וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הרווחה "הפשיר" כספים לישיבה ביצהר

יהושע בריינר

11.8.2011 / 8:35

הפרקליטות הקפיאה תשלומים לישיבת "עוד יוסף חי" בשל חשד שתלמידיה מעורבים בפעולות "תג מחיר" - אך משרד הרווחה הפשיר במקביל תקציבים אחרים. "הכסף מיועד לרווחת תלמידים נזקקים"

משרד הרווחה "הפשיר" עשרות אלפי שקלים לטובת ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר, שבראשה עומד מחבר הספר "תורת המלך", הרב יצחק שפירא, ושאחד מתלמידיה נעצרו ביום ראשון. כך נודע לוואלה! חדשות. במשרד עיכבו עד כה את הכספים, בתואנה כי הישיבה אינה עומדת בקריטריונים הנדרשים לקבלתם.

המימון התעכב בשל דו"ח שחיבר החשב הכללי במשרד האוצר, שהעלה כי בין שנת 2006 ל-2008, הועברו עשרות אלפי שקלים לתלמידי הישיבה, למרות גילם הצעיר, שאינו מקנה להם זכות לקבלתם. כדי לקבל תמיכה כזו נדרש רישיון להפעלת מעון, והישיבה לא החזיקה ברישיון כזה. במשרד הרווחה קיבלו באחרונה את טענות הישיבה, לפיהן נעשתה מצדה טעות בתום לב ואישרו לישיבה לקבל כ-80 אלף שקלים עבור השנים 2009 ו-2010.

כותרות אחרונות על ישיבת "עוד יוסף חי"
תלמידי הישיבה נעצרו בחשד ל"תג מחיר"
גם נשיא הישיבה יצהר זומן לחקירה בעצמו
יצחק שפירא: "מכתב הרבנים לא מספיק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משרד האוצר חשף אי תקנים בהעברת התקציבים לישיבה במשך שנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד התקצוב לטובת התלמידים, משרד הרווחה העביר בשנים האחרונות מאות אלפי שקלים נוספים מדי שנה לטובת הישיבה. זאת מתוקף מכרז בו זכתה לסיוע ל"נוער חרדי מנותק". כך למשל, ב-2009 תיקצב המשרד את הישיבה ב-707 אלף שקלים. סכום דומה הועבר לישיבה גם ב-2008.

השב"כ חוקר את פעילות תלמידי הישיבה

עד לפני שנה, הישיבה זכתה למימון שנתי מצד משרד הרווחה ומשרד החינוך, הנאמד ביותר משני מיליוני שקלים. בעקבות פרסום הספר "תורת המלך" ודיווחים מצד השב"כ לפיהם הרב שפירא מעודד אירועי "תג מחיר", עצרו המשנה לפרקליט המדינה שי ניצן ונציגי משרד הביטחון את העברת התקציבים. עם זאת, עד כה לא הועמדו לדין תלמידים בישיבת "עוד יוסף חי" בגין אירועי "תג מחיר" שהשב"כ מייחס לישיבה.

בשל הימשכות הדיונים בפרקליטות המדינה, מעוכבים תקציבי משרד הרווחה שהיו אמורים לעבור לישיבה עבור שנת 2011. שר הרווחה לשעבר, יצחק הרצוג, אף ניסה להתיר את החוזה בין המשרד לישיבה, בעקבות פרסום הספר - אולם ללא הצלחה.

רק באחרונה התבטא אלוף פיקוד המרכז אבי מזרחי נגד הישיבה ונגד הרב שפירא - ואמר שיש לסגור אותה. "יש מוקדים שמהם יוצאים גורמי טרור שצריך לטפל בהם", אמר מזרחי. "הישיבה ביצהר היא ישיבה שיש בה מספר אנשים, שהנורמות שלהם לא מתיישבות עם הדמוקרטיה. היא צריכה להיסגר".

ממכתב שהגיע לידי וואלה חדשות! ונשלח באחרונה ממשרד החינוך אל אנשי "המרכז הרפורמי לדת ומדינה", מוסד שמנהל מאבק נגד העברת תקציבי מדינה לישיבה, עולה כי בפרקליטות מתכוונים להמשיך לעכב את העברת הכספים. במכתב מאשר מנכ"ל משרד החינוך, שמשון שושני, כי "בשלב זה אין העמותה מקבלת תמיכה. הנושא נמצא בבירור בפרקליטות המדינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"מקווים שהמדינה תפסיק לממן פעולות גזעניות"

ב"מרכז הרפורמי" זועמים על כך שהמדינה ממשיכה להפשיר כספים עבור הישיבה. "מדינת ישראל, לפנים משורת הדין, מעבירה כספים לארגון שמוציא ילדים בסיכון לפעולות 'תג מחיר', על כל הנזק והעוול שהן גורמות", אמרה מנהלת המחלקה המשפטית בארגון, עו"ד עינת הורביץ. "אני מקווה שהמדינה תתעשת, ותפסיק את מימון הפעולות הגזעניות".

בישיבה ביצהר סירבו להגיב לדברים. אולם באתר האינטרנט של הישיבה נכתב, כי מנהליה מתכוונים לעתור לבג"ץ בעניין הקפאת המימון. "שי ניצן וחבריו אינם מסתפקים במרדף אובססיבי בכל הקשור ל'תורת המלך' - אלא מוסיפים להתנכל לישיבה בכל דרך אפשרית", נכתב באתר.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "כל התקציבים המועברים מיועדים לסיוע באחזקתם של תלמידים נזקקים שנמצאים בישיבה. תקציבים אלה מועברים על פי חוק ובהתאם לקריטריונים. המשרד שותף לדיונים שמתקיימים בפרקליטות המדינה בנוגע להיבטים שונים הנוגעים להעברת תקציבים לעמותה. טרם התקבלו החלטות סופיות בעניין. להערכת גורמי המקצוע, תכנית 'נוער חרדי מנותק' בישיבות הינה תכנית טובה, שנותנת מענה לצורכי נוער חרדי מנותק, ואין עילה להפסקת התוכנית".

"באשר לתוצאות ביקורת העומק, אשר התקיימה בעמותה, נערך בירור מעמיק אשר במסגרתו התקבלו הבהרות, שהמשרד סבר כי יש בהן כדי לאפשר את הענקת התמיכה, וכי אין הצדקה להמשיך את עיכוב הכספים. בנסיבות אלה הוחלט על שחרור כספי התמיכות שעוכבו (מדובר בכספים עבור פעילות שכבר בוצעה). יש לזכור כי מדובר בכספי תמיכות המיועדים לסיוע באחזקתם של תלמידים נזקקים".

בארגון "ברית חושך לגרש"- קואליציית ארגונים נגד הספר "תורת המלך", התייחסו לפרסום ואמרו כי מדובר בשערורייה. הם הוסיפו כי "הספר הינו ספר הדרכה לפעולות תג מחיר היוצאות השכם וערב. שרי הרווחה והחינוך לא יוכלו לרחוץ בניקיון כפם בפעולת תג המחיר הבאה".


לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully