וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים מדיניים: "טורקיה רוצה את ישראל על ברכיה"

פנחס וולף

2.9.2011 / 15:39

גורמים בירושלים אמרו כי גירוש השגריר הישראלי באנקרה היה צפוי. "לא נתנצל. ישראל יכולה להתמודד עם המצב בזמן הקרוב. בכל מקרה האמריקאים לא ייתנו להם לנתק את היחסים באופן מוחלט"

גורמים מדיניים בישראל התייחסו היום (שישי) להודעת שר החוץ הטורקי על גירוש השגריר הישראלי, בעקבות סירוב ישראל להתנצל על אירועי המשט. "בכל מקום הם מתעקשים על התנצלות, הם לא משאירים פינה למו"מ", האשימו הגורמים. "הם רוצים להראות שהם הורידו את ישראל על הברכיים. אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו נחוש בעניין הזה. התנצלות הייתה פותחת פתח רע מאוד לישראל".

עוד על ההסלמה ביחסי ישראל-טורקיה
טורקיה מימשה את איומה: השגריר הישראלי יגורש
דו"ח פאלמר: "על ישראל להביע חרטה ולפצות הנפגעים"
טורקיה מציבה אולטימטום לישראל: "התנצלו עד מחר"

הגורמים התייחסו גם לדרישות הטורקיות להתנצלות, כפי שהופיעו גם בחלקים שדלפו מדו"ח פאלמר שחקר את אירועי המשט לעזה. "היינו מוכנים להביע צער משותף ולהקים קרן הומניטארית למשפחות ההרוגים, אבל הם דורשים התנצלות, פיצויים והסרת הסגר מעזה ושום דבר לא מעניין אותם. הם גם רצו שדו"ח פאלמר ייגנז וקלונם לא ייחשף. לישראל היה רצון טוב לסגור את הסיפור, אבל רואים שלהם לא היה רצון. מה שארדואן רצה זה להגיע לעזה, כמי שגרם להסרת הסגר, ולהחזיק ידיים לראש ממשלת חמאס, איסמעיל הניה".

טורקיה הכריזה גם כי ההסכמים הצבאיים עם טורקיה יושעו. בירושלים אמרו היום בתגובה כי הסחר הצבאי עם טורקיה כבר הושעה השנה, בשל החלטה ישראלית דווקא. "בעוד שהסחר האזרחי עם טורקיה עלה ב- 40 אחוז בשנה האחרונה, הסחר הצבאי נעצר בעקבות החלטה ישראלית, כי לא רצינו לקחת סיכון שהנשק המיוצר בישראל ייפול לידיים לא נכונות, כמו לידיים אירניות", אמרו הגורמים לוואלה! חדשות. "בכל מקרה, הצעדים לא מפתיעים", קבעו הגורמים. "צפינו את הצעדים הללו ולקחנו אותם בחשבון. נוכל לחיות עם העניין בתקופה הקרובה. לגבי ניתוק יחסים באופן מוחלט – האמריקאים לא יתנו להם לעשות זאת".

"לא נתנצל על הגנה עצמית"

גורמים מדיניים בכירים נוספים בירושלים אמרו בתגובה להחלטת טורקיה לגרש את השגריר הישראלי באנקרה, כי "השגריר סיים ממילא את כהונתו לפני מספר ימים וכבר נפרד מעמיתיו הטורקים. ממילא הוא אמור להגיע לארץ בימים הקרובים". ביחס לדו"ח פאלמר שחקר את ההשתלטות על המשט הטורקי לעזה, אמרו הגורמים כי ישראל מאמצת את הדו"ח, בכפוף להסתייגויות שפורטו על ידי נציגה לוועדה, יוסי צ'חנובר. "ישראל מניחה שטורקיה תכבד את כללי המשפט הבינלאומי בכל הנוגע לשיט בים התיכון", אמרו הגורמים.

"המשט היה ניסיון בוטה לפרוץ את הסגר הימי על עזה והדו"ח מאשרר את חוקיות הסגר ואת זכותה של מדינת ישראל לאכוף אותו גם במים בינלאומיים. יש לזכור שהסגר הימי הוטל במטרה למנוע הברחת טילים ונשק אחר לידי חמאס, ארגון טרור ששולט בעזה ונתמך על ידי אירן. באירועי משט המרמרה, חיילים ישראלים עלו על סיפון הספינה כשברשותם אמצעי אל-הרג. ישראל מביעה שוב את צערה על אובדן החיים אך לא תתנצל על פעולות ההגנה העצמית של חייליה. לישראל כמו לכל מדינה זכות לגיטימית להגן על אזרחיה ועל חייליה".

"ישראל מכירה בחשיבותם של הקשרים ההיסטוריים בעבר ובהווה בין העם הטורקי לעם היהודי. לאור זאת, מדינת ישראל עשתה ניסיונות רבים בחודשים האחרונים ליישב את המחלוקת בין המדינות אך לצערנו אלה לא צלחו. מדינת ישראל מקווה שתימצא הדרך להתגבר על המחלוקת ותמשיך לפעול למען מטרה זו".

"לגרש את שגריר טורקיה בארץ"

במערכת הפוליטית, הדעות חלוקות לגבי התגובה הרצויה של ישראל למהלך הטורקי. "עקרון ההדדיות וחוק המזרח התיכון מחייבים גרוש מידי של שגריר טורקיה, הגשת תביעת פיצויים על ידי חיילי השייטת שנפגעו ומדינת ישראל על ההוצאות שנגרמו לה עקב התרשלות טורקיה במניעת הפלגת המשט הבלתי חוקי והפסקה לאלתר של אספקת המזל"טים לטורקיה ותחזוקתם", דרש ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי). לדבריו, בשבוע הראשון לאחר פגרת הכנסת הוא יקדם את הצעת החוק שלו להכיר בהשמדת העם הארמני על ידי טורקיה.

חברו למפלגה, ח"כ מיכאל בן ארי קרא לשר החוץ אביגדור ליברמן לגרש את השגריר הטורקי. "אם היינו מקדימים לגרש את השגריר יחד עם המרמרה, הטורקים היו מבינים כבר אז שישראל איננה שק אגרוף. הגיע הזמן להפסיק את מדיניות ההתרפסות", אמר.

מנגד, אמרה ח"כ חנין זועבי (בל"ד) אמרה כי האקט של הטורקים הוא "התגובה הנכונה מול הזלזול הישראלי המתמשך בחיי אדם, בגאוות העמים באזור ובריבונות המדינות השכנות. טורקיה לא תהיה המדינה האחרונה שמחליטה לשים קץ לשחצנות ולכוחנות הישראלית. כמו שישראל מתחילה לשקול ברצינות סדר חברתי חדש, עליה לשקול סדר מדיני חדש בו היא משלמת מחיר כבד על מדיניות של דיכוי, כיבוש וכוחנות".

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) קרא לנהוג באיפוק, "שכן האינטרס לשימור מרבי של היחסים עם טורקיה, הינו אינטרס ישראלי ומזרח תיכוני כאחד. האחריות של ישראל כלפי היציבות במזרח התיכון וקידום האינטרסים שלה במרחב, דורשת מאמץ מיוחד לתיקון יחסינו עם עם טורקיה. זו העת להחריש, כי אין מרצים מדינה בשעת כעסה וחולשתה".

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) אמר כי, "מדובר בשיא שלילי נוסף במערכת היחסים שהולכת ומדרדרת לאורך השנתיים האחרונות. אמנם הנסיגה בקשרים איננה תוצר של מדיניות ישראל אלא נובעת בעיקר ממגמות אחרות, אך השיא השלילי החדש שהגענו אליו איננו בלתי נמנע. עדיין לא מאוחר מדי להגיע לפשרה שתשרת את האינטרסים ההדדיים: הגנה על לוחמי צה"ל מפני תביעות משפטיות בינ"ל והבעת צער על האבדות בנפש".

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אמר כי "ממשלת ישראל צריכה לעמוד איתן כנגד החוצפה והסחטנות של הממשלה האיסלמיסטית של טורקיה. דווקא הטורקים שתומכים בארגוני טרור שיורים כל יום רקטות על אזרחי ישראל הם אלה שחייבים להתנצל ולקחת אחריות. טורקיה, שמדכאת באכזריות ובניגוד לכל נורמה בינלאומית את השאיפות הלאומיות של הכורדים, היא האחרונה שיכולה להטיף למדינת ישראל. כנראה שההנהגה הטורקית בחרה בברית עם הטרור האיסלאמיסטי הפונדמנטליסטי עוד מימי עופרת יצוקה".

מי שדווקא כן הגיב הסיפוק להחלטה הטורקית, הם ארגון חמאס והג'יהאד האיסלמי. בהודעה שפרסם מסר ארגון חמאס כי החלטת טורקיה היא "צעד בכיוון הנכון בתגובה לשחצנות הישראלית ולמתקפה על המשט לעזה. ברצוננו להביע את הזדהותנו עם טורקיה ובעיקר עם משפחות קורבנות המשט שמתו למען צדקת הסוגיה הפלסטינית והסרת המצור על עזה". עוד קרא חמאס למדינות המוסלמיות להחרים את ישראל, לפעול למען הסרת המצור ולהמשיך לסייע לתושבי עזה. גם ארגון הג'יהאד האיסלמי בירך על הצעד הטורקי. דובר הלשכה המדינית של הארגון, השייח' נאפז עזאם, אמר כי "מדובר בצעד חיובי שמבטא את עוצמתו של העם הפלסטיני בטורקיה ומחזק את עמידתו האיתנה של העם הפלסטיני אל מול ישראל". עזאם שיבח את טורקיה הדורשת את כבודה, כלשונו, בזמן שישראל מסרבת להתנצל. הוא הוסיף כי צעד זה מחזק את מעמדה של טורקיה ברחוב הערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully