וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים מתגייסים למאבק - ורובם הגיעו משמאל

15.8.2011 / 10:45

שורת אקדמאים ומומחים בכירים, בהם מרדכי קרמניצר, מכריזים כעת בתל אביב על הצטרפותם למאבק, בהקמת צוותים שיעניקו ידע וגיבוי מקצועי למאהלי המחאה. "הכלכלה צריכה לשרת את החברה"

התשובה ל"צוות רוטשילד"? עשרות מומחים בתחום הכלכלה, החברה והרווחה, משיקים הבוקר (שני) במסיבת עיתונאים בתל אביב צוותי חשיבה חברתיים שהקימו לשירות גל מחאת האוהלים השוטף את הארץ. המומחים מבקשים לספק נתונים, ידע וגיבוי מקצועי ליושבי המאהלים, והם מבהירים כי יעבדו בשקיפות מלאה, תוך שיתוף הציבור וקיום מפגשים במאהלים. הצוותים יציגו מודלים שונים ואפשרויות ריאליות לפתרון הבעיות החברתיות שבבסיס המחאה הגואה. במטה המחאה לא מכירים בצוות ובפעילותו: "לא כינסנו אותו, ולא ביקשנו את התכנסותו. מדובר בצוות מומחים שהתגבש בצורה עצמאית ואנחנו לא תלויים בו או בהחלטותיו", אמר רועי נוימן, מגרעין מייסדי המחאה.

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות
טרכטנברג במאהל בתל אביב: "אתם תעשו את השינוי"
פסימיות בדרום: ”ועדת רוטשילד - ועדה של סחבת”
בין המומחים שייעצו למובילי המחאה: עו”ד טליה ששון

הצוותים מבהירים כי בבסיס עבודתם תעמוד הדרישה הרחבה של החברה ל"עיצוב מחדש של הכלכלה הישראלית ככלי לשירות החברה, ולא להיפך". זאת, בניגוד לשינויים הקוסמטיים בתחום השיטה הכלכלית הקיימת, לדבריהם, המוצעים על ידי ראש הממשלה. בסך הכול יוקמו תשעה צוותים, שיעסקו בתשעה נושאים: כלכלה, דיור ותחבורה, מינהל ציבורי, חינוך, בריאות, תעסוקה, משפט, ביטחון סוציאלי ועקרונות יסוד למדיניות צדק חברתי.

טליה ששון בפאנל על מערכת המשפט. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
גם היא במאבק. ששון/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

בדיקה של רשימת המומחים מגלה כי בניגוד לוועדת טרכטנברג, שביקשה להציג עצמו כחוצה גבולות ומחנות פוליטיים, לצוותים החדשים זיהוי פוליטי ברור – והוא נוטה שמאלה: פרופ' מרדכי קרמניצר, ראש הצוות המשפטי בקרב המומחים, וסגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, היה חתום ביולי 2010 על מכתב משפטנים ואנשי רוח בכירים שביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירת התנהלות מחוז ירושלים במשטרה מול המחאה בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח העיר. יחד איתו, חתם על אותו מכתב גם ראש צוות המינהל הציבורי עליו יוכרז היום – בראשות פרופ' איציק גלנור, נציב שירות המדינה לשעבר.

השם הבולט ביותר המזוהה עם השמאל היא עורכת הדין טליה ששון, אשר הייתה חתומה על "דו"ח המאחזים" החמור שפורסם במהלך ממשלת שרון, ואשר התמודדה בבחירות האחרונות ברשימת התנועה החדשה-מרצ, ולא נכנסה לכנסת. גם פרופ' דני פילק, בעברו סרבן שירות בצה"ל, ויו"ר הארגון "רופאים ללא גבולות" חבר בצוות, ויוביל את צוות הבריאות. בראש צוות הכלכלה יעמוד פרופ' יוסי זעירא, שחתם בחודש מאי האחרון על מסמך מדיני אלטרנטיבי הקורא לחידוש המו"מ עם הפלסטינים.

סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופסור מרדכי קרמניצר במהלך יום עיון בנושא: "בגין והפרלמנטריזם הישראלי" במלאת 19 שנים לפטירתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל, מרץ 2011. עומר מירון
דרש לחקור את התנהלות המשטרה במחאה בשייח ג'ראח. קרמניצר/עומר מירון

וב"צוות רוטשילד" המקורי ממשיכים לעבוד: ראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, פרופ' מנואל טרכטנברג, ביקר אמש (ראשון) במאהל המחאה החברתית בכיכר המדינה בתל אביב. טרכטנברג, העומד בראש הצוות שמינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי לבחון דרכים לצמצם את יוקר המחיה, שוחח עם הפעילים במקום ועל פעילותו בצוות. בין היתר, סיפר טרכטנברג כי סירב להצעתו המקורית של נתניהו לעמוד בראש הוועדה, ורק בתום ישיבה נוספת בת ארבע שעות הוא השתכנע. כמו כן, אמר טרכטנברג לנוכחים כי השתתף בהפגנה השבועית הראשונה והשנייה למחאה, ונעדר רק מהשלישית – בה נכחו בנותיו.

מנואל טרכטנברג מבקר במאהל בכיכר המדינה. דרור עינב
התקבל בחמימות. טרכטנברג במאהל בכיכר המדינה/דרור עינב

לא מדובר בניסיון היחידי של טרכטנברג לכבוש את לבבות המוחים: היום פירסמה הוועדה קול קורא לציבור הרחב, בו ביקשה להעביר אליה מידע והצעות הקשורים לתחומים בהם היא עוסקת. מהוועדה נמסר כי "ישנה חשיבות גדולה בשמיעת עמדותיהם והצעותיהם של מגזרים שונים בציבור הישראלי לעניין צעדי מדיניות אפשריים בנושאים אלו". הקריאה התפרסה בעיתונים בשפה העברית והערבית.

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully