מסוים החלו להיפגע היחסים האסטרטגיים שנהניתי מהם מאוד כרמטכ"ל. ב-2004, טורקיה פנתה לחבירה עם סוריה. ראינו בתהליך איך טורקיה משנה אוריינטציה, פנימית וחיצונית. נבנתה מדיניות מתריסה כלפינו שהביאה לשחיקה של ההסכמים הצבאיים, קודם כל בהחלטה שלנו. איך אפשר לנהל מערכת יחסים אינטימית כשהם מתחברים לחיזבאללה, חמאס ואירן. המשט היה פרובוקציה טורקיה על פי דו"ח פאלמר, והוא היה יכול להימנע על ידי הממשלה הטורקית. לא התכוונו שזה ייגמר בהרוגים, אבל כשלוחמי שייטת נתקלו באיום של נשק חם וקר, לא הייתה להם בררה אלא להגיב כדי להגן על עצמם".

השר יעלון הוסיף כי "ניסינו ליישב את המשבר במשך שנה וראינו שיש פה התעקשות להביא להכנעתה של מדינת ישראל. הצענו נוסח בו אנחנו מצטערים על אבדן החיים, ומוכנים להעביר סכום כסף לקרן הומניטרית, אבל ההתעקשות של הטורקים לאורך כל הדרך, ללא שום גמישות, הייתה על זה התנצלות, פיצויים והסרת הסגר. זה הביא למצב שהם לא מקבלים את דו"ח פאלמר, שהיה צעד שנבע מרצון של שני הצדדים לבוררות שתוביל לפשרה. לכן כל מי שחושב שאפשר היה במילה כזו או אחרת ליישב את המשבר, לא מבין את האסטרטגיה הטורקית".

יעלון הביע תקווה שהיחסים בין שתי המדינות ישתפרו. לדבריו, "הלוואי וזה יתוקן, כי לשני הצדדים אינטרסים שונים לייצב את האזור. אני מקווה שתימצא הדרך ליישב את זה כי אין לנו שום דבר נגד העם הטורקי. יש גם כאלו הקושרים את המשבר לעניין הישראלי-פלסטיני. כל דבר קושרים לעניין הישראלי-פלסטיני. מה שקורה עם הטורקים זה לא בגללנו, ומה שקורה באזור זה לא בגללנו". יעלון סיים את דבריו בביקורת מרומזת על יו"ר האופוזיציה ציפי לבני (קדימה) שהתראיינה בנושא לכלי תקשורת טורקיים ואמר כי "מי מתוכנו שמתראיין בחוץ על זה, לא מבין את מהות הסכסוך או שיש לו שיקולים פוליטיים".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully