וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה תנתק היחסים עם סוריה? "איבדנו תקווה"

ניר יהב

23.8.2011 / 13:54

יועצו של הנשיא עבדוללה גול אמר כי הנשיא "מאוכזב קשות מהמשך שפיכות הדמים", על רקע דיווחים בתקשורת הטורקית לפיהם באנקרה שוקלים לנתק את הקשרים עם סוריה ולהקים אזור חיץ בגבול

"נשיא טורקיה, עבדוללה גול, מאוכזב קשות מהמצב שאליו הגיעו העניינים בסוריה ומהמשך הדיכוי ושפיכות הדמים שם" - כך אמר היום (שלישי) ארשאד הורמוזלו, יועצו הבכיר של הנשיא, לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון, על רקע קריאות גוברות בתקשורת הטורקית לנתק את היחסים עם סוריה. היועץ אמר כי מהראיון שהעניק הנשיא בשאר אסד לטלוויזיה בסוריה שלשום עולה כי הוא "אינו מקשיב לעם" אלא מעדיף להטיל על אחרים "את האחריות על טעויותיו במקום על משטרו".

מהומות בסוריה - כותרות אחרונות:
אסד: ”מי שינסה לפלוש לסוריה - ישלם מחיר גבוה”
סוף השבוע בסוריה: הצבא פשט על חומס, 36 נהרגו
אובמה קובע לראשונה: ”הגיע זמנו של אסד לפרוש”

העיתון ציטט במקביל "גורם רשמי טורקי" שאמר כי ההנהגה הטורקית "איבדה תקווה" לאחר ששמעה את דבריו של אסד והבינה כי הוא לא מוכן להקשיב לקולות אחרים. יועצו של הנשיא הטורקי קרא ל"כוחות הלאומיים בסוריה" – דהיינו, לאופוזיציה במדינה – "לאחד שורות ולהראות לעולם שהיא מאוחדת ומעניקה תקווה לעתיד של סוריה".

כמה כלי תקשורת בטורקיה דיווחו בימים האחרונים כי בהנהגה הטורקית שוקלים לנתק את הקשרים עם סוריה, ואף דנו ברעיון להקים אזור חיץ בגבול בין המדינות. "המועצה לביטחון לאומי בטורקיה התכנסה בסוף השבוע שעבר ודנה ברעיון להקים אזור חיץ כאפשרות להתמודדות עם הסלמת המצב בסוריה וחוסר יכולת של המשטר שם להשתלט על המצב", כך דיווח העיתון הטורקי "זמאן". יש לציין כי באופן רשמי, בכירים באנקרה הכחישו בשבוע האחרון נחרצות את העניין, והסבירו כי אין זה מתקבל על הדעת לקבוע אזור חיץ לאורך גבול של 900 קילומטרים.

האו"ם יחקור פשעים נגד האנושות בסוריה

בתוך כך, במישור הבינלאומי, אחרי שרבים ממנהיגי העולם קראו בשבוע שעבר לאסד לפרוש מתפקידו, ממשיכים המוסדות הבינלאומיים בצעדים נגד שלטונו. מועצת זכויות האדם של האו"ם, היושבת בז'נבה, הכריזה היום על הקמת ועדה לחקירת פעולות שלטונות סוריה נגד מפגיני האופוזיציה במדינה, שבין היתר תבדוק את החשדות לביצוע פשעים נגד האנושות.

נציבת האו"ם העליונה לזכויות אדם, נאבי פילאי. Elisa Day, AP
"חומרתן של ההתקפות הברוטאליות החוזרות ונשנות נגד המפגינים שוחרי השלום דורשות התייחסות מיוחדת". נציבת זכויות האדם, נאבי פילאי/AP, Elisa Day

הצעת ההחלטה שהגישו ארצות הברית והאיחוד האירופי התקבלה ברוב של 33 מתוך 47 המדינות החברות במועצה. ארבע מדינות התנגדו (בהן רוסיה, סין וקובה) ותשע נמנעו. לוב, שהייתה חברה במועצה, הושעתה ממנה לפני מספר חודשים ולא השתתפה בהצבעה. בין התומכות בהחלטה היו גם מדינות ערביות - ערב הסעודית וירדן.

ההחלטה גם קראה שוב ל"הפסקה מיידית" של האלימות השלטונית במדינה - בה נהרגו כבר לפחות 2,200 מפגינים מאש כוחות הביטחון, על פי נתוני האו"ם. "חומרתן של ההתקפות הברוטאליות החוזרות ונשנות נגד המפגינים שוחרי השלום בסוריה דורשות התייחסות מיוחדת", הסבירה נציבת זכויות האדם של האו"ם, נאבי פילאי.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully