וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים חלוקים: מה תוליד הכרזת עצמאות פלסטינית?

פנחס וולף

3.8.2011 / 21:16

ספטמבר מתקרב, ולמרות ששמעו מומחי מודיעין רבים, בוועדת החוץ והביטחון חלוקים לגבי השלכות ההכרזה האפשרית באו"ם. בין האיומים: הגבלת התנועה האווירית בשטחים והעמקת הבידוד המדיני

חודש ספטמבר מתקרב, ומומחי המודיעין הישראלים חלוקים: אילו השלכות תוליד הכרזה של עצרת האו"ם על הכרה במדינה פלסטינית ביהודה, שומרון ועזה? לאחר שזימנה לשורותיה מומחים רבים, ואף הקימה צוות מיוחד בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) לבחון את הסוגיה, עדיין מתקשה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לגבש עמדה אחת חד-משמעית בעניין. בקרוב צפוי הצוות לפרסם דו"ח שהכין בעניין, בהתבסס על אנשי מקצוע בכירים שהופיעו בפני הוועדה, אלא שמסקנותיו, כאמור, רחוקות מלהיות חד-משמעיות. "היית מצפה שאם אתה שואל את כל הגורמים, לפחות גורם מוסמך אחד ייתן לך תשובה", אמרו גורמים בוועדה. "נראה שלא בדקו את זה, למרות שעוד רגע אנחנו שם. עם זאת, יכול להיות שאין תשובות כי לא היו תקדימים לכך, ולכן יש הרבה סימני שאלה".

ומה בכל זאת מעריכים המומחים? אחת האפשרויות שעלו בדיונים, היא שהרשות הפלסטינית אמנם לא תתקבל כחברה באו"ם ללא הסכמת מועצת הביטחון (ההערכה היא שלהבדיל מהעצרת, היא לא תאשר את ההכרזה החד-צדדית – פ.ו.), אולם ייתכן שיוגדר לה סטטוס "ביניים", שיאפשר לה נציגויות בארגונים שונים של האו"ם, אשר יקשו על ישראל במישור הדיפלומטי. בין היתר, תוגבל התנועה האווירית של ישראל מעל שטחי הרשות, והבידוד המדיני של ישראל צפוי להתעמק. "הווטו האמריקאי במועצת הביטחון לא יפטור אותנו מהכל", אמרו בוועדה.

"לישראל אין אסטרטגיה ברורה"

לדברי העומד בראש הוועדה, ח"כ שאול מופז (קדימה), "נראה שבשלב הנוכחי אין לישראל אסטרטגיה ברורה, מוכרת ומנותחת כיצד להתמודד עם האתגר של ספטמבר. כל גורמי המודיעין אמרו במפורש כי קצה חוט של תהליך מדיני יש בו כדי לעזור לקראת ספטמבר".

עם זאת, מעבר למישור הדיפלומטי, המומחים מעריכים כי הפלסטינים לא יפתחו באינתיפאדה אלימה. להערכתם, לפלסטינים "יש מה להפסיד" בצעד כזה, בעיקר בשל המצב הכלכלי השפיר, יחסית, ברשות הפלסטינית. עם זאת, ניסיונות של פלסטינים להתקרב לגדר בהמוניהם כשאינם חמושים, כפי שאירע באירועי "יום הנכבה" – בהחלט ייתכנו.

עוד בנושא
גורמי ביטחון: ”פירוק הרשות בספטמבר - תסריט בלהות”
פרס: ”לפעול בדחיפות להשגת הסכם שלום”
הרשות הפלסטינית תנסה להפוך ל"מדינה שלא מן המניין"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully