וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

600,000 לא באו לצעדת המיליון כי דחו אותם

שילה אנקור

7.9.2011 / 4:06

עוד 600,000 בני אדם נשארו בבית ולא באו לצעדת המיליון כי הבינו שהמחאה לא שלהם. שילה אנקור סבור שהשמאל שוב לא השכיל להתעלות מעל הפוליטיקה ולראות גם את מי שחושב אחרת ממנו

אחרי ההפגנה הגדולה והמכובדת במוצאי שבת, כולם מודים שהנקיבה במספר מיליון הייתה טעות טקטית של מארגני ההפגנה, או לחילופין, דרך להוציא מפגינים מהבית, כי "מי שלא שם, לא קיים". בכל אופן, כולם מסכימים שהמספר היה מופרך מתחילתו. אני לא. אני חושב שהמספר הוא ריאלי ומספר התומכים במחאה החברתית הוא גדול ממנו.

מחאת האוהלים - דעות נוספות:
מרב מיכאלי: על השפה של דפני ליף
יורם קניוק: דפני, אל תיכנעי
גדעון לוי: הפגנת המיליון - המבחן של המדינה

אף גוף ימין לא היה יכול להתחיל ולהרים מחאה חברתית שכזו. אנחנו לא שם. ועל כך - שאפו. בכל זאת - מה קרה כאן? לאן נעלמו עוד 600,000 איש? עוד 600,000 איש נשארו בבית, כי הבינו לאחר שבועות של מחאה, שהמחאה לא שלהם. שהם דחויים ממנה ושמארגניה לא אוהבים את נוכחותם בהקשר למחאה ובכלל.

איך הם הבינו את זה? למשל, בהפגנה בירושלים בתחילת הדרך, בה הוחלפו מהלומות ונקרעו שלטים בהם הוצע פתרון למחאה ראויה, שלא עלתה בקנה אחד עם תיכנוניהם הפוליטיים של שאר המוחים. למשל ברוטשילד, לאחר שכבר הוקם מאהל ציוני-חברתי (לא ימני קיצוני).

צעדת המיליון בתל אביב, אוגוסט 2011. דרור עינב
אני חושב שאף גוף ימין לא היה יכול להתחיל ולהרים מחאה חברתית שכזו. אנחנו לא שם. צעדת המיליון/דרור עינב

כמו זכר רבין ומורשתו

השיח השמאלי של מארגני המחאה מפמפם את המנטרות הקבועות משמאל ללא אבחנה בין נושא ובנשוא. השמאל לא השכיל גם הפעם לנסות להתעלות מעל שיקוליו הפוליטיים ולהבין, שאם יתעלה מהם ירוויח גם את המחאה וגם את הפוליטיקה. כפי שקרה עם זכרו של רבין ומורשתו, גם במקרה של המחאה, השמאל לא מצליח לקבל ולראות את מי שחושב שונה ממנו ולא בדיוק כמוהו. לכן מורשת רבין נשארה נחלתו של ציבור מצומצם של אנשים שרוצים לראות לצידם רק את מי שחושב בדיוק כמוהם. אז איפה ערכים של פלורליזם? פתיחות? חיבור לעם ולעממיות? נעלמו בסערת המחאה. לא בכדי השמאל לא מסוגל להיות שם, יחד עם כולם.

צריך לזכור, מדובר בקבוצה אליטיסטית, שבתחילת דרכה של המדינה שלטה בה ללא עוררין ועד היום היא מתנהגת בצורה זו, בכל מקום שבו היא יכולה לשלוט ולהשפיע באופן כוחני מאד, גם אם לא אלים – בתקשורת, בעולם המשפט ובכל מקום אחר. אין להם סבלנות - לא לשמיעת האחר, לא לקבלת האחר ובטח לא לשיתופו במחאה. סוג של פחד קמאי גורם להם להתקמץ ולהקטין את עצמם אפילו יותר מגודלם הטבעי, מחשש פן יבולע להם בכך שגם ימניים יהיו שותפים במחאה חברתית.

זוהי צורת חיים של ציבור שבוחר להיות זן נכחד מראש, שלא מסוגל להתרחב ולהגדיל את מעגלי ההשפעה שלו. חי בפחד מהשתלטות על ערכיו וחייו וממילא גוזר על עצמו כליה ציבורית מראש. לא בכדי תוצאות הסקרים בימים האחרונים מנבאות את חוסר ההשפעה הפוליטית של המחאה על סדר היום הציבורי.

העצרת המרכזית לציון 15 שנים לרצח יצחק רבין. אורי לנץ
כפי שקרה עם זכרו של רבין ומורשתו, השמאל לא השכיל גם הפעם לנסות להתעלות מעל שיקוליו הפוליטיים ולהבין, שאם יתעלה מהם ירוויח גם את המחאה וגם את הפוליטיקה. העצרת המרכזית במלאת 15 שנה להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין/אורי לנץ

חודש של דין וחשבון

הציבור לא טיפש. כשהוא שומע שראשי המחאה הם חלק מתנועה רדיקלית שמטרתה לקעקע את דמותה היהודית-ישראלית של מדינת ישראל, וכשהוא שומע שחלק מראשיו תומכים בסרבנות, וכשהוא שומע שיש קשר בין הפעילים האלו להפגנות בילעין הפוגעות בחיילינו, וכשהוא שומע שראשי המחאה רוצים בהפלת השלטון ולא בהצלחת המחאה – הוא שומע ושומע היטב. חושיו האינסטינקטיביים נדרכים והוא נזהר מאד מלהיות שותף במה שהוא חש שיפגע בסוף בו עצמו ובחלום הציוני לו הוא שותף.

השמאל נוטה, בהיותו אליטה, לזלזל באחר ולחוש עליונות עליו ועל דעותיו, אך לעתים דווקא החושים הטבעיים ולא ההתפתלויות הנצחניות, הם אלו שקובעות בסוף את התוצאה. המחאה הצליחה בכך שהעלתה נושא אקוטי לסדר היום, אך נכשלה בכך, ששוב השמאל לא הצליח בסופו של יום לצרף אליו קהלים אחרים ואפילו דחה אותם במו ידיו. 600,000 איש נשארו בבית והתמוגגו מנחת לשמוע את אייל גולן שר שיר של אמונה אל מול קטני האמונה הפוחדים מהצל של עצמם – "מי שמאמין לא מפחד את האמונה לאבד, ולנו יש את מלך העולם והוא שומר עלינו מכולם".

חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, הוא חודש של חשבון נפש. יתכנס כל ציבור בעצמו וייתן לעצמו דין וחשבון על הילוכו בשנה זו. מדוע הימין, לא היה מסוגל להרים כזו מחאה? מדוע השמאל, לא היה מסוגל שלא להרוס אותה?

הכותב הוא חבר בפורום המוביל של תנועת "רעננים" - צעירי הציונות הדתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully