וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לטורקיה: "מקווים להתגבר על המחלוקת"

לשכת ראש הממשלה פרסמה הלילה תגובה רשמית לדו"ח פאלמר: "ישראל מביעה צער - אך לא תתנצל". ארה"ב בתגובה: "מצרה על כך ששתי המדינות לא הצליחו להגיע לסיכום שיגשר על הפערים ביניהן"

לשכת ראש הממשלה הודיעה הלילה (שבת) כי ישראל החליטה רשמית שלא להתנצל בפני טורקיה על אירועי המשט לעזה. "דו"ח פאלמר מהווה מסמך מקצועי", נמסר, "אך הוא מאשרר את חוקיות הסגר על עזה, ואת זכותה של ישראל לאכוף אותו".

עוד באותו נושא:
דו"ח פאלמר: "על ישראל להביע חרטה ולפצות הנפגעים"
טורקיה מימשה את איומה: השגריר הישראלי יגורש
בעקבות דו"ח פאלמר: בצה"ל נערכים לגל של תביעות
יהודים בטורקיה: "הדיפלומטיה של ישראל לא נכונה"

עוד נמסר כי ירושלים - "כפי שהומלץ בדו"ח" - מביעה "צער" על אובדן חייהם של תשעת נוסעי ספינת המרמרה, אך לא מעבר לכך. זאת, למרות שטורקיה הודיעה אתמול על גירוש השגריר הישראלי, על ניתוק הקשרים הצבאיים בין המדינות ועל פנייה לבית הדין בהאג, כדי לגבש מסמכי תביעה נגד חיילי השייטת שירו למוות במשתתפי המשט, בנוסף לתביעות שכבר הוגשו בכמה מדינות באירופה ובאפריקה נגד שרי הממשלה ומפקדי צה"ל.

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים על מחאת הדיור, יולי 2011. עומר מירון
לשכת נתניהו: "כפי שהומלץ בדו"ח - אנו מביעים צער, אך לא מתנצלים". בנימין נתניהו/עומר מירון

"ישראל מכירה בחשיבותם של הקשרים ההיסטוריים בעבר ובהווה בין העם הטורקי לעם היהודי", נמסר הערב מלשכת ראש הממשלה. "ישראל עשתה ניסיונות רבים בחודשים האחרונים ליישב את המחלוקת בין המדינות, אך לצערנו אלו לא צלחו". וושינגטון הזהירה זה מכבר את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי היחסים בין ישראל לטורקיה ייפגעו אם יעמוד בסירובו להתנצל. אולי בשל כך, ההצהרה הישראלית מסתיימת בטון מפויס מעט, ונכתב בה ש"מדינת ישראל מקווה שתימצא הדרך להתגבר על המחלוקות, ותמשיך לפעול למען מטרה זו". כמו כן, נכתב כי ירושלים "מקווה שטורקיה תכבד את כללי המשפט הבינלאומי בכל הנוגע לשייט בים התיכון", כרמז לכך שישראל מתכוונת לעצור כל משט לא-חוקי נוסף שיישלח לרצועת עזה.

ארצות הברית הביעה צער על העמקת המשבר בין ירושלים לאנקרה. דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, אמרה כי וושינגטון "מצרה על כך ששתי המדינות לא הצליחו להגיע לסיכום שהיה יכול לגשר על הפערים ביניהן טרם פרסומו של דו"ח פאלמר". בתידרוך לעיתונאים בו התבקשה להתייחס לנושא, אמרה נולנד כי ארצות הברית מקווה שטורקיה וישראל ימשיכו לחפש דרכים לשפר את יחסיהן, וכי וושינגטון מעודדת את שתי המדינות לנקוט צעדים בכיוון זה. "כפי שאמרנו פעמים רבות, ארצות הברית מצרה על אובדן החיים ועל הנפגעים בתקרית", סיכמה.

אמש אמרו פקידים בכירים בירושלים כי ישראל תסרב בכל תוקף להתנצל. "הטורקים מתעקשים ואינם משאירים כל פינה למשא ומתן", האשימו. "הם רוצים להוריד את ישראל על הברכיים". לדבריהם, התנצלות תפתח פתח "רע מאוד" עבור ישראל בכל המישורים. הם ניסו להמעיט מעט מחשיבות מסיבת העיתונאים הדרמטית שכינס הבוקר שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, וטענו שבין כה וכה, הסחר הצבאי מול טורקיה הושעה במידה רבה, שהדרגים הדיפלומטים בין המדינות הופחתו לדרג מינימלי, ושהשגריר הישראלי עמד לסיים את תפקידו בכל מקרה. "הצעדים של הטורקים לא מפתיעים", קבעו הגורמים. "צפינו אותם, ולקחנו אותם בחשבון. נוכל לחיות עם העניין בתקופה הקרובה. לגבי ניתוק יחסים באופן מוחלט - האמריקאים לא יתנו להם לעשות זאת", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully