וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת המגזר הערבי: "לכם אין דירה? לנו אין קרקע"

ניר יהב

5.8.2011 / 20:29

באקה אל-גרבייה הייתה היישוב הערבי הראשון שהצטרף למחאת הדיור שפרצה בת"א. דרי המאהל, רובם גברים שמגיעים למקום למרות צום הרמאדן, טוענים כי לעומתם, המצב אצל היהודים דווקא טוב

שלומי גבאי

(צילום: שלומי גבאי)

רק בשעה 20:00 בערב מתחילים להגיע ראשוני המשתתפים במאהל בבאקה אל-גרבייה. לפני מספר ימים החל חודש הרדמאן, ובמהלך השעות הקשות של הצום מעדיפים תושבי באקה לנוח בבתים הממוזגים. רק לאחר ארוחת שבירת הצום מדי ערב, הם מתחילים להגיע אט-אט אל המאהל הממוקם על הכביש הראשי. לא רבים מגיעים, כנראה שהחום והעייפות שלאחר ארוחת שבירת הצום עושות את שלהן ומשאירות את המפגינים בבית. "אם המחאה לא הייתה ברמדאן, היו מגיעים הרבה יותר", הם מתנצלים בחוסר נעימות.

מחאת האוהלים - הכותרות האחרונות
הקריאו את מגילת העצמאות ברוטשילד: "נאתחל המערכת"
המחאה לא עוצרת: הפגנת ענק תתקיים במוצ"ש בת"א
ההסתדרות מצטרפת למחאה: "איבדנו את החמלה"
חשד: פעילים הציתו מאהל ימין בשדרות רוטשילד

אוהל מחאה על מצוקת הדיור בבקה אלגרבייה, 27.7.2011. פאנט
לא רבים מגיעים, כנראה שהחום והעייפות שלאחר ארוחת שבירת הצום עושות את שלהן ומשאירות את המפגינים בבית. המאהל בבאקה אל גרבייה, השבוע/פאנט

באקה אל-גרבייה הייתה היישוב הערבי הראשון שהצטרף למחאת הדיור שפרצה ברחוב רוטשילד בתל אביב. כמה ימים לאחר שהחלה מחאת הדיור במגזר היהודי, החליטו מספר מתושבי באקה להצטרף אליה כדי להביע סולידריות עם המחאה בישראל וכדי לזעוק את זעקתו של המגזר הערבי המשווע, לטענתם, לקרקעות. "היהודים מוחים על כך שהדירות יקרות. לנו אין בכלל קרקעות לדירות. המחאה שלנו נמצאת בשלב שונה לגמרי", אומרים במאהל.

יש להודות: המחאה במאהל בבאקה אל-גרבייה שונה בתכלית מזו שברוטשילד או ביתר הערים בישראל. בין אם בגלל החום והלחות, בין אם בגלל צום הרמדאן המעיק ובין אם בגלל תחושת הכבדות לאחר ארוחות שבירת הצום בערב, המחאה במאהל בבאקה מנומנמת הרבה יותר מזו היהודית. כל המוחים הם גברים, רובם מבוגרים, והם כלל לא לנים באוהל. הם מגיעים לשם מדי ערב לכמה שעות, משוחחים על הא ועל דא וחוזרים לישון בבית. ממש לא מזכיר את המחאה התוססת והחיה בתל אביב, בבאר שבע ובקריית שמונה.

אוהל מחאה על מצוקת הדיור בבקה אלגרבייה, 27.7.2011. פאנט
"לכם יש לפחות אזורי תעשייה. אפילו את זה אין לנו". המאהל בבאקה אל גרבייה, השבוע/פאנט

לא רק אופי המחאה הוא שונה, גם המסרים שונים. למרות שכל יושבי המאהל מבהירים כי הם מזדהים לגמרי עם המחאה שפרצה ברוטשילד ושטפה את כל הארץ, הם מסבירים מה הביא אותם למחות: "יישובים יהודים בסביבה, המונים כמחצית מתושבי באקה אל-גרבייה זוכים לעוד ועוד קרקעות ושטחים שמופקעים מאיתנו, היישוב שלנו לא מתפתח ולא גדל", אמר סאמי קעדאן, בן 38, תושב באקה. "לכם יש לפחות אזורי תעשייה. אפילו את זה אין לנו".

יושבי המאהל בבאקה אל-גרבייה אינם תמימים. למרות התיאום ההדוק שלהם עם דפני ליף וחבריה מרוטשילד, הם מבינים היטב שהמחאה לא תביא לשינוי מהותי במדיניות הממשלה כלפי המגזר הערבי. הם מודים שהחליטו לנצל את המחאה שפרצה בארץ כדי להציג את הבעיות של המגזר בתקשורת ולהעלות לסדר היום הציבורי את המחסור בקרקעות ביישובים. "אם לא לגרום לשינוי במדיניות המדינה כלפי המגזר, לפחות שנשמיע את הקול שלנו. גם זה משהו", הם אומרים.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully