וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים לרצח בבר נוער: על כבוד האדם והיהדות

הרב רון יוסף

4.8.2011 / 8:24

בקרוב נציין שנתיים לרצח בבר-נוער, בו נגדעו חייהם של ליז טרובישי וניר כץ. הרב רון יוסף סבור שזה בדיוק הזמן לדבר על כבוד האדם ועל הצורך בהתחברות, גם אם אין הסכמה עם האחר

כרב אורתודוקסי בעל נטייה הומוסקסואלית, המחויב לתורה ולמצוות, אני מבקש לומר כמה מילים על כבוד האדם, ביום השנה השני לרצח בבר-נוער, בו נגדעו חייהם של ניר כץ וליז טרובישי. לצערי, ישנם כאלה בחברה שמצדיקים פגיעה באחר, כל אימת שאינם מסכימים לאורחות חייו, כפי שהתבטאו ברצח הנפשע הזה.

נכון שהתורה אוסרת על משכב זכר (ולא את עצם הנטייה החד-מינית). אך מאידך, נביאי ישראל עמדו בשער בת רבים, והוכיחו את העם כנגד שחיתות שלטונית, איבוד המוסר האנושי, גזל ועוד וכל זאת, כדי שנוכל להיות "ממלכת כהנים וגוי קדוש". תכלית התורה היהודית היא להורות על דרך חיים. דרך חיים של טוב, צדקה ויושר מתוך אחריות הדדית של כל חלקי העם.

למושג כבוד האדם יש משמעות חשובה ביהדות. כבוד האדם נגזר מכבוד האלוהים, כי האדם נברא ב??צ?ל?מו? של אלוהים (בראשית א, כז). אם כך, מי שפוגע בכבוד האדם, מבייש את צ?ל?ם אלוהים. על פי היהדות, כבודו של אדם אחר צריך להיות שווה בעינינו לכבוד של עצמנו (מסכת אבות ב, יג), ומכאן גם הרעיון ש"ישראל אף על פי שחטא – ישראל הוא". כלומר, גם מי שנכשל לדעתו של אחר, נחשב כאדם מישראל, והתורה אף מכנה אותו "אחיך".

"כל ישראל ערבים זה בזה"

הערבות היא חיבור מלא ושלם, שבו כולנו הופכים לישות אחת שבאה לידי ביטוי בראש ובראשונה, בכך שכל אחד ואחד מישראל נענש גם על עוונות הזולת: "וכשלו איש באחיו - איש בעוון אחיו, שכל ישראל ערבים זה בזה" (ספרא); אולם ערבות זו נובעת מכך שכל ישראל ערבים זה בזה ממש - מעורבים ומשולבים זה בזה, כנשמה אחת בגופות מחולקים (בעל התניא, לב). ובירושלמי נדרים (פט/ה"ד) הביאה הגמרא את המשל המפורסם על הפסוק "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך" - "היך עבידא? [=איך עושה?] הווה מקטע קופד [=היה חותך בשר] ומחת סכינא לידוי [=וחתכה הסכין את ידו האחת], תחזור ותמחי לידיה?" [תחזור היד הפגועה ותפגע ביד האוחזת בסכין?].

מיד לאחר משל זה מביא התלמוד ירושלמי את דברי רבי עקיבא הידועים: "ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט). רבי עקיבא אומר זהו כלל גדול בתורה". רק מתוך הבנה זו של ערבות ניתן להבין את המושג של ואהבת לרעך כמוך - וכי כיצד יכול אדם להתעלות מעל האגואיזם והאינטרסים הצרים שלו ולאהוב את חברו ממש כמוהו? רק על ידי ההבנה שרעך איננו אחר, אלא חלק ממך, וליתר דיוק שניכם חלק מדבר אחד, אורגניזם שלם שכולו ישות אחת, עם אחד גם כאשר הוא מפוזר ומפורד - רק על ידי הבנה זו ניתן לחוש אהבה לזולת ממש כמוך.

עלינו כיחידים וכחברה לעסוק בהתחברות, בשיח ישיר מתוך כבוד הדדי ולעסוק בסוגיות של צדק חברתי, רווחה ומוסר, בחברה המושתת על אהבת הזולת, גם אם לא מסכימים לכל עמדותיו ורצונותיו.

עוד על הרצח בבר נוער:
צו הריסה לשיפוצים בבר נוער: "מצוץ מהאוויר"
בן זוגו של הנרצח בבר נוער לא יגורש מהארץ
הרצח בבר נוער - סיקור מיוחד

*הרב רון יוסף - מנהל ארגון הו"ד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully