וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיבת העיתונאים פוצצה: "מובילי המחאה מנותקים"

24.8.2011 / 16:00

במסיבת העיתונאים שנערכה בבית סוקולוב הציגו מובילי המחאה את מסמך העקרונות על גיבושו עמלו בשבועות האחרונים. יושבי מאהלים התפרצו לדבריהם והטיחו בהם האשמות לגבי התנהלותם

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד)

נציגי מאהל המחאה החברתית בשדרות רוטשילד בתל אביב ומספר ארגונים חברתיים קיימו אחר הצהריים (רביעי) מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב, במהלכה הם חשפו את המתווה לשיקום החברה בישראל. הארגונים, בהם גם תנועת "דרור ישראל" המייצגת כמה תנועות נוער ביניהן "הנוער העובד והלומד", הציגו מסמך שהכינו ובו עקרונות לצמצום הפערים החברתיים והורדת יוקר המחיה בישראל. המסמך גובש בשבועות האחרונים במהלך סדרה של כעשר פגישות בין הגופים השונים.

לקראת סיומה התפוצצה מסיבת העיתונאים, לאחר שנציגי מאהלים שונים האשימו את מובילי המחאה כי הם מנותקים מהשטח, אינם ישנים באוהלים, ומייצגים רק את עצמם. אותם נציגים אמרו עוד כי הנהגת המחאה לא טרחה לעדכנם במסיבת העיתונאים ובגיבוש מסמך העקרונות.

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות:
האם המחאה צריכה להמשיך למרות המצב הביטחוני?
הבניין ה”מסוכן” שנפרץ במחאה - מתקן אימוני יס”מ
המשטרה פינתה פעילים שפלשו למבנה נטוש בת”א
למרות ההסלמה, מארגני המחאה ימשיכו להיאבק
פילוג בגרעין רוטשילד: ”יגאל רמב”ם לא שותף יותר”

מסיבת עיתונאים בעקבות מחאת האוהלים ומחאות שונות ברחבי הארץ נגד יוקר המחיה, אוגוסט 2011. דרור עינב
הציגו את העקרונות להורדת יוקר המחייה שגיבשו. מסיבת העיתונאים היום/דרור עינב

דרור שלום, ממאהל המחאה ברוטשילד, אמר לאחר פרוץ המהומות כי "הנהגת המאבק לא טרחה ליידע את אנשי המאהל בדבר קיומה של מסיבת העיתונאים וגם לא העבירה את מסמך העקרונות לידיעתם". דקלה צנציפר, גם היא מהמאהל ברוטשילד, אמרה שלאורך החודש האחרון היו נסיונות להשתיק נציגים ממאהל רוטשילד, בניגוד לדעתם של המארגנים. "אין בכוונתנו להמשיך במחאה שקטה. לא אכפת לי שביבי נתניהו יסתכל היום על מסיבת העיתונאים ויצחק, את הצחוק שלו נחזיר לו ישר לפנים, לביתו בקיסריה".

המסמך שהוצג במסיבת העיתונאים התרכז בנושאי דיור, חינוך, יוקר מוצרי המזון, יוקר הדלק, הפרטת החקלאות, הפרטת קרקעות, שיעור העוני הגבוה ובעיות נוספות. "ללא נקודות אלו, הציבור במדינת ישראל ימשיך להילחם על הפירורים אחד נגד השני: אמהות חד הוריות נגד מילואימניקים, סטודנטים נגד קשישים, ניצולי השואה נגד ציבור המורים וכיוצא בזה", נכתב במסמך. יצוין כי המסמך קיבל את ברכתה של ועדת המומחים האלטרנטיבית בראשות פרופ' אביה ספיבק, אך הוא אינו כולל בתוכו את סיכומי הדיונים של ענפי הוועדה השונים.

ראשונה לדוברים הייתה דפני ליף, ממייסדי מאהל המחאה בשדרות רוטשילד. "לפני כחודשיים, עם התקוממות גל המחאה הגדול ביותר בתולדות המדינה, חל שינוי תודעתי ענק בישראל. מי היה מאמין שבקיץ יצאו מאות אלפים להפגין, שעשרות מאהלים יוקמו, שהמונים יתחילו להתעניין?", שאלה ליף.

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה לפורר את המחאה ולהמשיך לנקוט במדיניות ההרסנית – דבר שהוביל לגל התייקרויות שהחריף את מצבו. משנוכח לדעת שהמחאה מתעצמת, הקים ראש הממשלה עוד ועדה. נתניהו הקים 20 ועדות עקרות מסמכויות מאז החלה כהונתו – טרכטנברג היא הצינית והמטעה מכולן".

ליף המשיכה ואמרה כי "ועדת טרכטנברג מטעה את הציבור ביודעין. בעוד שהציבור מצפה לשינוי, לוועדה אין את המנדט או הסמכויות לבצע שינוי זה. ללא החזרת הכנסת מפגרה, לא ניתן יהיה להביא לשינוי מהותי – קודם כל ברמת התקציב. תחושתנו היא שוועדת טרכטנברג היא טלאי. היא נועדה למוסס ולהרגיע את המחאה. אנחנו קוראים בהזדמנות זו לפרופ' טרכטנברג להתפטר לאלתר מוועדת הסרק. העם לא מבקש שינויים קטנים, אלא שינוי מהותי ועמוק – לא נוותר עד שדרישותינו יקבלו תשובה. בשבת הקרובה נקיים עצרת המונים שבה נקרא לך, ראש הממשלה: אתה לא צריך עוד ועדה, יש לך כבר אחת. זאת ועדה שבחרנו בעצמנו – כנסת ישראל. יש לנו מומחה מצוין לכלכלה, שאנחנו בחרנו אותו, והוא אתה, ראש הממשלה".

בלאגן ומהומה במסיבת העיתונאים של מנהיגי מחאת יוקר המחיה, אוגוסט 2011. דרור עינב
יושבי המאהלים האשימו את מובילי המחאה בכך שלא שיתפו את כולם בגיבוש המסמך/דרור עינב

"ללא צדק חברתי בפריפריה, לא יהיה צדק חברתי בעם ישראל", המשיכה ליף, שציינה כי בשבת יתקיימו עצרות, בין היתר, בראשון לציון, רמת הגולן ובמוקדים נוספים. "העצרת בשבת תהיה רק הכנה למפגן הכוח האזרחי שתזכה לראות בשבוע שלאחר מכן".

פסח האוספטר, יו"ר תנועת "דרור ישראל", אמר כי "גל המחאה מפיח תקווה חדשה בקרב רבים מאזרחי המדינה שהייאוש מכרסם בהם, בעיקר של הצעירים שיוצאים לרחוב. התכנסנו סביב שולחן עגול, ובמשך קרוב לשישה שבועות עסקנו בשאלה איך אפשר להביא מרפא ומזור ל-99% מהאזרחים, הגענו למסקנה שהדרך היחידה היא בשינוי משמעותי ועמוק של המבנה הכלכלי שנוצר כאן, לא רק על ידי ממשלת נתניהו, אלא במהלך 40 שנה שבהן הממשלות הלכו בישראל רק לכיוון אחד – להעשיר את העשירים ולתת פחות לשאר האזרחים".

מסיבת עיתונאים בעקבות מחאת האוהלים ומחאות שונות ברחבי הארץ נגד יוקר המחיה, אוגוסט 2011. דרור עינב
"ועדת טרכטנברג מטעה את הציבור". ליף, היום/דרור עינב

"המסמך המוצג לכם עכשיו הוא מסמך מסגרת", המשיך האוספטר, "המציג דברים עקרוניים וערכיים: הגדלת ההוצאה הממשלתית – דבר שנראה בעיני חלק מהכלכלנים כפשע". בנוסף, אמר האוספטר כי המסמך כולל "ביטול של חוק ההסדרים ושינוי התקציב הדו-שנתי. איפה יש עוד מקום בעולם שיש בו תקציב דו שנתי?". האוספטר קרא עוד לצמצם את הפערים בישראל, ולהביאם לרמה של אחת משלוש המדינות המובילות ב-OECD. "העוול ואי הצדק שהיו כאן חייבים להסתיים".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully