וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר בכיר: אין די בסוללת 'כיפת ברזל' אחת בבאר שבע

יפתח שפיר, חוקר בכיר במכון למחקר ביטחון לאומי סבור שרוב הקשיים מהם סובלת המערכת הם פתירים, בעיקר בשיפור טכני ובאימונים. רכיבי הסוללה השלישית כבר בצה"ל, ובנ"מ נערכים לפרישתה

"כיפת ברזל", מערכת יירוט הרקטות מתוצרת "רפאל", זכתה באחרונה למחמאות רבות, על הצלחתה ביירוט הרקטות שנורו לעבר דרום הארץ וצמצום הפגיעה באוכלוסיית הערים שבסמוך להן מוצבות סוללותיה.

כה רבה הייתה ההתלהבות, ששר הביטחון, אהוד ברק, מיהר להכריז כי בשבוע הבא תוצב סוללה שלישית של המערכת הראשונה מסוגה בעולם בסמוך לעיר אשדוד – ובכך תצטרף לאלו המוצבות בסמוך לבאר שבע ולאשקלון. רכיבי הסוללה כבר הועברו לבית הספר לנ"מ בימים האחרונים, והצוות המיועד החל להתאמן באינטנסיביות לקראת פריסתה. מומחה אקדמי לביטחון מאמין שהמערכת עוד סובלת מקשיים, אבל כאלה שאת רובם ניתן לפתור. עם זאת, למרות תוספת הסוללה לעיר אשדוד, הוא משוכנע - סוללה אחת פשוט לא תספיק כדי להגן על עיר בגודלה של באר שבע.

עוד על "כיפת ברזל"
שר הביטחון: ”כיפת ברזל” נוספת בתוך עשרה ימים
על עלות יירוט הרקטות בגל האחרון
שביעות רצון מכיפת ברזל: ”לא צריך ליירט כל רקטה”

כיפת ברזל. AP
"קודם כל מערכת פוליטית, רק אחר כך מבצעית". כיפת ברזל/AP

יפתח שפיר, חוקר בכיר במכון למחקר לביטחון לאומי, מאמין שהקשיים מהם סובלת המערכת, בגינם לא הצליחה למנוע את מותו של אזרח אחד ופציעתם של כמה נוספים, הינם בבחינת "מחלות ילדות", והקשר שבין "רפא"ל" לצוותים המפעילים את הסוללות בשטח יאפשר חקר מעמיק של הביצועים, ושיפור מהיר ומשמעותי בשטח.

לצד זאת, שפיר טוען כי כמות הסוללות המבצעיות המוצבות ברחבי ישראל, פשוט לא מספיקות כדי להגן על הדרום. בנוסף הוא טוען כי סוללה אחת לא יכולה להגן על עיר בגודלה של באר-שבע – העיר השנייה בגודלה בישראל. לדבריו, נקודות שונות ברחבי העיר עליה אמורה להגן סוללה, עשויות לזכות למידת הגנה שונה, בין היתר בשל מהירות הרקטה המיורטת, גובהה וכיוון מעופה. יתרה מזו, יכולת ההגנה מוגבלת במספר היירוטים שהסוללה מסוגלת לבצע ביחידת זמן. במלים אחרות, גם ל"כיפת ברזל" יש "נקודת רוויה".

שפיר לא לבד: קצינים בכירים בחיל האוויר כבר הודו מספר פעמים כי הסוללות אינן מסוגלות לספק הגנה של מאה אחוזים מירי הרקטות. מלבד הוספת סוללות, שפיר מאמין כי שיפורים טכניים במערכת ושיפור במערך האימון של הצוותים עשוי לסייע בהתמודדות עם הירי מרצועת עזה.

הסלמה בדרום: הרוג מפגיעה ישירה בבאר שבע. אלברטו דנקברג, שי מכלוף, רויטרס
לא מספקת הגנה אבסולוטית. מכוניתו של יוסי שושן, שנהרג מפגיעת גראד בבאר שבע/רויטרס, אלברטו דנקברג, שי מכלוף

"'כיפת ברזל' היא קודם כל מערכת פוליטית, ורק אחר-כך מבצעית", כותב שפיר במאמר שפרסם. לדבריו, ראשי צה"ל התנגדו לאורך השנים לפתח את המערכת, מאחר שלא הבינו כי מנהיג פוליטי יתקשה לומר לציבור - "יש מערכת שמסוגלת להגן עליכם, אך לא נפתח אותה". לכן, טוען שפיר, כשהגיעה הסוללה הראשונה, ביקשו בצה"ל להציב אותה להגנה על שטחים מסוימים, ובניגוד לדעתם, החליט הדרג המדיני להציב אותה בפאתי הערים.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully