וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: סנקציות נגד הרשות עלולות להביא לקריסתה

פנחס וולף

11.8.2011 / 11:00

פורום שרי השמינייה קיים אתמול דיון מיוחד לקראת פניית הרשות לאו"ם לצורך הכרה במדינה פלסטינית. במהלך הדיון הזהיר שר הביטחון מפני צעדים נגד הרשות, עליהם ממליץ שר החוץ ליברמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אתמול (רביעי) דיון של פורום שרי השמינייה לבחינת ההתנהלות של ישראל לקראת הכרה אפשרית של האו"ם במדינה פלסטינית בחודש הבא. שר החוץ אביגדור ליברמן והשר דן מרידור, השוהה בארצות הברית, נעדרו מהדיון, בו נטלו חלק גם הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, משפטנים ואישים נוספים. במהלך הישיבה הנוכחים העלו מספר תרחישים שעשויים לקרות כתוצאה ממהלכי הפלסטינים.

לקראת ספטמבר - כותרות אחרונות:
אתמול: הרמטכ”ל ”הקפיץ” את חטיבת בנימין
ברשות מבטיחים: ”נמנע כל גילוי אלימות בספטמבר”
המומחים חלוקים: מה תוליד הכרזת עצמאות פלסטינית?

השרים הביעו את דעותיהם המוכרות בנושא, עליהן הכריזו כבר במספר הזדמנויות. שר האוצר, יובל שטייניץ, חזר על עמדתו שבמקרה של הכרזה חד צדדית, על ישראל להקפיא את כספי המסים המועברים לרשות הפלסטינית, בדומה לפעולה שננקטה למשך שבועיים לאחר הידיעה על הסכם האיחוד בין פתח לחמאס. שר הביטחון, אהוד ברק, שלל את הרעיון ואמר כי סנקציות נגד הרשות הפלסטינית עלולות להביא לקריסתה.

בטווח הדעות בקרב חברי השמינייה, שר החוץ ליברמן תומך בצעדים מרחיקי הלכת ביותר, דוגמת ביטול ההסכמים שנחתמו עם הפלסטינים ב-18 השנים האחרונות. בתחילת השבוע ליברמן אף הזהיר שהרשות הפלסטינית מתכננת "שפיכות דמים שטרם נראתה כמותם".

"יש הרבה סימני שאלה סביב הנושא"

הדיון בראשות ראש הממשלה מגיע שבוע לאחר שוועדת החוץ והביטחון של הכנסת קבעה כי ישראל לא ערוכה לספטמבר. מדברים שאמר בישיבת הוועדה לפני שבוע היועץ המיוחד של הוועדה, ברק בן צור, עולה כי אין בקרב גורמי המודיעין הביטחוניים והמדיניים של ישראל אין הערכות אחידות לתוצאות ההכרזה הצפויה. הדברים נאמרו לקראת פרסום דו"ח של צוות בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) שיו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז (קדימה), הקים לפני חודשיים וחצי לקראת ספטמבר. הדו"ח מתבסס על דברי אנשי המקצוע הבכירים שהופיעו בוועדה בשנה האחרונה. המלצות הוועדה צפויות להימסר במסיבת עיתונאים ב-21 באוגוסט.

אחת התובנות החשובות שעולות מהדו"ח, היא העובדה שבמקרים רבים, לטענת בן צור, הגורמים הביטחוניים והמדיניים סנכרנו נתונים רק בוועדת החוץ והביטחון, אף שהוועדה אמורה להיות גורם מפקח בלבד, ולא גורם מסנכרן. "נראה שכל אחד מתבסס בתיאוריה שלו ומאמין בצדקת דרכו", אמר.

אבל המציאות קשה עוד יותר. מתברר שעד כה ועדת החוץ והביטחון לא הצליחה לקבל תשובה ברורה על השאלה מה יקרה לאחר הכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית ואילו השלכות ביטחוניות ומדיניות יהיו לכך על ישראל. "היית מצפה שאם אתה שואל את כל הגורמים, לפחות גורם מוסמך אחד ייתן לך תשובה", אמרו גורמים בוועדה, "זה נראה שלא בדקו את זה, אף שעוד רגע אנחנו שם. אם כי, יכול להיות שאין תשובות כי לא היו תקדימים לכך. ולכן יש הרבה סימני שאלה".

אחת האפשרויות שעלתה בדיונים, היא שהרשות הפלסטינית אמנם לא תוכל להיות חברה באו"ם ללא הסכמת מועצת הביטחון, אולם ייתכן מצב שהאו"ם יאפשר לנציגיה להיות חברים או משקיפים בוועדות ובארגונים שונים הנמצאים בחסות האו"ם. ההערכה היא שלא תהיה אינתיפאדה אלימה, כי לפלסטינים יש דברים רבים להפסיד בשל העובדה שהכלכלה שלהם פורחת יחסית, אולם ייתכנו דברים אחרים, כמו ניסיון של הפלסטינים להגיע לא חמושים בהמוניהם לגדרות.

בתחום המדיני, עלולה להיות העמקה של הבידוד המדיני והתעצמות תהליך הדה-לגיטימציה נגד ישראל באמצעות הארגונים שבחסות האו"ם, או הגבלת התנועה האווירית של ישראל מעל שטחי הרשות הפלסטינית. "הווטו האמריקאי לא יפתור אותנו מהכל", אמרו בוועדה.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully