וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליכודניקים בצפון מתייאשים מנתניהו: "פוגע בחלשים"

קובי דוד

15.8.2011 / 11:14

המחאה החברתית הולידה ביקורת על נתניהו - וכעת היא גם מגיעה הביתה, לפעילי ליכוד ותיקים בצפון. "אם הוא יעמוד בראש התנועה בבחירות - אני לא מצביע ליכוד", אמר אחד מהם, "הוא תמיד דופק את העם"

המחאה החברתית הולידה ביקורת על מנהיגותו הכלכלית והחברתית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כעת נראה כי היא מולידה סדקים ממשיים באמון בראש הממשלה גם בתוך הליכוד: פעילי ליכוד בצפון סיפרו היום (שני) לוואלה! חדשות כי הם מאוכזבים מפעילותו במהלך המחאה.

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות
טרכטנברג במאהל בתל אביב: ”אתם תעשו את השינוי”
פסימיות בדרום: ”ועדת רוטשילד - ועדה של סחבת”
בין המומחים שייעצו למובילי המחאה: עו”ד טליה ששון

עצרת מחאת הדיור, יוקר המחייה בחיפה, אוגוסט 2011. ערן גילווארג
לדברי הפעילים, נתניהו לא עשה מספיק לטיפול במחאה. המחאה נגד יוקר המחיה בחיפה/ערן גילווארג

הם ידעו ימים טובים יותר. רובם נמצאים בתנועה כבר למעלה משלושה עשורים, והיו התומכים הנלהבים ביותר של נתניהו. הם עשו ימים כלילות כדי לסחוף אחריהם עוד ועוד מתפקדים במירוץ לבחירות האחרונות לכנסת, אבל מאז שהחל גל המחאה לשטוף את הארץ, משהו שם השתבש. הם כבר לא יודעים מה יעלה בגורל הממשלה, מחכים בקוצר רוח לתגובתו האקטיבית של נתניהו שמסרבת להגיע, ואט-אט מתבשלת בקרבם המסקנה שצריך מנהיג חברתי אחר בישראל.

שלמה ועקנין, חבר מרכז ליכוד בן 53, חבר בתנועה זה למעלה מ-30 שנים, אמר כי הוא "מאוד מזדהה עם המחאה. תנועת הליכוד מעולם לא הייתה חברתית, זה וירטואלי. ביבי מטעה את העם, אני לא נגדו באופן אישי, אלא נגדו ונגד המעשים שלו".

לדבריו, הרבה לפני שהאוהל הראשון הוקם בשדרות רוטשילד הוא נפגש עם שרים בממשלת נתניהו, והציג בפניהם את הבעיות שהוא רואה בחברה – אך לשווא. "כשר אוצר, ביבי פגע רק בחלשים. שטייניץ הוא בובה שלו, חייל שממלא אחר הוראותיו. ביבי תמיד דאג לדפוק את החלש. אני לא פעם דיברתי עם שרים שונים על מחירי הדירות, האבטלה בפריפריה ומערכת החינוך הכושלת, אבל כנראה שלא היה להם אכפת. עצוב לי שמנהיגים כמו בגין נעלמו, ובמקומם הגיעו מנהיגים שדואגים רק למקורביהם. אני כבר החלטתי – אם בבחירות הבאות ביבי עומד בראש התנועה, אני לא בוחר בו. הוא תמיד דופק את העם".

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים על מחאת הדיור, יולי 2011. עומר מירון
גם בליכוד מתייאשים ממנו. בנימין נתניהו/עומר מירון

ועקנין לא לבד. הרצ'ל צ'ווה, חבר ליכוד מחצור הגלילית, פעיל זה 30 שנה, טוען שהכתובת הייתה על הקיר: "התרענו והזהרנו בכל הזדמנות ופגישה, לא במחאות והפגנות. דרשנו שינוי מהותי, אבל לצערי הם (השרים – ק.ד.) היו עסוקים בבעיות שלהם. אנחנו אנשים שעובדים קשה מאוד כבר שנים רבות, ונתניהו לא דאג לפרנס אף אחד מאיתנו. אני תמכתי בביבי לאורך כל הדרך, בזכותי הוא הגיע לתוצאות מרשימות, אבל לצערי אין עם מי לדבר".

אלא שבניגוד לועקנין, צ'ווה עוד לא ויתר על ראש הממשלה שלו. "ביבי צריך לרדת מהאולימפוס, להרגיש מהם רחשי לבם של הציבור. עם כל האמון והחברות שיש לי עמו, אני נאלץ לומר שהדרך שלו לא מקובלת עליי. מדינת ישראל צריכה מנהיג אמיתי שיילחם למען הציבור, לא אחד כזה שיישכח את החברים והציבור מסביב".

עצרת מחאת הדיור, יוקר המחייה בעפולה, אוגוסט 2011. בכר שינאווי
הפגנת מחאה נגד יוקר המחיה בעפולה, בשבת האחרונה/בכר שינאווי

חלק מהפעילים בליכוד כבר רואים את ההתרסקות בבחירות הקרובות: "אם לא יתרחשו שינויים מהותיים, התנועה תרד ל-12-13 מנדטים בבחירות הבאות", קבע רמי רחמים, פעיל ליכוד בן 58 מקריית שמונה. "התנועה כרגע משותקת. הכול, לכאורה, מתנהל על מי מנוחות, כאילו השלטון בחר את העם, ולא העם הוא זה שבחר אותו".

נבחרי הליכוד עצמם מסרבים להתרגש מקולות המחאה מבפנים. ח"כ ציון פיניאן, המתגורר בטבריה, טוען שאין חשש שהמחאה החברתית תגרום לפגיעה בתוצאות הליכוד בבחירות. "אין שום משבר בתנועה, עובדה שהסקרים מדברים בעד עצמם. הליכוד שמר על כוחו, ביבי לא איבד את הדרך. מזל שהכול התפרץ כשנתניהו בשלטון, כך שיש עוד תקווה לשינוי". פיניאן מסרב להיכנע למאות האלפים שהפגינו ברחבי הארץ בחודש האחרון, ומתעקש שלמחאה זיהוי פוליטי – והוא לא בליכוד: "לצערי המארגנים התחילו כתנועת מחאה פוליטית שמאלנית, כולם מחוברים כך או אחרת לתנועת שמאל. מי שרוצה לבוא ולתקן סדרי עולם לא מתנהג כך".

לפניות לכתב: kobidavid@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully