וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: נתיר למצרים להכניס מסוקים ואלפי חיילים לסיני

בשבוע שעבר החלו כוחות מצריים במבצע בטחוני בסיני ובאישור ישראל נכנסו לאזור כאלף חיילים. בראיון שנתן שר הביטחון ל"אקונומיסט" הוא פירט אודות התכנון להכניס תיקונים בהסכם השלום

"לפעמים צריך להכפיף שיקולים אסטרטגיים לצרכים טקטיים", כך אמר שר הביטחון, אהוד ברק, בראיון לשבועון "אקונומיסט", שהתפרסם הלילה (שישי). ברק אמר את הדברים בהתייחסו למהלך הצפוי בו תאפשר ישראל למצרים להכניס אלפי חיילים וכוחות מערכת הביטחון לחצי האי סיני למרות ההגבלות המפורשות שנקבעו בנושא בהסכמי קמפ דיוויד אשר נחתמו ב-1979.

עוד באותו נושא
"ישראל הסכימה לתיקונים בהסכם השלום עם מצרים"
"ישראל תשקול בחיוב בקשה להרחיב הכוחות בסיני"
מצרים: כוחות זורמים לסיני לקראת מבצע ביטחוני


"יהיו להם מסוקים ורכבים משוריינים", הרחיב ברק בראיון, "אבל לא נאפשר כניסת טנקים מעבר לגדוד השריון היחיד שכבר נמצא שם". הסכם השלום בין ישראל למצרים קובע כי אזור חצי-האי סיני יהיה אזור מפורז. לכן, כוח בינלאומי הוא שמסייר באזור וארצות הברית גם היא מפקחת על סיני מהאוויר.

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, הנחה את היועמ"ש לכנסת, עו"ד איל ינון, לבחון מיידית האם מהלך זה מחייב את אישור הכנסת. ריבלין אמר: "לא מן הנמנע, כי ההיתר שניתן להכנסת כוחות מצריים לסיני שנקבע כשטח מפורז בהסכם השלום, יחייב את אישור הכנסת. אם אכן כך, אבקש להביאו לאישרור הכנסת. אין די בסיכום בין שר הביטחון לרה"מ ואף לא באישור הממשלה. דרוש אישור הכנסת על כל שינוי מהותי בהסכם מדיני. כך היה בעבר לגבי ציר פילדלפי וכך לגבי מהלך זה".

הפעם היחידה שישראל אישרה למצרים להכניס כוחות צבאיים לאזור, לפני שנפתח הדיון מחדש בעקבות אירועי השבועות האחרונים, הייתה בשנת 2005, כשישראל אפשרה לכוח משטרתי מצרי להגיע למעבר רפיח. אם אכן יוכנסו התיקונים להסכם השלום, תוכל מצרים להכניס כוחות צבאיים רבים יותר לסיני.

שר הביטחון אהוד ברק יחד עם אלוף פיקוד דרום טל רוסו והרמטכ"ל בני גנץ באזור הפיגוע בדרום, אוגוסט 2011. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
לפעמים צריך להכפיף שיקולים אסטרטגיים לצרכים טקטיים". אהוד ברק מסייר עם הרמטכ"ל סמוך לגבול המצרי/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בשבוע שעבר כבר החלו כוחות מצריים במבצע "הנשר", ובאישור ישראל נכנסו לחצי האי כאלף חיילים, וכן כוחות שריון. אז אמר גורם בטחוני בכיר, כי אכן קיים סיכוי גבוה כי תיענה בחיוב הבקשה המצרית להרחיב את האישור, ולהכניס כוחות נוספים.

"ישראל עשויה לשקול את המהלך בחיוב", אמר הגורם, "פגיעה בתשתיות הטרור בחצי האי סיני, על כל המשתמע מכך, משרתת הרי לא רק את האינטרס המצרי, אלא גם את הישראלי – והפיגוע ביום חמישי מוכיח זאת".

במהלך הראיון הדגיש ברק את הסיכונים לטווח הרחוק אשר כרוכים בכניסת הצבא המצרי לסיני. ביניהם, ההבנה כי הכוחות שיוכנסו לחצי האי ככל הנראה לא יוצאו ממנו בקרוב על ידי הממשלה המצרית הנוכחית או על ידי זו שתקום בקרוב.

כמה אלפי חיילים בסיני לא יהוו כנראה סיכון רציני כשלעצמם, אולם ההסטוריה של סיני כזירת קרב במלחמות ישראל-מצרים וחופש הפעולה שהלוחמים המצרים באזור נטו לקחת לעצמם בעבר הן ככל הנראה חלק מ"השיקולים האסטרטגיים" עליהם דיבר ברק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully