וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הפילוג הפנימי, כמה יגיעו ל"צעדת המיליון"?

28.8.2011 / 14:10

הסטודנטים מתקרבים לטרכטנברג, דפני ליף וחבריה קראו לראש צוות ההידברות להתפטר, אמש הפגינו רק 20 אלף בני אדם. האם אנו עדים לדעיכת המחאה? האם מיליון בני אדם ייצאו לרחובות?

נציגי גרעין מייסדי המחאה, התאחדות הסטודנטים והמאהלים השונים, הציגו אמש (שבת) חזית מאוחדת במהלך הפגנות המחאה שבהן השתתפו כ-20 אלף בני אדם, אולם נראה כי הקרעים האידיאולוגיים בין הצדדים, עלולים לפגום ב"צעדת המיליון" המתוכננת להתקיים במוצאי השבת הקרובה.

מלבד האכזבה על ההשתתפות המועטה באופן יחסי של ההפגנות אמש, נראה כי בשטח קטן מיום ליום כוחה של המחאה. 1,000 האוהלים שהוקמו ברחבי תל אביב בחודש האחרון הם הנכס האסטרטגי החשוב יותר עבור מנהיגי המאבק. ככל שעוברים הימים, מסתבר שמדובר בנכס נטוש.

המחאה לאן? - כותרות אחרונות:

מחאת הדיור: עשרים אלף הפגינו בתל אביב
הפגנות המחאה חוזרות: "מפגן כוח שלא נראה בישראל"
צפו: פעילי המחאה השתלטו על בניין נטוש בתל אביב

דפני ליף בעצרת מחאת האוהלים בתל אביב, אוגוסט 2011. דרור עינב
מטבח המאהלים בשדרות רוטשילד אינו מתפקד מזה שבוע. דפני ליף/דרור עינב

למעלה ממחצית האוהלים בשדרות רוטשילד ובמקומות אחרים בתל אביב עומדים נטושים. איש אינו ישן בהם ובמשך שעות האור, איש אינו נמצא בסביבתם. מטבח המאהלים בשדרות רוטשילד אינו מתפקד מזה שבוע בשל מחסור בתרומות וכוח אדם. אוהל התאחדות הסטודנטים בשדרות רוטשילד, אחד ממוקדי קבלת ההחלטות המרכזיים בחודש האחרון, נטוש רוב שעות היממה ומנהיגי הסטודנטים כמעט ואינם שוהים בו.

מנהיגי המחאה מודים כי "צעדת המיליון" יכולה להתקיים רק בתל אביב. ירושלים אינה אופציה, למרות היותה מוקד סמלי השלטון בישראל. רבבות מפגינים יכולים להגיע לירושלים, אבל בנוגע לאפשרות שמאות אלפים יגיעו לבירה - זה כבר סיפור אחר לגמרי. היעדר כוח אדם זמין במאהלים בתל אביב לצורך שימוש בהפגנות ספונטניות ומתוכננות, יוצר אפקט מצטבר שלילי בתודעה הציבורית. המחאה הופכת ממוסדת מיום ליום, נחבאת אל הכלים, אל הדירות ולבתי הקפה - ובכך קטן כוחה.

איציק שמולי במסיבת עיתונאים של מחאת הסטודנטים ופורום ארגוניים חברתיים בה מבהירים מהן הציפיות מועדת טרכטנברג, אוגוסט 2011. שי אוקנין
הסטודנטים ייענו לקריאה לקיים דיון מהותי. יו"ר התאחדות הסטודנטים איציק שמולי/שי אוקנין

גורמים בכירים בהתאחדות הסטודטים הארצית הודו בסוף השבוע כי בכוונתם להיענות לקריאתו של פרופ' מנואל טרכטנברג לדיון מהותי, אפילו כבר בשבוע הקרוב. מסגרת תקציב הפתרונות הפוטנציאלית של טרכטנברג, נעה לפי הידוע לסטודנטים סביב 12-15 מיליארד שקלים, ולא סביב שניים עד שלושה מיליארד שקלים, כפי שנטען עד כה.

הכרזתו של שר הביטחון אהוד ברק, לפיה משרדו מוכן לשקול קיצוץ תקציבי, מחזקת את הנחת ההתקרבות בין הסטודנטים לפרופ' טרכטנברג. ברגע שיוצע תקציב פתרונות כזה, עלול גרעין המייסדים בראשותה של דפני ליף וחבריה להיתקל בבעיה קשה. בשבוע שעבר הם ביקשו מפרופ' טרכטנברג להתפטר וזאת ללא תיאום או הסכמה מצד הסטודנטים, הארגונים החברתיים ותנועת "דרור ישראל".

גרעין המייסדים, כך נראה, לא מכיר בסמכותו או ביכולותיו של פרופ' טרכטנברג. ההימור הגדול של מובילי המאבק הוא פשוט: ישיבה עם הפרופסור, תמקד את מלוא תשומת הלב הציבורית. במקרה שכזה, דפני ליף וחבריה יישאבו בעל כורחם. בימים האחרונים ניתן היה לזהות סימנים לעתיד להתרחש, כאשר נציגי המאהל בירושלים, המאהל השני בגודלו במדינה, הופיעו בפני ועדת טרכטנברג. הרשמים מהדיון בוועדה הועברו להנהגת הסטודנטים הארצית ולארגונים החברתיים, לקראת פגישה "עסקית" ראשונה. אם פגישה שכזו לא תצא אל הפועל, הסטודנטים מבטיחים "לשים הכל על השולחן", כולל אי פתיחת שנת הלימודים הקרובה.

החלטה על מבנה ההנהגה

ביום שישי האחרון התכנסה הנהגת המאהלים לדיון ארוך. בסופו של דבר התקבלה החלטה על מבנה ההנהגה: 10 נציגי מאהלים מרחבי הארץ ושלושה נציגים מגרעין המייסדים של המאבק יקבלו את ההחלטות המהותיות ב"פורום 13" החדש. 10 נציגי האוהלים יתחלפו מדי שבועיים בנציגים אחרים, במטרה לייצג את כלל קולות המאהלים, לאורך זמן ובצורה הוגנת.

דפני ליף וחבריה הביעו מורת רוח קלה מההחלטה שהתקבלה ברוב קולות. ברצונם להישאר אמורפים כבעבר, ללא פורום מצומצם. סוגיות אלו ואחרות צפויות לעלות היום בערב, בדיון שיקיימו גרעין המייסדים ועשרת הנציגים.


יגאל רמב"ם ממובילי המאבק, פועל כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות, למען גיבושה של תנועה פוליטית חדשה, למרות שתפיסתו הפוליטית אינה מקובלת על הסטודנטים, תנועת "דרור ישראל", הארגונים החברתיים וכמובן, גרעין המייסדים. בפלישה בשבוע שעבר לבניין ברחוב דב הוז, רמב"ם היה זה שאחז במטאטא וניקה את הקומות יחד עם חבריו. באותו הזמן, דפני ליף הגיעה למקום, התראיינה לכלי התקשורת ונעלמה תוך שניות. מיצג תקשורתי קצר - ותו לא.

האוהלים הנטושים ברחבי תל אביב וכניסתם המדודה והקבועה של משתייכים לשכבות החלשות, חייבת להדיר שינה מעיניהם ההחלטות בשני הצדדים - הממשלה ומובילי המחאה. מנכ"ל משרד הרווחה לשעבר, ד"ר יגאל בן-שלום, כבר הזהיר מפני הצטרפות מסיבית של השכבות החלשות לגל המחאה, כבר בתקופת החגים הקרבה.

לדברי ד"ר בן שלום, עד כה ראינו שהשכבות החלשות, נמנעו מפאת מצבן הכלכלי הקשה לקחת חלק במחאה מפני שהיו עסוקות בבעיות קיומיות. אולם במידה שלא תהיה הסכמה על תוכנית יישומית וביצועית בסוף עבודתה של ועדת טרכטנברג, הקושי הכלכלי האדיר של השכבות החלשות בהיערכות לקראת החגים בתחילת השנה, יוביל להצטרפותן המסיבית לגל המחאה".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully