וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שורת מומחים התגייסו למאבק: "שעה היסטורית"

15.8.2011 / 12:03

שורת אקדמאים ומומחים חברתיים השיקו צוותי ייעוץ ותמיכה למחאה החברתית. "בהנהגה שכחו מה תפקידה של הכלכלה - לעבוד בשירות החברה, ולא להפך". מובילי המחאה: הם לא מייצגים אותנו

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, קריינות: אביב אברמוביץ, עריכה: טל רזניק)

התשובה ל"צוות רוטשילד"? עשרות מומחים בתחום הכלכלה, החברה והרווחה, השיקו הבוקר (שני) במסיבת עיתונאים בתל אביב צוותי חשיבה חברתיים שהקימו לשירות גל מחאת האוהלים השוטף את הארץ. המומחים מבקשים לספק נתונים, ידע וגיבוי מקצועי ליושבי המאהלים, והם מבהירים כי יעבדו בשקיפות מלאה, תוך שיתוף הציבור וקיום מפגשים במאהלים. הצוותים יציגו מודלים שונים ואפשרויות ריאליות לפתרון הבעיות החברתיות שבבסיס המחאה הגואה.

צוותי המומחים הינם צוותים עצמאיים, שלא גויסו על ידי מנהיגי המאבק, ובמטה המאבק הדגישו כי מדובר בגוף מייעץ בלבד, ולא בגוף מחייב. במטה הדגישו כי אנשיו לא מכירים בצוות ובפעילותו: "לא כינסנו אותו, ולא ביקשנו את התכנסותו. מדובר בצוות מומחים שהתגבש בצורה עצמאית ואנחנו לא תלויים בו או בהחלטותיו", אמר רועי נוימן, מגרעין מייסדי המחאה. עם זאת, רשימת המומחים הוצגה בפני מנהיגי הסטודנטים, על ידי פרופ' אביה ספיבק, אך היא לא אושרה על ידם בשום צורה.

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות
המומחים מתגייסים למאבק - ורובם הגיעו משמאל
ליכודניקים בצפון מתייאשים מנתניהו: ”פוגע בחלשים”
דעה: מחאת האוהלים - בגידת השכבות החלשות

פרופ' יוסי יונה, ממובילי הצוותים, אמר באירוע כי "אנו מבקשים לסייע בעיצוב דמותה של החברה. אנו חדורי אמונה בצורך לשנות את השיטה. בהנהגה שכחו מה תפקידה של הכלכלה- תפקידה לעבוד בשירות החברה, ולא תפקיד החברה לעבוד בשירות הכלכלה". יונה הוסיף עוד כי "יש עתיד לארץ ולתושביה. המחאה אינה אנוכית, ואינה מגזרית. היא שזורה בתביעה לצדק חברתי לכל. צוותי המומחים קוראים ליוזמה אזרחית שמטרתה לשרת את התנועות ואת ארגוני המחאה השונים".

מסיבת עיתונאים שבה מציגים את צוות האקדמאים שייעץ למחאה החברתית, אוגוסט 2011. דרור עינב
מובילי הצוותים - אספינולי, יונה, ספיבק ובר שלום במסיבת העיתונאים, היום/דרור עינב

יונה התייחס בהמשך לקשר שבין הצוותים לארגוני המחאה. "אנחנו נפעל עימם בשקיפות מלאה. אנחנו מומחים, אבל לא כל החוכמה אצלנו. נצברה המון חוכמה בשנים האחרונות, ונצברת חוכמה אדירה במאהלים". יונה התייחס גם לפרסומים לפיהם הצוותים ייצגו את מאהלי המחאה מול ועדת טרכטנברג, ואמר כי "בדומה למנהיגי המחאה, אין לנו עניין להתדיין עם ועדות שתפקידן להוליך שולל ובכך להחמיץ את ההזדמנות של המחאה הזו. עבודת הצוותים לא תסתפק בתיקונים מינוריים במצב הקיים. אנחנו לא מתכנסים כדי לנסח אוטופיה, כיד לנסח שינוי מבני והדרגתי של השיטה. נשלב מומחיות מקצועית ורגישות חברתית. רגישות חברתית היא העיקרון שלאורו יש לקבוע את המדיניות הכלכלית. כלכלה בשירות החברה".

בתו של הרב עובדיה יוסף ומקימת המכללה החרדית בירושלים, עדינה בר שלום, אמרה במסיבת העיתונאים כי היא "נרגשת ושמחה לקחת חלק בפעילות הצוות. ניתנה לנו הזדמנות היסטורית ליצור אחדות בעם, לגשר לא רק על פערים כלכליים אלא גם על חומות של חשדנות ושנאת חינם שנוצרה בינינו. המחאה נותנת לכולנו הזדמנות ליצור חברה צודקת יותר, רגישה לזולת, מקשיבה לכאבו. כפי שכולנו יודעים, המצוקות החברתיות והכלכליות לא מבחינות בין קבוצות שונות. הן פוגעות בכולם ללא הבדל של דת". עוד אמרה בר שלום כי היא מודאגת מהגוון הפוליטי של המחאה. "זו מחאה ששייכת לכולם", ציינה בר שלום, והוסיפה כי עד כה הציבור הדתי נמנע מלהצטרף למחאה במספרים גדולים מטעמי צניעות.

מסיבת עיתונאים שבה מציגים את צוות האקדמאים שייעץ למחאה החברתית, אוגוסט 2011. דרור עינב
מסיבת העיתונאים, היום/דרור עינב

הצוותים הבהירו כי בבסיס עבודתם תעמוד הדרישה הרחבה של החברה ל"עיצוב מחדש של הכלכלה הישראלית ככלי לשירות החברה, ולא להיפך". זאת, בניגוד לשינויים הקוסמטיים בתחום השיטה הכלכלית הקיימת, לדבריהם, המוצעים על ידי ראש הממשלה. בסך הכול יוקמו תשעה צוותים, שיעסקו בתשעה נושאים: כלכלה, דיור ותחבורה, מינהל ציבורי, חינוך, בריאות, תעסוקה, משפט, ביטחון סוציאלי ועקרונות יסוד למדיניות צדק חברתי.

בדיקה של רשימת המומחים מגלה כי בניגוד לוועדת טרכטנברג, שביקשה להציג עצמו כחוצה גבולות ומחנות פוליטיים, לצוותים החדשים זיהוי פוליטי ברור – והוא נוטה שמאלה: פרופ' מרדכי קרמניצר, ראש הצוות המשפטי בקרב המומחים, וסגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, היה חתום ביולי 2010 על מכתב משפטנים ואנשי רוח בכירים שביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירת התנהלות מחוז ירושלים במשטרה מול המחאה בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח העיר. יחד איתו, חתם על אותו מכתב גם ראש צוות המינהל הציבורי עליו יוכרז היום – בראשות פרופ' איציק גלנור, נציב שירות המדינה לשעבר.

צעדת מחאה על מחירי הדיור. אורי לנץ
"לא ביקשנו את התכנסות הצוותים". הפגנה נגד יוקר המחייה בשדרות רוטשילד בתל אביב/אורי לנץ

השם הבולט ביותר המזוהה עם השמאל היא עורכת הדין טליה ששון, אשר הייתה חתומה על "דו"ח המאחזים" החמור שפורסם במהלך ממשלת שרון, ואשר התמודדה בבחירות האחרונות ברשימת התנועה החדשה-מרצ, ולא נכנסה לכנסת. גם פרופ' דני פילק, בעברו סרבן שירות בצה"ל, ויו"ר הארגון "רופאים ללא גבולות" חבר בצוות, ויוביל את צוות הבריאות. בראש צוות הכלכלה יעמוד פרופ' יוסי זעירא, שחתם בחודש מאי האחרון על מסמך מדיני אלטרנטיבי הקורא לחידוש המו"מ עם הפלסטינים.

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully