וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בלוב: "מכתרים בניין ובו קדאפי ובניו"

הכוחות המחפשים אחר שליט לוב המודח טוענים כי הם מנהלים קרב אש עם אחרוני נאמניו בבניין בבירה טריפולי, סמוך לארמונו: "הם ביחד, במסדרון צר", סיפר אחד מהם. "היום נסיים את זה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד)

האם מועמר קדאפי עומד להילכד, יומיים אחרי שנמלט מארמונו שנכבש? לטענת המורדים שהדיחו השבוע את שליט לוב, כוחותיהם מכתרים אחר הצהריים (חמישי) בניין דירות בבירה טריפולי, סמוך למתחם באב אל-עזיזייה שבו שכן ארמונו של קדאפי - והם מאמינים כי הוא מתחבא במקום עם כמה מבניו.

לפי הדיווח, מתנהל קרב אש בין המורדים לנאמני קדאפי שנמצאים בבניין. המורדים לא ציינו מדוע הם חושבים שבני משפחת קדאפי נמצאים במקום. "הם נמצאים ביחד, במסדרון צר", אמר לרויטרס אחד הלוחמים המשתתפים בקרב, מוחמד גומא. "היום אנחנו מסיימים. היום נסיים את זה".

סופו של קדאפי - עוד כותרות בוואלה!:
בטריפולי, במנהרות או בעיר הולדתו - איפה קדאפי?
"נוורלנד" של קדאפי: בתוך ארמונו של שליט לוב
פרס על ראש קדאפי; שר החוץ שלו: "שלטונו נגמר"
קדאפי טען: "זו נסיגה טקטית, יצאתי לסייר בטריפולי"

המורדים פורצים אל תוך באב אל-עזיזייה, המתחם המבוצר של שליט לוב מועמר קדאפי, טריפולי, 23 באוגוסט 2011. רויטרס
הקרבות בטריפולי נמשכים/רויטרס

לפי דיווח שהתפרסם מוקדם יותר. המורדים היו על עקבותיו של קדאפי כבר אתמול, וכנראה "פיספסו" אותו במספר שעות. בדיווח שפורסם במגזין הצרפתי "פריז מאץ'", נטען כי כוחות קומנדו של המורדים פשטו אתמול בבוקר על בית פרטי בטריפולי שבו ככל הנראה הסתתר קדאפי לזמן מה.

הדיווח, נטען, מסתמך על מקור ביחידה העוסקת בתיאום בין המורדים הלובים לגורמי מודיעין במדינות ערב. לפי הדיווח, החיילים הגיעו לבית אתמול ב-10:00 בבוקר, בעקבות טיפ שקיבלו מ"מקור אמין". במקום נמצאו עדויות לכך שקדאפי בילה במקום את הלילה. עוד נטען בדיווח, כי הערכת המודיעין היא שקדאפי עדיין נמצא בטריפולי.

עשרות הוצאות להורג - על ידי שני הצדדים

במקביל לאירוע הזה, נמשכת גם הלחימה במוקדים נוספים בטריפולי, שבהם ממשיכים לפעול "כיסים" של נאמני קדאפי. בשעות הצהריים דווח על חילופי אש עזים סביב מלון במרכז העיר, בין כוח מורדים הנמצא על גג המלון, לצלפים מנאמני קדאפי הנמצאים על הבניינים שסביבו.

המורדים פורצים אל תוך באב אל-עזיזייה, המתחם המבוצר של שליט לוב מועמר קדאפי, טריפולי, 23 באוגוסט 2011. רויטרס
שתיים מהגופות שהתגלו במתחם באב אל-עזיזייה/רויטרס

בד בבד, הולכים ונחשפים מימדי ההרג במהלך הלחימה בבירת לוב בימים האחורנים. כתב רויטרס במרכז טריפולי דיווח כי ראה במתחם צבאי בעיר למעלה מ-30 גופות מחוררות בכדורים של חיילים, ככל הנראה מנאמני קדאפי. לפחות שניים מהם היו אזוקים - עדות לכך שהוצאו להורג.

מנגד, גורמי רפואה בטריפולי דיווחו היום כי 17 גופות נמצאו במתחם מגוריו של קדאפי בבאב אל-עזיזייה, וכי נראה שמדובר במורדים שהוצאו להורג על ידי נאמניו. קירסטי קמפבל, פעילה בארגון הומינטרי בריטי, אמרה לרויטרס כי המורדים מצאו את הגופות כשפרצו למתחם באב אל-עזיזייה. להערכתה, מדובר באזרחים שנורו כמה ימים לפני שאותרו גופותיהם.

נאמני קדאפי מתבצרים בעוד שתי ערים

גם מחוץ לטריפולי טרם הסתיימה הלחימה, ונאמניו של קדאפי ממשיכים להתבצר ולהילחם בשני מוקדים: סירת, עיר הולדתו של קדאפי הנמצאת במרכז קו החוף, והעיר המדברית אל-סבחה שבדרום המדינה. בסירת, דיווחו אתמול המורדים כי הם מנהלים משא-ומתן על כניעה עם אנשי העיר, אך היום התחדשה הלחימה, וכוח של כ-1,000 מנאמני קדאפי יצא מהעיר ופתח בקרב עם המורדים המקיפים אותה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש "מועצת המעבר הזמנית" של המורדים בלוב, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, פירסם אחר הצהריים קריאה לכל בני העם הלובי שעדיין נמצאים תחת שליטת קדאפי "להצטרף למהפכה". הוא הוסיף כי "יקבל בברכה כל ניסיון לשאת ולתת עם נאמני קדאפי כדי למנוע עוד שפיכות דמים". עוד הוסיף, כי לאחר השלמת המהפכה, "יחולק כל העושר הלובי באופן צודק בין כל האזרחים".

היום שאחרי המהפכה היה גם דאגתו של ראש ממשלת המעבר של המורדים, מחמוד ג'יבריל, שהתריע כי המדינה עלולה להיקלע ל"חוסר יציבות מסוכן" אם לא תקבל בהקדם סיוע ממדינות העולם. בלעדי סיוע כזה, אמר ג'יבריל בתום פגישה עם ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני, "מועצת המעבר לא נוכל לספק שירותים לאזרחים או לשלם משכורות לעובדי המדינה, שלא קיבלו שכר כבר חודשים. אנו זקוקים לכסף - מיד".

שר החוץ הבריטי הכחיש: אין כוחות שלנו בלוב

התגובה הראשונה לדבריו של ג'יבריל הגיעה עד מהרה מברלוסקוני עצמו, שהודיע על הפשרת נכסים לוביים שהיו מוקפאים בחודשים האחרונים בבנקים איטלקים משום שהיו שייכים לגורמים לובים בכירים, בסכום של 350 מיליון אירו (כחצי מיליארד דולר). עוד אמר ברלוסקוני כי חברת Eni האיטלקית, מפיקת הנפט הזרה הגדולה ביותר בלוב, תעביר "כמויות גדולות" של גז ודלק לאזרחי המדינה ללא תשלום.

המורדים פורצים אל תוך באב אל-עזיזייה, המתחם המבוצר של שליט לוב מועמר קדאפי, טריפולי, 23 באוגוסט 2011. רויטרס
החגיגות נמשכות במתחם ארמונו של קדאפי/רויטרס

בהמשך הודיע גם שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, במפגש בינלאומי ראשון של דיפלומטים בנושא עתידה של לוב, כי הוא קורא לאו"ם לנקוט ב"צעדים דחופים" כדי להפשיר נכסים לוביים בעולם. עוד הוסיף, כי פעולת נאט"ו תימשך במדינה, "עד שתהיה בטוחה כולה".

בהקשר זה, אישר היום שר החוץ של בריטניה, ליאם פוקס, כי כוחות נאט"ו מעניקים סיוע מודיעיני למורדים במסגרת המאמצים לאתר את קדאפי - אך הכחיש בתוקף את הדיווחים לפיהם כוחות קומנדו בריטיים וצרפתיים פועלים בשטח בלוב. בראיון ל-BBC, אמר פוקס כי בריטניה "תשמח לסייע למורדים בעידן שאחרי מועמר קדאפי, אך בלחימה עצמה, על המורדים להיעזר במדינות השכנות באפריקה ובמזרח התיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully